Gå til innhold

Finnes det liv på andre planeter?


Anbefalte innlegg

Jeg leste en artikkel på VG Nett; http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10033458

 

Tror dere at det kan være liv på den planeten, evt andre planeter?

 

Selv tenker jeg at det ikke er å se bort i fra uten at jeg skal si sikkert at det er noe der ute. Universet er sinnsykt stort, og om det bare er oss her, så er det vanvittig sløsing med plass da :p

Hehe :p

 

Meninger? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finnes det liv på andre planeter?

 

 

Hmmm... Rimelig nyttesløs diskusjon!

 

Hadde vi visst om liv på andre planeter, så hadde jo hele spørsmålet vært irrelevant.

Siden vi IKKE vet om liv på andre planeter, så er spørsmålet mildt sagt idiotisk.

Hva forventer du? At noen skal svare "ja"? Hvis ingen vet om det finnes liv på andre planeter, hvorfor spørre i utgangspunktet? Tror du at det er noen som vet, men som ikke vil si det til resten av befolkningen? Og så forventer du at de leser diskusjon.no og plutselig får lyst til å gjøre hemmeligheten offentlig, bare fordi en anonym bruker på ett av tusenvis av diskusjonsforumer, bare spør?

Sorry altså....

 

 

Men er intensjonen med diskusjonen og filosofere litt, så kan jeg gjerne delta på den:

 

Vi står ovenfor minst to muligheter. Mulighet 1 er at det absolutt ikke finnes liv på andre planeter. Mulighet 2 er at det finnes liv på andre planeter. Siden vi ikke kan vite før vi har undersøkt nok planeter til å finne liv, eller undersøkt ALLE planeter og med sikkerhet kan konstantere at det IKKE finnes liv, kan vi bare gjette. Men! Kan vi si at det ene er mer sansynlig enn det andre? Dette er interessant, fordi i dette spørsmålet har vi en gruppe mennesker som påstår at det overhodet ikke finnes grunnlag for liv på andre planeter. Og DENNE gruppen ønsker jeg å kikke litt nærmere på:

 

Å påstå at det overhodet ikke finnes grunnlag for liv på andre planeter fremstår for meg som noe av det aller mest dåreaktige og arrogante et menneske kan få seg til å si!!!!

 

Hvordan kan noen som IKKE har undersøkt ALLE planeter i universet med ALLE mulige undersøkelses metoder (også de vi enda ikke har funnet opp!!) påstå noe slikt? Det faller i beste fall på sin egen urimelighet, og i værste fall avslører det en særdeles svak intelligens og evne til logikk.

 

Denne gruppen tar i tillegg også beviselig feil. La meg demonstrere: Hva definerer vi som liv? Kan vi f.eks. definere oss selv som eksempler på liv? Hvis så, kan vi definere vår form for liv som et liv på en planet? I så tilfelle er det bevist at det eksisterer et grunnlag for liv på en planet i universet! Det betyr IKKE at det automatisk finnes flere planeter med grunnlag for liv, men samtidig utelukker det totalt argumentet til den gruppen av mennesker som påstår at det IKKE finnes grunnlag for liv i universet.

 

I klartekst (Er nok nyttig for enkelte...) betyr dette at SANSYNLIGHETEN for at det finnes flere enn 1 planet i universet med grunnlag for liv, er større enn at det ikke finnes grunnlag for liv overhodet!!!

 

Lengere enn dit kommer vi ikke før vi evt. oppdager liv på andre planeter eller undersøker ALLE planeter med ALLE mulige undersøkelses metoder.

Endret av gundersenroy
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eneste indikasjonen vi har på at liv i det hele tatt kan eksistere er på vår kjære lille planet.

Og det å snakke om liv 'nå' på en annen planet blir litt merkelig. Distansene i universet er såpass store at livet 'nå' på en planet 100000 lysår kan være utdødd innen vi kommer dit. På den annen side, kan livet ha oppstått i perioden vi benytter på å komme bort. Så hva liv 'nå' på en annen planet hjelper oss, aner jeg ikke.

