Gå til innhold

Hjelp til å overklokke E8400


Anbefalte innlegg

Jeg har en E8400 som jeg ønsker å overklokke. Jeg har enda ikke kjørt en stess test på den, men jeg har aldri fått tempen over 51 (80%) grader i CoreTemp ved normal bruk. Ved idling ligger den rundt 41-44 grader. Det jeg lurer på er hvordan jeg skal gå frem, og hvor mye jeg bør klokke den til, som en nybegynner.

 

Jeg har førøvrig et Asus P5N-D hover kort og 2x2GB DDR2 Corsair XM2 brikker.

Skal jeg spesifisere meg mer er det bare å spørre. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en E8400 som jeg ønsker å overklokke. Jeg har enda ikke kjørt en stess test på den, men jeg har aldri fått tempen over 51 (80%) grader i CoreTemp ved normal bruk. Ved idling ligger den rundt 41-44 grader. Det jeg lurer på er hvordan jeg skal gå frem, og hvor mye jeg bør klokke den til, som en nybegynner.

 

Jeg har førøvrig et Asus P5N-D hover kort og 2x2GB DDR2 Corsair XM2 brikker.

Skal jeg spesifisere meg mer er det bare å spørre. :)

 

For det første ligger det veldig mange some har spurt om det samme her på forumet. Som det også står ingen kan si hvor mye du kan overklokke for og være "sikker", men en fsb på 400 skal du mest sannsynlig klare på 1.25Vcore. Last ned prime95 og teste når temperaturen overstiger 65-70 grader på max load bør du stoppe.

 

 

Mvh reger

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har en E8500 som jeg klokket til 4GHz med vcore på 1.6 eller noe sånt.

Du klarer 3.5GHz uten å stille på vcoren.

ehm? 1.6Vcore... tydligvis har du fått en elendig brikke.

Skal ikke si dette er standard men jeg klarte 4.0Ghz på min e8400 c0 ved 1,28V eller 3.6Ghz ved 1.2V ;)

Lenke til kommentar

1.6v er alt for mye for denne prosessoren. Man bør ikke over 1.35v og helst ikke over 1.3v til daglig drift.

 

Min E8500 er stabil ved 1,28v på 3.8 GHz.

 

Hvis du har en prosessor som er E-stepping, bør det være mulig å oppnå 4GHz med 1.25-1.3v

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Jeg har en E8400 som jeg ønsker å overklokke. Jeg har enda ikke kjørt en stess test på den, men jeg har aldri fått tempen over 51 (80%) grader i CoreTemp ved normal bruk. Ved idling ligger den rundt 41-44 grader. Det jeg lurer på er hvordan jeg skal gå frem, og hvor mye jeg bør klokke den til, som en nybegynner.

 

Jeg har førøvrig et Asus P5N-D hover kort og 2x2GB DDR2 Corsair XM2 brikker.

Skal jeg spesifisere meg mer er det bare å spørre. :)

Har selv samme Hovedkort og CPU.

Prøv å se på Youtube.

Ellers så har jeg satt Vcore til 1,45v, fsb 1600 (400)*9 og minne til "Unlinked".

Minne kan du også prøve og overklokke (timing og volt), men vent til du har stabil overklokking på CPU.

Husk! KJØLING både på CPU og RAM.

 

Lykke til! :-)

Lenke til kommentar

Ikke bekymre dere så veldig for vcore, sålenge temperaturen er god vil ikke litt ekstra spenning ta knekken på cpuen, det er iallefall min erfaring. Har kjørt E4300 på 3,26 ghz og E8500(som er til salgs) på 4,1 ghz.

 

HK jeg brukte var Asus P5ND-E, mener jeg det het, så er nok ganske likt som ditt.

Vcore i bios da jeg hadde 4,1 ghz var 1,5125. Måtte ha enda høyere dersom jeg skulle få høyere frekvens, men da var det ikke verdt det lenger med tanke på temperaturen.

Lenke til kommentar

Bekymre får være opp til den enkelte men det er direkte dumt. PC trekker mer strøm enn nødvendig og lasttemperaturen blir 10-20 grader mer enn den trenger.

