Gå til innhold

Hvordan rippe linux, og hvordan å starte pythonprogrammer på en enklere måte?


Anbefalte innlegg

Helloes. Har endelig gått over til Ubuntu(10.04), og er fullt i gang med customization. Ettersom jeg booter fra et 4 GB SD kort, har jeg nå + 100 MB ledig. Noen som har forslag til hva jeg kan slette for å få bedre plass? Bruker egentlig bare python, men har tweaket GUI veldig mye.

 

Hvordan kan jeg kjøre en pythonfil uten å skrive python foran? (Må skrive Unix>python test.py, vil skrive test.py). Lagrer alle pythonfiler som *.py, så om jeg kan skrive en alias eller noe slikt som ser *.py og kjører det i python, men at jeg fortsatt kan skrive gedit *.py for å redigere, så ville det vært utmerket!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo bruke en skikkelig editor, vim. (Nå får jeg vel juling av emacsleiren).

 

Har alltid gjort dette med mode-changes manuelt, men ble litt inspirert av spørsmålet ditt, og fant ut at dette jo måtte kunne gjøres automagisk. (Så ingen umiddelbar måte å gjøre det på i gedit, men kan jo hende det finnes en plugin e.l)

 

Dette i ~/.vimrc gjorde susen

" gjør pythonfiler kjørbare ved lagring
autocmd BufWritePost *.py :silent !chmod +x %

" skru av advarsel om at filemode endres
autocmd FileChangedShell * let v:fcs_choice=(v:fcs_reason=~"e$")?"":"ask"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eller bare klikke et tastekommando i gedit som gjør fila kjørbar???

Er en plugin som heter "Eksterne verktøy" der du kan lage kommandoer som kjører shellscript.

 

Du lager et nytt eksternt verktøy, skriver

#!/bin/sh
chmod +x "$GEDIT_CURRENT_DOCUMENT_NAME";

 

Og lager en hurtigtast til det

Setter "ingenting" som utdata (slipper en irriterende "popup")

Og om du vil så kan du gjøre slik at den kun er aktiv på python filer

Lenke til kommentar

Eller bare klikke et tastekommando i gedit som gjør fila kjørbar???

Er en plugin som heter "Eksterne verktøy" der du kan lage kommandoer som kjører shellscript.

 

Du lager et nytt eksternt verktøy, skriver

#!/bin/sh
chmod +x "$GEDIT_CURRENT_DOCUMENT_NAME";

 

Og lager en hurtigtast til det

Setter "ingenting" som utdata (slipper en irriterende "popup")

Og om du vil så kan du gjøre slik at den kun er aktiv på python filer

Kult, skal prøve det. Liker absolutt gedit best(selv om jeg gjerne vil kunne vim), så det er bra at noen andre også bruker det :)

Lenke til kommentar

 

Nå må ikke dere gå heeeelt over styr her, men hva er egentlig bedre med emacs eller vim kontra gedit?

 

Vanskelig å si, det har noe med hvordan de er lagt opp på. Terskelen for å lære seg dem er relativt høy, men man får en del igjen for det mtp. effektivitet hvis man gidder å lære seg det. Mulighetene er jo nærmest endeløse også, der stiller nok emacs sterkest, men jeg har alt jeg ønsker meg i vim.

 

Dessuten er jeg svært ofte avhengig av en editor i et miljø uten grafisk brukergrensesnitt, og da er heller ikke gedit et alternativ.

 

En tredje ting, hvis du må administrere gamle arkaiske unixer, så er det én editor du kan være sikker på at er der, og det er vi. Vim er en utvidet versjon (vi improved), men kan du den ene går du deg ikke bort i den andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...