Gå til innhold

[Arbeidslogg] Universal fjernkontroll med Android og Arduino


Anbefalte innlegg

Hey,

 

I en lengre periode så har jeg blitt irritert over at den ene fjernkontrollen alltid er borte. De fleste vil enten bare ha et system hvor fjernkontrollene ligger, eller bare kjøpe seg en universal fjernkontroll. Jeg bestemte meg derimot for og gjøre det litt mer morsomt. Ved hjelp av Arduino og et BlueSmirf Gold så vil jeg bruke min HTC Legend med Android 2.2 som fjernkontroll.

 

Jeg har begrenset med erfaring når det kommer til elektronikk (kan basis greier som P = I * R, hvordan motstandere fungerer og de enkelte komponenter) og jeg kan overhode ikke programmere Java. Så dette blir en mulighet for meg og lære mer om Java og elektronikk (har også en far som jobber i Siemens så får litt hjelp :)).

 

Dette er hva jeg planlegger og styre ved hjelp av en telefon:

Toshiba TV

Sony Hjemmekino

Altibox TV mottaker

 

Utstyrsliste:

[X] Arduino Duamillanove

[X] BlueSmirf Gold

[X] IR LED

[X] IR Mottaker

[X] Motstandere (100 til 1000ohm)

 

ToDo liste:

[ ] Programmere Android App

[X] Motta IR signaler ved hjelp av Arduino

[ ] Sende IR signaler ved hjelp av Arduino

 

 

Hvordan motta IR signaler ved hjelp av Arduino:

For og motta IR signaler på Arduino så trengte jeg en IR Mottaker. Jeg bestilte en fra Elfa også googla jeg rundt og fant A Multi-Protocol Infrared Remote Library for the Arduino på en blogg. Alt sammen var flott forklart der og for og motta IR signaler så trengte jeg bare og følge dette diagrammet:

e6c13cd06d8c3cbf691626d0cf20c290.png

 

Fant ut at biblioteket allerede hadde protokol informasjon for Toshiba TVen (NEC) og for Sony hjemmekinoen (Sony). Altibox derimot gikk på RAW koder, så det blir nok kjempe morsomt og få til....wohoo...gleder meg.

 

Android applikasjon:

Selv om jeg ikke har klart og sende IR signaler enda ved hjelp av Arduino (venter på 100 ohm motstander som jeg får fra Siemens. Fulgte bare med 330 ohm og 10k ohm i Arduino starter kit). Så tenkte jeg at jeg skulle ta en headstart på applikasjonen. Jeg har mye erfaring på ulike programmeringsspråk (PHP for det meste), og Java er noe jeg kommer til og holde på med på NITH når jeg starter der, så jeg tenkte jeg bare skulle begynne og lese igjennom dokumentasjon og leke meg litt rundt. Har så langt klart og piska sammen dette på 2 dager: (Ignorerer Paris Hilton krekene, de fulgte med på GridView Tutorial for Android)

4cb19685caf2c6cd693d8942728600a9.pnga2b75fb3b3884b397adb4ed29c8cf355.png

 

Da Elektronikkforumet ikke har sitt egent forum for arbeidslogger (enda, får satse på at det kommer før eller siden) så er det bare og kommentere i vei i denne tråden :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser veldig spennende ut, og jeg gleder meg til å se hvordan dette utvikler seg! thumbup.gif

kan basis greier som P = I * R

 

Du mener vel at U = R * I og P = U * I? hmm.gif

 

U = Spenning (Måles i Volt)

R = Resistans (Måles i Ohm)

I = Strøm (Måles i Ampere)

P = Effekt (Måles i Watt)

 

Uansett, lykke til! Håper vi får se mange bilder under veis! inv_biggrin.gif

Lenke til kommentar

Ser veldig spennende ut, og jeg gleder meg til å se hvordan dette utvikler seg! thumbup.gif

kan basis greier som P = I * R

 

Du mener vel at U = R * I og P = U * I? hmm.gif

 

U = Spenning (Måles i Volt)

R = Resistans (Måles i Ohm)

I = Strøm (Måles i Ampere)

P = Effekt (Måles i Watt)

 

Uansett, lykke til! Håper vi får se mange bilder under veis! inv_biggrin.gif

 

Mente faktisk V = I * R. Går på internasjonal skole. Men ja. Har jobbet litt mer med applikasjonen og begynt og få til en basic layout. Venter på at jeg skal få Oscilloskop + flere deler fra Elfa imorgen så da blir det nok noe som skjer på den fronten også snart :)

 

960546fb07f59a07d08673858d1bb5d8.png

 

Tenker jeg begynner og bygge på onsdag. Skal ta mange bilder sånn at dere får se det steg for steg. Må også finne noe og ha det i, selv om jeg er tilhenger av ledninger som henger og slenger overalt så ser det en smule mer proft ut hvis det hele er i en passe stor boks eller lignende. Og litt mer diskrè :)

