Gå til innhold

Hva er min PC verdt?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal selge Gaming PC'n min på grunn av mangel på tid og overgang til ps3.

Jeg er usikker på hva min pc er verdt, fannt et par sider som hadde komponentene jeg har, men fleste av komponentene er utdatert på komplett.no som jeg kjøpte alle delene gjennom.

Her er specs:

ASUS P5Q PRO, P45, Socket-775

Creative SB X-Fi XtremeGamer

Crucial DDR2 BallistiX PC8500 2GB KIT - 2x

Intel Core™ 2 Quad Q9300 2.5GHz Socket

Noctua NH-U12P CPU

OCZ ModXStream Pro 700W PSU Modular

Samsung DVD±RW burner, SH-S223F, 22x,

Sapphire Radeon HD 4870 1GB GDDR5

Har ikke tenkt å selge harddiskene mine, de skal jeg ha som lagringsplass.

Noen som kan gi meg en sånn ca. sum på hva dataen min er verdt?

takk :)

Endret av andreasvik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ikke mer? betalte ca 14 000,- for den ny, den kjører de fleste spill heilt greit..

litt undervurdert i pris vil jeg si

Er desverre ikke undervurdert pris. Har ikke noe å si hva du betalte for den ny. Det som har noe å si er hva man må betale i dag for å få noe tilsvarende, og fordi det er brukt må man legge seg noe under dette. Derfor 3000kr.

Lenke til kommentar

blir ikke solgt for 3, har sjekker hva kompnentene koster i dag..

Har ikke noe å si hva komponentene du har koster nå, det er hva tilsvarende maskiner koster i dag. Maskinvare faller fort i pris. F.eks de siste HD4870 som ble solgt gikk for rundt 900kr. Kjøpte du alt nytt må du regne med at prisen har falt drastisk mye i løpet av tiden du har hatt maskinen.

Du prøver å selge en utdatert maskin som ikke kan oppgraderes mens man kan kjøpe en ny maskin i dag til 4000-5000kr som kan oppgraderes og som yter en del bedre i utgangspunktet. Du må bare innse at den ikke er verdt mer.

Endret av fUsiOn
Lenke til kommentar

blir ikke solgt for 3, har sjekker hva kompnentene koster i dag..

Har ikke noe å si hva komponentene du har koster nå, det er hva tilsvarende maskiner koster i dag.

Nja, mer spesifikt er det hva andre er villige til å betale for din maskin. Jeg kjenner godt at jeg ikke hadde vært villig til å betale 4k for en maskin med TS' hardware som attpåtil mangler OS og disk. Da hjelper det dårlig å vise til hva den kostet ny, med mindre du faktisk finner noen som er villig til å betale det du skal ha for den.

Det å selge brukt datautstyr er for privatpersoner ingen lønnsom bedrift, dessverre. Jeg ser dog en drøss med overprisede maskiner på finn.no (har hjulpet en bekjent med å lete etter en god deal i det siste). Felles for omtrent alle er at selv om jeg ikke vil anbefale noen å kjøpe dem for prisen de er lagt ut til, så kostet de betydelig mye mer ved innkjøp.

edit:

Noctua NH-U12P CPU

Mitt forrige estimat var forresten noe overfladisk. Jeg legger nå merke til at du har et skikkelig, dedikert lydkort, en svært god luftkjøler og en PSU som leverer ganske greit. Mtp. at ihvertfall to av disse tingene kan komme godt med ved evt. senere oppgraderinger for en evt. kjøper, vil jeg ikke si at 4k er veldig urimelig - men det er ikke disse tingene jeg ville vektlagt mest ved brukthandel.

4k er sånn sett ikke usannsynlig - men alvorlig talt, 6k er heller ikke usannsynlig bare du finner en villig kjøper (noe jeg dog tviler på, markedet tatt i betraktning).

edit2: kontradiksjon ftw, men du/dere tar poenget

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Lønner seg som oftest ikke å selge pcer visst en ikke klarer å pakke det inn som en Uber gamingpc og selge det til en intetanende på finn.no

PCer er og har aldri vært en god investering. Det som er bra/nytt i dag er gammelt/dårlig neste uke. Smarteste er vell å omskolere pcen til noe annet eller bruke deler til et nytt prosjekt. Eventuelt selge maskinen til familie for en fornuftig pris.

Lenke til kommentar

Noctua NH-U12P CPU

Den prosessoren yter omtrent like bra som Phenom II X4 klokke for klokke. Sammen med NH-U12P gir det gode overklokkingsmuligheter. Der har du ytelse for rundt 2500 kr

HD 4870 yter fortsatt bra til å være to år gammelt, og er vel verdt 900-1000 kr idag.

En god strømforsyning øker verdien med ca 1000 kr

Lydkortet vet jeg lite om, men dedikert er vanligvis bedre enn integrert. Gir litt bedre lyd enn integrert. vil si ca 300 kr her.

4Gb RAM er jo alltid bra. Jeg forstår riktig når jeg sier 4? DDR2, men likevel bra.

5400 - 20% = ca 4400 kr

Legg ut på finn.no til 4500-5000 kr og se om noen blir lurt interessert til å kjøpe. Hvis ikke senker du prisen til ca 4000 hvis du trenger penger akkurat nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...