Joda, kan komme noe svada med at det kan komme folk i romskip og andre ting, men det blir litt for dumt å fundere rundt. I tillegg kan en tenke seg problemet med å reise i en retning og oppdage en planet med mulig liv før planeten oppdager ens eget liv. Ting tar tid, og det er relativt.

 

Så hvor står jeg? Joda, sikkert liv på en annen planet, men ikke noe jeg kjemper sterkt for eller imot. Er som å spørre hvem jeg holder med i X demokrati.

Lenke til kommentar

Er det bare meg som mener at dersom liv har oppstått spontant, så bør det være så sjelden vare at vi godt kan være alene i universet? :)

 

Og det å snakke om liv 'nå' på en annen planet blir litt merkelig. Distansene i universet er såpass store at livet 'nå' på en planet 100000 lysår kan være utdødd innen vi kommer dit.

 

100.000 lysår er fremdeles bare 100.000 år :) Dersom vi reiser med lysets hastighet selvsagt.

Lenke til kommentar

Er det bare meg som mener at dersom liv har oppstått spontant, så bør det være så sjelden vare at vi godt kan være alene i universet? :)

 

100.000 lysår er fremdeles bare 100.000 år :) Dersom vi reiser med lysets hastighet selvsagt.

Vel, nå har vi ingenting å si angående hvor stabile disse første amino-syrene er. Kan være 100.000 forsøk på vår jord før det endelig lykkes, eller forholdene som kreves for at disse dannes til å begynne med. Jeg er ikke veldig innlest på dette temaet, men ser ikke for meg en pangstart hvor de løper til 100m merket :wee: .

 

Det krever da opprettholding av livsfunksjoner i 100.000 år (gjerne enda mer, siden vi ikke er masseløse). Teknologine som kreves for å opprettholdes i 100.000 år må være solid, energitilgangen er ikke altfor stor (men tilstede). I tillegg, dersom det skal være automatisert, må beregningene være utrolig nøyaktige for å sikte inn på noe så langt borte, kostadene som kreves for å sende noe så langt (og sikkert i mange andre retninger) ville vært skyhøye. Dersom en bruker manuell kontroll, så må de leve lenge ;) .

Lenke til kommentar

Du kan skille de som får spørsmålet i to:

 

Religiøse og ikke- troende.

 

Jeg er av den sistnevnte sorten, og tør derfor påstå at sjansen for at det IKKE finnes liv er veldig, veldig liten. Har sett noen tall på antall planeter etc, men har ikke tilgang til dette nå.

 

Religiøse vil antageligvis gi et HEEELT annet svar.

 

Du har faktisk feil der, for så langt som jeg vet så tror vi muslimer på at det finnes liv, eller jeg gjør :)

Lenke til kommentar

Dersom forholdene er korrekte for "Amino-Acids" er det ikke snakk om små/store "sjanser", da er det snakk om at liv oppstår og sånn er det, det vet eg hvertfall, men eg er heller ikke veldig innlest i temaet selv om eg ofte må dra de fram når skapelses-teoretikere begynner å bruse med de ikke eksisterende fjærene :)

Det blir like diffust som når astronomer snakker om 'høye hastigheter', eller metreologer snakker om 'mye vind'.

Jeg vet ikke hvor følsomme disse variasjonene er, så hva som er tilrettelagte forhold kan jegi kke si noe om. Stor forskjell på 0.5-1.5 bar (ideele forhold) og 0.9999999-1.000001 bar som ideelt forhold.

Og siden celledeling (regner med at det var her livet begynte) inneholder tilfeldige mutasjoner, hvorfor kan ikke den første cella da dø av seg selv?

Eller så vil 'ideele forhold' danne så mange potensielle livsbringere at vi ikke lenger trenger å snakke om sannsynlighet?

Lenke til kommentar

Som sagt kan eg basiskunnskapen om emnet.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Miller%E2%80%93Urey_experiment

 

[...]At the end of one week of continuous operation, Miller and Urey observed that as much as 10–15% of the carbon within the system was now in the form of organic compounds. Two percent of the carbon had formed amino acids that are used to make proteins in living cells, with glycine as the most abundant. Sugars, liquids, and some of the building blocks for nucleic acids were also formed.[...]

