Gå til innhold

ubuntu 10.04 s/pdif pulseaudio problem


kjeLL//

Anbefalte innlegg

hvorfor bruker ubuntu pulseaudio når det er vitale ting som fremdeles ikke funker som det skal? for å få spdif til å funke avinstalerte jeg pulse audio. og instalerte en alsa mixer. rett etter en restart fungerte spdif som det skulle, omtrent.. ved passtrough hakker lyden litt av å til. men nå har jeg ivertfall digital lyd =)

 

tenkte jeg skulle lufte problemet litt. og kansje høre en annen løsning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange av disse feilene er knyttet til at ALSA er satt opp feil i utgangspunktet. Siden ALSA ligger under PulseAudio, og alle innstillinger blir gjort på PulseAudio, kan det være vrient å få rettet opp før PulseAudio er borte.

 

Har løst det selv på et par maskiner ved å kjøre "alsamixer -c 0" (mener det var 0, men kan kanskje ha vært 1), og gjøre innstillingene direkte på ALSA-mixeren og ikke Pulse-mixeren mens Pulse kjører.

 

(Problemet mitt helt spesifikt var at HDMI audio out var satt til muted i ALSA, mens det ikke var noen måte å unmute den i Pulse)

Lenke til kommentar

hvis det er tilfellet at alsa er feil instilt, så bør det utvikles et verktøy så man lettere kan orne problemene uten å sette pulse ut av spill først. og når jeg testa 10.10b så fungerte hdmi lyd helt fint via et GF210 kort. men ikke optisk ut. med untak av asus xonar ds som sender optisk selv om det står på analog i innstillingene til kortet(så passtrough vill ikke være mulig) . så det er realtec og c-media baserte lydkort som er mest problematisk.

Endret av kjeLL//
Lenke til kommentar

De gangene jeg har hatt problemer med PulseAudio har det alltid løst seg ved å installere pavucontrol (PulseAudio Volume Control). Det har nemlig vist seg gang på gang at Gnome-menyene ikke er omfattende nok, og gjemmer vekk f.eks S/PDIF, digitale monitorer (digitallyd direkte fra utgang til inngang) og andre uvanlige enheter jeg skal leke med. Alle disse valgene dukker opp og kan aktiveres i PulseAudio Volume Control og da er alt bare fryd og gammen.

 

Det mest sære synes jeg er at Phonon går rett på hardware-enhetene som default, i stedet for å koble seg på f.eks PulseAudio. Det skapte en god del hodebry for meg da Amarok og PulseAudio byttet på å legge beslag på lydkortet, avhengig av hvem som var først ute.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...