Lenke til kommentar

ser lovende ut. hvis du skal få deg dame en gang er det viktig at det er diskre og at det er minst mulig synlig (også kjent som "WAF" (Wife acsaptance factor))

 

lyst å se flere bilder. vurderer å begynne med det samme, siden jeg har samme problemstillingen. dog har ikke litt eldre htc-er android =(

Lenke til kommentar

ser lovende ut. hvis du skal få deg dame en gang er det viktig at det er diskre og at det er minst mulig synlig (også kjent som "WAF" (Wife acsaptance factor))

 

lyst å se flere bilder. vurderer å begynne med det samme, siden jeg har samme problemstillingen. dog har ikke litt eldre htc-er android =(

 

Diskrè var en av planene bak prosjektet faktisk :) Brukte ca 15-20min på og finne perfekt plassering i rommet. Det hele vil mest sannsynlig plasseres i en boks oppå en hylle sånn at det er usynlig. Den eneste ledningen som vil henge og dingle vil være strømledningen.

 

Android er intet krav, det eneste som kreves er Bluetooth. Har du det så går det sikkert an og piske sammen noe til Windows Mobile hvis telefonen din kjører det :)

Lenke til kommentar

Ja folkens, for og holde dere oppdatert.

 

Jeg fikk deler fra Elfa men fant ut at jeg hadde bestilt en del feil. Får nye deler iløpe av uka så da blir det mekking på den siden.

 

Brukergrensersnittet mangler litt design så er det ferdig. Men det er ikke akkurat førsteprioritering. Førstepriortering er og ha noe som funker - SÅ kan jeg gjøre det fancy.

 

Skal slenge ut noen nye bilder når jeg driver og bygger :)

Lenke til kommentar

En liten mini update:

 

Har fått alt jeg trenger av utstyr nå, JEIJ! Til og med osciolloskop fra Siemens.

 

MEEEEEN...

 

Jeg klarte og koble IR Mottakeren FEIL...så den funkerer jo ikke lenger....Så har bestilt 2 nye fra Elfa som jeg antar at kommer på Mandag eller Tirsdag. :)

Lenke til kommentar

Fikk loddebolt idag av fattern så satt igang og begynte og lodde ferdig BlueSmirf gold modulen (Bluetooth) og slang opp et enkelt program for og teste at det funka og jeg ikke har fucka opp alt oog..

.

.

.

.

IT IS ALIVE! :)

 

Programmet:

char val; // variable to receive data from the serial port

void setup()	 // run once, when the sketch starts
{

Serial.begin(115200); // start serial at 115200 kbs

// Serial.println("+++");
}

void loop() {

if( Serial.available() ) 	// if data is available to read
{
val = Serial.read(); 	// read it and store it in 'val'
}
if( val == 'H' ) 	// if 'H' was received
{
digitalWrite(13, HIGH); // turn ON the LED
} else { 
digitalWrite(13, LOW); // otherwise turn it OFF
}
delay(100); 	// wait 100ms for next reading

} 

 

Og et bilde av oppsettet:

post-75432-1286743080,3823_thumb.png

Endret av TheRealL
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Heihei,

 

Beklager dårlig med oppdateringer :) Har vært mye skole innleveringer i det siste + jeg har hatt et annet lite prosjekt på gang som snart når Android marked.

 

Jeg har fått loddet sammen greiene og den sender IR signaler, men jeg tror jeg sender de med en ørliten feil eller lignende, jeg venter derfor på en probe til Osciolloskopet. Den ligger hos fattern som akkurat nå er i...Brazil... Hadde jeg fått tak i den proba og sammenlignet signalene så hadde jeg kunne funnet feilen og deretter så er det easy peasy og gjøre resten :)

 

Må si jeg er litt irritert da, vil bli ferdig med dette da det er rett og slett STRESS og lete etter fjernkontrollen om morgenen. Hadde vært så deilig om mobilen bare satt på TVen med en random kanal, skrudde opp volumet og alt det var klart når jeg sto opp :)

 

Kunne videreutviklet dette og fått den til og starte kaffetrakter osv om morgenen, men vi får se hvor langt jeg drar den :) I starten så holder det med TV; TV Dekoder; PC og HiFi.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hehe, dette er definitift ikke lagt på hylla :) Problemet er at jeg går IB. For de som ikke vet hvordan det er så kan jeg vel gi dere en idè.Jeg har 7 fag. Norsk, Engelsk, Mattematikk, Historie, Økonomi, Fysikk og Theory of Knowledge.I hvert av disse fagene så skal jeg skrive en stil på minst 1500 ord e.l. Hadde akkurat matteprosjekt, der ente jeg opp på 5000 ord, anbefalt lengde er 2000. Nå har jeg drevet med noe som kalles Extended Essay som er på 4000 ord, deadline til tirsdag. Tror jeg må mase mer på fattern men ja...det er så mye som skal være ferdig før jul.For og gi en videre pekepin: Forrige søndag satt jeg ca 12-14 timer med lekser. Idag satt jeg med lekser i 9 timer...satser på at det er enough said. :)

