Gå til innhold

Radeon ax850 tok kvelden, må ha nytt kort


Håkon D Sandt

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har et eldre HK, Asus P5WD2 Premium, I955X, Socket-775. I dag tok det gode gamle skjermkortet mitt kvelden. Det heter ASUS Extreme AX850XT Platinum/2DHTV/256M. Jeg må finne et nytt kort. Jeg er helt blank på hva jeg skal kjøpe, og har ingen kunnskap om hva som er kompatibelt med dinosaur-HK mitt. Er mange år siden jeg satt sammen maskiner..

 

Finnes det håp for den gamle boksen min??

 

Jeg tenkte å legge ca 1000 kr i potten, og ønsker helst et kort uten vifte, men er ikke noe krav. Dagens kort har vifte, og høres ut som et 747. Kan hende jeg kan strekke meg litt mer på pris hvis det må til får å få bilde på maskinen igjen.

 

Så om noen vet om et ok kort som passer med HK så hadde jeg blitt glad.

Spiller ikke spill lenger på denne, men den må kunne koble seg til tv, (HDMI/VAG/DVI).

 

EDIT: Kortet skal bruke PCI Express slot.

 

På forhånd takk.

 

Mvh

Håkon

Endret av Huggorm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Nå spørs det jo hva du skal bruke maskina di til da, og eventuellt hvilke spill du skal bruke skjermkortet med.

Selv har jeg Linux på min hovedmaskina og når jeg skulle bytte skjermkort i den så kjøpte jeg et slikt kort:

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=611075

 

Den har både HDMI, VGA og DVI.

Jeg som kjører Linux fikk litt hodebry pga HDMI når jeg har WebCam med Mic integrert lydkort på Hovedkortet, men nå ser det ut til å fungere etter at jeg styra i rc.conf

 

Jeg tror ikke det blir noe problem for deg da jeg regner med at du skal kjøre Windows av noe slag.

Det du selvfølgelig må passe på er å avinstallere den gamle driveren og installer ny. Uannsett om du bytter til samme merke som du har nå, så vil jeg nok anbefale deg uannsett å installere Driver på nytt.

Det kortet som jeg linka til er ganske så mye billigere enn 1000 kr da. Men jeg synes kortet er bra. Den takler både Kronespill, Extreme Tux Racer, Super Tux 2 og Mahjongg, uten hakking greit. Litt problemer var det før jeg installerte sikkelig driver.

Gainward GeForce 210 er vel ikke noe spill-kort da. Men om du ikke setter noe skyhøye krav så er det kortet helt greit.

 

Lykke til.

 

Hilsen. wil.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldingene.

 

Skal nok ikke bruke pc til spill, ingen nye ihvertfall. BRuker den til å spille litt film og til å streame fotballkamper i ny og ne.

Jeg har BF1, MOHAA og NFSU installert, men de blir skjelden spilt.....

 

Jeg skal sjekke litt rundt begge kortene.

 

Er dere sikre på kortet vil fungere. Ser at de er PCIe 2.0 og 2.1. Tror ikke hk mitt har 2.0?

 

Mvh

Håkon

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei, har litt samme problem: mitt gamle kort (GT 7950) tok kvelden, og jeg tenker på å kjøpe et radeon 5670 som erstatning, da dette virker som det beste som passer inn i PSU'en budsjettet mitt..

 

Men så til dette med nye drivere - får jeg startet opp maskinen (så jeg får installert nye driver) dersom jeg starter maskinen med nvidia driver og ati kort i? Litt vanskelig å få avinstallert/installert ny driver uten skjermkort :whistle:

Lenke til kommentar

Men så til dette med nye drivere - får jeg startet opp maskinen (så jeg får installert nye driver) dersom jeg starter maskinen med nvidia driver og ati kort i? Litt vanskelig å få avinstallert/installert ny driver uten skjermkort :whistle:

 

Ja, Windows vil automatisk switche over til drivere som kan kjøre ATI-kortet, så ingen problem. Jeg har selv gjort det på gamle PC min, fra ATI til Nvidia.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...