Gå til innhold

Hvordan finne riktig rente


skyhawk

Anbefalte innlegg

Heisann

 

Skal til å ta i bruk noen kroner av "kontokreditt"-en min som jeg har i Skandiabanken.

Skal bruke 7000,- av disse og renta er 13,80% effektiv.

 

Sitter bare å regner litt på det - skal jeg ta den totale summen minus 13,80% og det er den renta jeg må betale pr mnd? Ifølge mine beregninger blir det da 966 pr mnd i renter..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er pr år ja, da er det jo en smule anderledes. Takk for svaret!

Så da blir riktig utregning:

 

7000kr - 13,80% = 966 / 12 mnd = 80,50,- pr mnd i renter?

 

Ja jeg vet det, det er noe jeg har holdt meg unna helt siden jeg var "myndig" til å kunne bruke kreditt i det hele tatt og er i hovedsak imot å kjøpe ting i det hele tatt på kreditt. Men denne gangen er det for jeg må slå til da en kamerat av meg skal selge bilen sin som jeg har sikla på lenge. Men det er bare et par mnd det så er det nedbetalt så det bør gå greit. :p

Endret av skyhawk
Lenke til kommentar

Litt nysgjerrig her, hvis du forventer å klare å spare opp 7000kr i løpet av et par mnd, hvorfor har du ikke noe penger spart opp som du kan bruke?

 

Har du tenkt på penger til forsikring, veiavgift og evt reparasjoner i tillegg til bensin? Dette er noe du må betale på samtidig som du betaler ekstra på kredittkortgjelden din.

 

Jeg kan forstå det hvis bilen koster f.eks 47.000,- og du har 40.000,- og mangler de siste 7.000,-. Det jeg tipper er tilfellet er at du har 0kr på konto og at bilen koster 7.000,- og at du aldri har klart å spare 2.500,- i måneden, og nå forventer du å klare det samtidig som du har masse ekstrautgifter til bil...

 

Å kjøpe en gjenstand som går kraftig ned i pris og har høye vedlikeholdskostnader på dyr kreditt er ikke noe annet enn en felle. Tipper som over at budsjettet ditt går i null nå, mens etter bilkjøpet så går det kanskje 500-1000kr i måneden i minus. Kredittgjelden din kan nok fort ende opp med å øke til du har 20-30.000,- i gjeld og betaler over 4000kr i året for å holde i null.

 

Når gjelden kommer opp i 20-30.000 så er gjerne banken ikke lenger villig til å gi deg kreditt og du må få deg kreditt i en annen bank - kanskje til 26% rente som er mer vanlig for kredittkort...

Lenke til kommentar

Heisann

 

Skal til å ta i bruk noen kroner av "kontokreditt"-en min som jeg har i Skandiabanken.

Skal bruke 7000,- av disse og renta er 13,80% effektiv.

 

Sitter bare å regner litt på det - skal jeg ta den totale summen minus 13,80% og det er den renta jeg må betale pr mnd? Ifølge mine beregninger blir det da 966 pr mnd i renter..

 

Du må bruke den nominelle renten når du beregner. Den effektive rente inklduerer at renten legges til månedlig og tar hensyn til rentesrenteeffekten for å beregene årlig rente (som om du ikke betaler noe månedlig). Iht Skandiabankens sider er den nominelle renten 12,997%. Korrekt beregning blir da

 

7000 * 12,997 % / 365 * dager pr måned (28/29/30 eller 31), for September er renten 7000 * 12,997 % / 365 * 30 = 74,78

 

(Før var det noen banker som brukte 360 rentedager pr år og at alle måneder hadde 30 dager, men det ble bare rot i Februar så tror alle har gått bort fra det.)

Lenke til kommentar

Litt nysgjerrig her, hvis du forventer å klare å spare opp 7000kr i løpet av et par mnd, hvorfor har du ikke noe penger spart opp som du kan bruke?

 

Har du tenkt på penger til forsikring, veiavgift og evt reparasjoner i tillegg til bensin? Dette er noe du må betale på samtidig som du betaler ekstra på kredittkortgjelden din.

 

Jeg kan forstå det hvis bilen koster f.eks 47.000,- og du har 40.000,- og mangler de siste 7.000,-. Det jeg tipper er tilfellet er at du har 0kr på konto og at bilen koster 7.000,- og at du aldri har klart å spare 2.500,- i måneden, og nå forventer du å klare det samtidig som du har masse ekstrautgifter til bil...

