Gå til innhold

Mer snadder for filmentusiasten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heh - dette kunne også være ganske så interessant til vanlig fotografering også - makrofotografering og annet hvor kontroll over fokus er viktig - hva skjer med HDMI-output når man ser på liveview, tro? ..Og hva skjer når man zoomer inn på liveview?

 

*får lyst til å teste litt hjemme*

 

 

Edit: HDMI ut blir bare 480p på 5DmkII når man filmer - skal sjekke hvor godt ekstern skjerm fungerer med liveview..

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Kan være en smart løsning, fordi alle filmløsninger er avhengig av liveview for å filme, og da tømmes batteriet RASKT...

(La fra meg kameraet i liveview modus forleden...)

Men når man kobler på HDMI-enhet så slukker skjermen, og da bruker man batteriet i den eksterne søkeren i stedet.

Man bruker fremdeles sensor og CPU for å lese data fra sensoren og enkode det til en bitstrøm. Kommer an på hvor mye strøm det bruker kontra hvor mye strøm skjermen alene trekker.

Lenke til kommentar

Jeg sitter på gjerdet og venter til jeg får en rimelig søker med ekte 1920x1080 piksler til mitt kamera. Det kan jo ta sin tid, men jeg liker ikke tanken på suboptimale løsninger.

Suboptimale? Er ikke nødvendig med 1080p i en søker, holder lenge med 720p. For en 5D spiller det liten rolle når utsignalet uansett under opptak er 480p.

 

Arri Alexa og RED ONE klarer seg med 720p enn så lenge, mens feks. Vision research Phantom65 bruker Sony HD søkere som i realiteten kun er 500linjer.

 

Selvfølgelig alltids kjekt med mye pixler og 1080p, men det er andre faktorer i en søker som er mye mer viktig for å kunne bruke den nøyaktig.

Lenke til kommentar

Hadde vært fint med litt lengde på denne ledningen og ett opplegg for å feste søkeren rett på øyet som en slags brille. Sånn oppheng som nattkikkertene til forsvaret henger i men bare til ene øyet. Da kunne man sett i søkeren uansett hvor og hvordan man holdt kamera

 

Man bruker fremdeles sensor og CPU for å lese data fra sensoren og enkode det til en bitstrøm. Kommer an på hvor mye strøm det bruker kontra hvor mye strøm skjermen alene trekker.

 

Lese fra sensor og konvertere til ett eller annet bildeformat må gjøres uansett så er mer snakk om hvor mye ekstra strøm brukes det til å sende bilder ut på hdmi kabelen kontra kameraets innebygde skjerm.

Vil tror det er ganske stor forskjell. Det er vel nesten uten unntak skjermen som trekker mest strøm i elektroniske duppedingser

Endret av Phaser_
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...