 

[...]The experiment used water (H2O), methane (CH4), ammonia (NH3), and hydrogen (H2). The chemicals were all sealed inside a sterile array of glass tubes and flasks connected in a loop, with one flask half-full of liquid water and another flask containing a pair of electrodes. The liquid water was heated to induce evaporation, sparks were fired between the electrodes to simulate lightning through the atmosphere and water vapor, and then the atmosphere was cooled again so that the water could condense and trickle back into the first flask in a continuous cycle.[...]

 

 

[...]Some evidence suggests that Earth's original atmosphere might have contained fewer of the reducing molecules than was thought at the time of the Miller–Urey experiment. There is abundant evidence of major volcanic eruptions 4 billion years ago, which would have released carbon dioxide, nitrogen, hydrogen sulfide (H2S), and sulfur dioxide (SO2) into the atmosphere. Experiments using these gases in addition to the ones in the original Miller–Urey experiment have produced more diverse molecules. The experiment created a mixture that was racemic (containing both L and D enantiomers) and experiments since have shown that "in the lab the two versions are equally likely to appear." However, in nature, L amino acids dominate; later experiments have confirmed disproportionate amounts of L or D oriented enantiomers are possible.[...]

 

 

 

:)

Endret av Gabbe
Lenke til kommentar

Finnes det liv på andre planeter?

 

 

Hmmm... Rimelig nyttesløs diskusjon!

 

Hadde vi visst om liv på andre planeter, så hadde jo hele spørsmålet vært irrelevant.

Siden vi IKKE vet om liv på andre planeter, så er spørsmålet mildt sagt idiotisk.

Hva forventer du? At noen skal svare "ja"? Hvis ingen vet om det finnes liv på andre planeter, hvorfor spørre i utgangspunktet? Tror du at det er noen som vet, men som ikke vil si det til resten av befolkningen? Og så forventer du at de leser diskusjon.no og plutselig får lyst til å gjøre hemmeligheten offentlig, bare fordi en anonym bruker på ett av tusenvis av diskusjonsforumer, bare spør?

Sorry altså....

 

Eg har faktisk registrert meg her på diskusjon.no bare for å sette lys på dette spm: "Finnes det liv på andre planeter?"

 

Det er ganske enkelt å svare på dette spm, så lenge du bygger svaret på fakta som kan klassifiseres som universale, ikke sant? Vi mennesker har gjort dette for å forklare alle fenomener vi kjenner til den dag idag, på samme måte. Hvis vi setter anelsen "liv" i samme kategori som naturlige konstanter, ser vi at "liv" har mer enn nok av beviser for å bli klassifisert som en konstant i universet.

 

Ved å sette liv i samme kategori som andre konstanter, blir svaret på dette spm ett klart JA.

 

Hvis vi på noen som helst måte påstår at liv ikkje er en konstant, må vi dessverre re-evaluere alle andre konstanter vi kjenner til (gravitasjon, lysets hastighet, tid, elektromagnetisme, stærk og svak fusjon, osv osv).

 

(Mange spm som vi har blir ikkje besvart pga vi tror at sannheten ligger dypt nedgravd i informasjonsbassenget. Lett på tankene og se deg om, svaret er der selv om anelsen ikkje er i blikket)

Lenke til kommentar

Velkommen til forumet Akin :)

 

Vi kjenner som sagt bare til en planet hvor det har oppstått liv, vår egen.

 

Det vi kan si ut i fra de forsøkene vi har simulert frem til i dag, er at dersom man har mer eller mindre de samme forutsetningene som her på jorden, så er det overhengende sannsynlig (uungåelig..?) at det før eller senere oppstår en form for liv.

 

Så, om vi legger til grunn at planeter er vanlige, at vann er et vanlig stoff i universet, at liv oppstår dersom forholdene ligger til rette for dette, samt at det finnes rundt regnet 1024 stjerner i universet, så ser vi at sannsynligheten for liv nærmer seg skremmende ett tallet.

 

Om vi noensinne får bekreftet denne antagelsen er jo selvsagt en helt annen sak :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...