Lenke til kommentar

Skal researche noe, også gjøre matte utifra det. Feks så researchet jeg hvorvidt en persons interesse for bil har noe og si for bilvalget. Må da forklare planen, hvorfor jeg gjør all den fancye matta, analysere og ifnne hva som er bra dårlig, trekke en konklusjon o.l. Men ja, det er merklig og unødvendig. Lærerene mine synes det er totalt bortkasta at vi bruker tid på dette, men nå er det sånn som det er lagt opp. Google "Math Internal Assessment" hvis du har lyst på en pekepin om hvor morsomt detta er :new_woot:

 

Hva prosjektet angår, skal prøve og få gjort noe de neste ukene, hvis ikke så satser jeg på og få gjort litt arbeid i juleferien, forhåpentligvis gjøre den ferdig :)

Planlegger og legge ut alt av kildekode osv. ut i OpenSource samt tegninger sånn at andre kan gjøre noe lignende eller kanskje forbedre min løsning :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Alright da kan jeg komme med en liten oppdatering:

 

Nå er det siste innspurten før jeg er ferdig med dette halvåret. Juleferien min starter den 16. Desember new_woot.gif og jeg skal ikke jobbe så mye i juleferien så jeg SKAL bli ferdig med prosjektet da. Ingen flere utsettelser! (Jeg begynner forsåvidt og bli møkk-lei og jakte på fjernkontrollere også nå. Så skal bli godt og bli ferdig).

 

Alt sammen ligger på min høyre side mens jeg skriver dette, så det blir ikke glemt :) Selv om jeg lider av short-attention-span så skal dette prosjektet fullføres.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Lite liv. Har ikke hatt tid og mine forsøk på å få IR sendinga til å funke har vært nyttesløse. Itilegg så vil ikke dette osciolloskopet funke. Kan hende det er min skyld, aldri brukt noe slikt før.

 

 

Slik jeg har koblet det så har jeg koblet PWM Port 3 fra Arduino -> 100 Ohm Resistor -> IR Senderen -> Ground. er dette feil? Er det noe mer jeg må ha for å få det til og fungere?

 

Ser foresten at det lyser ved hjelp av et mobil kamera uten IR filter, så det funker...men kanskje det sender ut feil pulse eller et eller anna annet.

Lenke til kommentar

Lite liv. Har ikke hatt tid og mine forsøk på å få IR sendinga til å funke har vært nyttesløse. Itilegg så vil ikke dette osciolloskopet funke. Kan hende det er min skyld, aldri brukt noe slikt før.

Her er beskrivelse på hvordan et oscilloskop brukes: http://www.doctronics.co.uk/scope.htm

 

 

Slik jeg har koblet det så har jeg koblet PWM Port 3 fra Arduino -> 100 Ohm Resistor -> IR Senderen -> Ground. er dette feil? Er det noe mer jeg må ha for å få det til og fungere?

 

Ser foresten at det lyser ved hjelp av et mobil kamera uten IR filter, så det funker...men kanskje det sender ut feil pulse eller et eller anna annet.

Har du rett modulering på signalet da? De fleste IR løsninger (sender og mottaker) benytter et kodesystem, slik som for eksempel beskrevet her: http://www.remotecentral.com/features/irdisp3.htm

 

(beklager dersom du vet alt dette fra før av)

Lenke til kommentar

Lite liv. Har ikke hatt tid og mine forsøk på å få IR sendinga til å funke har vært nyttesløse. Itilegg så vil ikke dette osciolloskopet funke. Kan hende det er min skyld, aldri brukt noe slikt før.

Her er beskrivelse på hvordan et oscilloskop brukes: http://www.doctronics.co.uk/scope.htm

 

 

Slik jeg har koblet det så har jeg koblet PWM Port 3 fra Arduino -> 100 Ohm Resistor -> IR Senderen -> Ground. er dette feil? Er det noe mer jeg må ha for å få det til og fungere?

 

Ser foresten at det lyser ved hjelp av et mobil kamera uten IR filter, så det funker...men kanskje det sender ut feil pulse eller et eller anna annet.

Har du rett modulering på signalet da? De fleste IR løsninger (sender og mottaker) benytter et kodesystem, slik som for eksempel beskrevet her: http://www.remotecen...res/irdisp3.htm

 

(beklager dersom du vet alt dette fra før av)

 

For all del, jeg er relativt ny på dette :)

 

Jeg bruker denne IR senderen: https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=75-201-58&toc=20386 sammen med http://www.arcfn.com/2009/08/multi-protocol-infrared-remote-library.html

 

som har støtte for de fleste protokollene jeg trenger (Sony til HiFi og NEC til TVen). Kan det være at jeg har kjøpt feil IR LED? Isåfall, noen som har anbefalinger til en jeg kan kjøpe? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...