 

Å kjøpe en gjenstand som går kraftig ned i pris og har høye vedlikeholdskostnader på dyr kreditt er ikke noe annet enn en felle. Tipper som over at budsjettet ditt går i null nå, mens etter bilkjøpet så går det kanskje 500-1000kr i måneden i minus. Kredittgjelden din kan nok fort ende opp med å øke til du har 20-30.000,- i gjeld og betaler over 4000kr i året for å holde i null.

 

Når gjelden kommer opp i 20-30.000 så er gjerne banken ikke lenger villig til å gi deg kreditt og du må få deg kreditt i en annen bank - kanskje til 26% rente som er mer vanlig for kredittkort...

 

Jeg tror du har fått et litt feil intrykk av meg. Jeg er absolutt ikke som de aller fleste andre 20 åringer eller folk på rundt min egen alder når det kommer til økonomi. Som sagt er jeg generelt sett imot å ta opp smålån og kreditt for å finansiere slike materielle og til tider "ubrukelige" ting. Dette er også forøvrig den første tingen jeg kjøper på kreditt noensinne, annet enn billånet jeg hadde på min forrige bruksbil som nå er solgt og lånet er sletta.

Men jeg planlegger ting nøye før jeg setter det til verks og satt faktisk oppe hele natta å regna på dette, satte opp nedbetalingplan og alt.

 

Jeg har null problem å sette av 2500,- i mnd, økonomien min klarer det helt fint. Kunne fint greid å sette av mer og, dette betyr bare at man må prioritere anderledes og kanskje skjære ned på andre personlige utgiftsposter (les: klær, etc). Men hvorfor jeg tok opp kreditt på dette kjøpet var fordi en kompis av meg skulle selge den ene bilen han hadde - og han skulle selge nå. Og det betyr - ja, jeg hadde ikke avsatte penger til dette. Fordi det var uventa og har brukt de kronene som ellers kunne gått til sparing til andre ting istedet før. Uansett, dette er en bil vi begge har brennene interesse for, og bil er generelt sett en hobby jeg brenner for. Bilen har forøvrig nådd sin laveste verdi den noensinne vil ha, for det er nå den virkelig begynner å bli "gammel og skrøpelig" og har tilnærma null verdi og det eneste verdien som er i disse bilene er nesten bare symbolsk. Men om noen år til, når det blir enda færre igjen og den får veteranstatus er det forventa at den kommer til å stige i verdi - så det er tvert imot i dette tilefelle.

 

Men utover dette tilefellet, så er det bil det du taper mest på og bil er ikke noe man tjener penger på akkurat - det kan jeg si av egen erfaring da jeg har hatt over 10 biler..

 

Jeg tenkte også for framtia da jeg invisterte i den. Bilen er i dag 25 år gammel en relativt sjelden modell og begynner å bli ekstremt vanskelig å finne i god og velholdt stand og den er forventet å stige i verdi i årene som kommer med overnevnte ting lagt i grunn, så dette er ikke noe jeg kommer til å tape på.

 

Ikke koster den meg noe heller, annet enn kjøpesummen som jeg allerede har lagt ut. Dette fordi bilen "brukes" som en hobby og entusiastbil. Den har ingen skyldige avgifter, omreg betales ikke før skilter hentes ut - det eneste den koster meg er en drøy 100-lapp i mnd til skade og tyveriforsikring av eget ønske for jeg ønsker å forsikre den for det.

 

Alle har vel mulighet til å skaffe seg kreditt - på godt og vondt - men jeg mener at det er tilstede for å kunne brukes, HVIS det skulle være nødvendig. Som i dette engangstilfellet. Hvis man selv mener at det er verdt det - og de ekstra kronene det koster mtp renter, men her er det ikke så mye å snakke om da det er ca 80kr/mnd og 3 mnd tilbakebetalingstid. Heller 300kr ekstra å få drømmeobjektet jeg lenge har lett etter og ønska meg enn kanskje aldri finne det - eller betale en myye dyrere pris om noen år - da den begynner å stige i verdi.