 

Prosessorene er laget på 45nm prosess. Verken 1.5v eller 1.6 hører hjemme noe sted til daglig drift. Spenningen bør ikke økes mer enn 10%. 1.6v er 33.3% De siste 0.2-3v tilsvarer raskt >=50W som kjøleren får ekstra å jobbe med.

 

Prosessoren er mest effektiv per watt mellom 3.7 og 3.9 GHz med 1.2-1.28v. Det har ikke noen hensikt å kjøre inn mer enn 1.3v foruten å demonstrere idioti.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Kan ikke si jeg driver å tenker på hvor mye watt PCen min trekker. Når man allikevel skal overklokke CPU, tror jeg seriøst ikke det er mange som sitter å tenker på strømregningen.

Da må man f.eks passe på å ikke bruke cpuen så mye i tillegg da, så den drar mindre watt? Kanskje skru ned lysstyrken på skjermen? Koble fra harddisker/dvd-rom som ikke er i bruk, sette i et skrøpelig skjermkort osv osv. Listen er lang dersom man først skal begynne å tenke på hvor mye watt man opererer med til enhver tid.

 

Er helt enig i at den er mest kostnadseffektiv på lavere spenning, men dersom temperaturen er fin trenger man etter min mening ikke å bekymre seg for om vcore er 0,1v høyere enn anbefalt. Husk på at Intel opererer med marginer på det de sier, både på vcore og på hvor mye cpu`en tåler. De er selvfølgelig ikke interessert i defekte cpu`er i retur.

 

Og lasttemperaturen på min var ikke varm i det hele tatt, mener å hugse den var 53 grader, med standardvifte. E8400 begynner å slakke på litt nå, så jeg skjønner det godt dersom han ikke vil si seg fornøyd med 3,7 ghz men heller går for 4+ghz ved litt høyere vcore.

Lenke til kommentar

Kritikken min var først og fremst ment til de som vil kjøre 3.6 GHz på 1.45v. 3.6 GHz bør i mange tilfeller gå fint uten å øke spenningen, eventuelt 0.05v. "Det går egentlig på 1.25, men det er så kult å kjøre det på 1,45v selv om det ikke er nødvendig."

 

Noctua NH-U12P eller TRUE120 EXTREME som er i det øvre sjiktet av luftkjølere vil slite veldig med å ta unna effekttapet ved full last 4 GHz og 1.45v

 

Du tror kanskje ikke mange bryr seg, men noen er faktisk eldre enn 15 år og betaler sin egen elektrisitetsregning.

Det er jo ikke så farlig når far betaler.

 

Jeg nekter ikke noen å gjøre noe som helst, jeg prøver bare å formidle fornuftige realiteter basert på mine 15 år med overklokking og systembygging.

Lenke til kommentar

He he, nå er ikke jeg 15 år, og jeg betaler strømregningen min selv, er ikke vits å være frekk er det vel? Og som nevnt, mange ting man kan tenke på dersom man først skal finslipe antall watt man bruker..

 

Som sagt kjørte jeg standardvifte på min på 4,1 ghz, dog det var en E8500, så den er jo litt kjappere i utg.pktet også. Er forsåvidt enig med deg, er ikke vits å tyne ut "det lille ekstra" dersom det fører til 50 watt mer, og en vifte som blåser som gal, men slik var det altså ikke i mitt tilfelle. Min var på 1,5125 vcore(i BIOS, mens den var 1,47 ifølge CPU-Z), og det klarte standardviften å kjøle ned, men jeg hadde meget god gjennomstrømning i kabinettet.

 

Er ikke noe i veien for å prøve, sålenge man vet hva man driver med og holder et øye med temperaturen. Også viktig å tenke på at prosessoren vil mesteparten av sin levetid ikke kjøre med spesielt høy belastning(situasjonsavhengig selvfølgelig), så derfor vil den heller ikke ha de høyeste temperaturene den kan oppnå kontinuerlig.

Lenke til kommentar

.. Trur flere av dere som har svart i de siste postene er på bærtur. Intel garanterer VID Voltage Range 0.8500V-1.3625V, så med andre at folk sier unngå 1.3V+ tar nok litt feil. Har personlig min gamle første generasjon e8400 c0 ( fra første kollien som kom til norge ) og den er blitt kjørt på 4.0Ghz 1.28V og 4.2Ghz 1.35-1.4V til nå.