 

Det er en viss forskjell på å handle én ting man har ønska seg i lengre tid, men som kanskje er vanskelig å komme over eller et ny vaskemaskin for den gamle tok kvelden og man hadde ikke ekstra penger på bok, på kreditt - som kan betales ned på rimelig kort tid og er kontrollert, enn å handle en ny flatskjerm til stua for den gamle var for liten eller James Bond collection på Blu Ray for man bare måtte ha det i DVD-hylla.

 

Men jeg oppfordrer uansett alle til å spare av litt penger i mnd, man vet aldri når man kan få bruk for dem! Jeg og min samboer skal selv sette av en sparebuffer når hun er ferdig i utdanninga si.

Endret av skyhawk
Lenke til kommentar

Det høres ut som regnestykket ditt går ut på at det ikke skjer noe uforutsett. Hvordan går det med regnestykket ditt hvis du må til tannlegen og betale 3000kr? Eller du kræsjer den bilen du bruker og må betale egenandel for å få den reparert? Kanskje vaskemaskinen ryker og du må kjøpe ny? Eller flere av disse tingene skjer samtidig?

 

Anbefaler at du bruker de første 3 månedene her på å betale ned kreditten så fort som mulig som du har planlagt, for deretter å bruke 2 måneder på å legge deg opp et buffer på 5000kr. Ser ikke noen god grunn til å vente til samboeren din er ferdig med utdanningen med å gjøre det. Som du sier, du trenger bare kutte litt i luksusting i et par måneder for å ha et bittelite buffer som gjør livet ditt lettere hvis ting går dritt.

 

Å leve fra hånd til munn er den dyreste måten å leve på - og da tenker jeg på hva du får igjen for pengene dine. Du har egentlig aldri råd til å slå til på gode kjøp uten å bruke dyr kreditt.

 

Btw, godt begrunnet bruk av dyr kreditt i ditt tilfelle, selv om det strengt tatt ikke burde vært nødvendig å bruke den. Jeg synes heller ikke 240kr er noen stor kostnad, jeg tenker mer på risikoen hvis ting ikke går som planlagt. Å legge en plan som ikke tar hensyn til at noe kan gå dritt uten at ting kollapser pleier ikke være en god ide. ;)

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

For å si det rett ut, tenna mine eller vaskemaskinen er ting jeg absolutt ikke har prioritert i det hele tatt de 2 åra jeg har vært myndig og bodd for meg selv, men som jeg selvsagt bør prioritere. Dette er vel ting som kommer med tia, og skal strengt talt si at tenner er vel noe jeg burde prioritert mtp at dette er det siste året jeg har så mye rabatt på tannlege før jeg betaler fullpris :dribble: Har heller ikke medberegna at det skal skje noe med bilen, men det er i dette tilefelle det også er en kjekk ting med 2 biler i daglig bruk (Vi kan også greie oss med en men hverdagen blir fort mye enklere med to - derfor vi har to stk)

 

Det er sant at det ikke er medberegna store uforutsette utgifter i det hele her, så det er en risk jeg har valgt å ta med dette kjøpet - hvilket innebærer altså 3mnd med ting som burde gå etter planen og at ingen store uforutsette utgifter dukker opp. Men hvis det alikevel skulle skje, er vi bare nødt til å gjøre det beste ut av det og kommer oss nok gjennom det, da vi har innkommende penger fra forskjellige kanter pr mnd, i tilegg til lønn så kommer f.eks barnetrygd og stønad fra Lånekassa for samboern min som er ment for akkurat disse tingene, ting man trenger og utgifter som kommer ved å bo for seg selv under utdanning.

 

Å betale ned kreditten har selvfølgelig vært 1. prioritet siden jeg i det hele tatt vurderte å ta det opp - så det skal ikke være noe problem. Men jeg har i tilegg til å lage en nedbetalingsplan for denne kreditten også satt opp detaljerte budsjett for månedene som kommer, hvor jeg har fått inn en oversikt over alle faste innkommende utgifter, i tilegg til f.eks julegaver, reperasjoner på bruksbilen i forbindelse med EU-kontrollen også vidre.. Og det er selvfølgelig en liten ekstra margin på det aller meste.

 

 

 

Vi alle har gjort dumme ting i våre liv, dette er kanskje ikke et av mine lureste trekk, men langt ifra det dummeste jeg har gjort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...