Lenke til kommentar

Kritikken min var først og fremst ment til de som vil kjøre 3.6 GHz på 1.45v. 3.6 GHz bør i mange tilfeller gå fint uten å øke spenningen, eventuelt 0.05v. "Det går egentlig på 1.25, men det er så kult å kjøre det på 1,45v selv om det ikke er nødvendig."

 

Noctua NH-U12P eller TRUE120 EXTREME som er i det øvre sjiktet av luftkjølere vil slite veldig med å ta unna effekttapet ved full last 4 GHz og 1.45v

 

Du tror kanskje ikke mange bryr seg, men noen er faktisk eldre enn 15 år og betaler sin egen elektrisitetsregning.

Det er jo ikke så farlig når far betaler.

 

Jeg nekter ikke noen å gjøre noe som helst, jeg prøver bare å formidle fornuftige realiteter basert på mine 15 år med overklokking og systembygging.

 

Er ikke så sikker på om dem vil slite med å ta unna effekttapet, kjørte min [email protected] på 1.5v å da loada jeg 55c-60c i prime95 med scythe mugen 2.

Lenke til kommentar

.. Trur flere av dere som har svart i de siste postene er på bærtur. Intel garanterer VID Voltage Range 0.8500V-1.3625V, så med andre at folk sier unngå 1.3V+ tar nok litt feil. Har personlig min gamle første generasjon e8400 c0 ( fra første kollien som kom til norge ) og den er blitt kjørt på 4.0Ghz 1.28V og 4.2Ghz 1.35-1.4V til nå.

 

Nei, eg har ikkje plukka bær på ei stund, har du?

 

Godt mulig den blir øydelagd av elektromigrasjon, men det vil ta lang tid, så lang tid att du ikkje vil ha cpu'n lengre.

 

Min gamle Q6600 gjikk på 3.6 ghz til den blei skifta ut pga den var for gammal.

Lenke til kommentar

Hovedgrunnen til at jeg kommenterte i denne tråden overhodet var at jeg synes at det er en dårlig anbefaling til en nybegynner å si "Skru på 1.6v".

 

Det er det stor forskjell på hva C0 og E0 i snitt krever av spenning, men det finnes selvsagt gode eksemplarer av C0 og dårlige av E0.

 

Jeg har først og fremst sagt 2 ting.

 

1:

Over 1.3v i daglig drift er ikke anbefalt og heller ikke nødvendig for å få en grei overklokk, spesielt ikke på E0-stepping.

 

2:

1.45v er for mye for 3.6 GHz uavhengig av stepping.

 

Det med 15 år / betale egen elektrisk kraft var ment som et eksempel på at noen faktisk bryr seg og ikke rettet mot noen bestemt forumbruker.

 

Det er en del på hwbot.org som har 4.5 GHz med 1.512v, men det betyr ikke at de kjørte det 24/7.

 

Jeg forsøker å gi gode råd som egner seg til stabile 24/7-instillinger og ikke kompromisser hardwaren med høye temperaturer eller hard belastning.

Lenke til kommentar

Hovedgrunnen til at jeg kommenterte i denne tråden overhodet var at jeg synes at det er en dårlig anbefaling til en nybegynner å si "Skru på 1.6v".

 

Det er det stor forskjell på hva C0 og E0 i snitt krever av spenning, men det finnes selvsagt gode eksemplarer av C0 og dårlige av E0.

 

Jeg har først og fremst sagt 2 ting.

 

1:

Over 1.3v i daglig drift er ikke anbefalt og heller ikke nødvendig for å få en grei overklokk, spesielt ikke på E0-stepping.

 

2:

1.45v er for mye for 3.6 GHz uavhengig av stepping.

 

Det med 15 år / betale egen elektrisk kraft var ment som et eksempel på at noen faktisk bryr seg og ikke rettet mot noen bestemt forumbruker.

 

Det er en del på hwbot.org som har 4.5 GHz med 1.512v, men det betyr ikke at de kjørte det 24/7.

 

Jeg forsøker å gi gode råd som egner seg til stabile 24/7-instillinger og ikke kompromisser hardwaren med høye temperaturer eller hard belastning.

 

Jeg kjørte min 24/7.

 

Ser du vedlegget så står det max safe voltage er 1.45v.

post-113950-1286327559,1386_thumb.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...