Gå til innhold

Saktegående kjørefelt?


Andzel

Anbefalte innlegg

Dette er da virkelig tullete oppbygging av veien. Det burde aldri oppstå felt fra høyre side. Det som er høyre felt fra starten av burde være høyre felt hele veien. Det samme gjelder avkjøringer. Nye felt burde virkelig oppstå fra venstre side slik at trafikken som ligger i høyre felt ikke automatisk havner i venstre felt.

Jeg ser ikke problemet med at kjørefelt oppstår på høyre side når det er hensiktsmessig i forbindelse med kryss. Da pleier man jo normalt også å ha en annen type, tykkere veimarkering mot dette feltet for å markere at feltet er for spesiell bruk (avkjøring, krabbefelt). At de andre ikke vet hvordan å kjøre på veien er strengt tatt ikke din feil. Det er lov å forbikjøre på høyre side hvis det er fullt med kø i de andre kjørefeltene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Brukte dette felte i dag.

 

Er ikke rart det er kø når bilen i høyrefelt kjører sånn at du kan faktisk få inn over fem lastebiler foran den! La meg inn foran den og dro i 80+ oppover bakken uten problemer.

 

Samme med hun/han i vestre også, kjører så sakte at bilene bak ikke kommer forbi og får tett det enorme hullet der fem lastebiler kunne ha vært er det mulig?!

Endret av Andzel
Lenke til kommentar

Brukte dette felte i dag.

 

Er ikke rart det er kø når bilen i høyrefelt kjører sånn at du kan faktisk få inn over fem lastebiler foran den! La meg inn foran den og dro i 80+ oppover bakken uten problemer.

 

Samme med hun/han i vestre også, kjører så sakte at bilene bak ikke kommer forbi og får tett det enorme hullet der fem lastebiler kunne ha vært er det mulig?!

 

Trafikken flyter faktisk bedre hvis noen få lager ei luke som fungerer som en "buffer" for alle bilene bak. Det var en her som nevnte at folk ikke kan å kjøre opp bakken mot Asker f.eks, at det plutselig flyter fint, så ned i 30, så 60, osv.... dette er fordi folk kjører som en saueflokk: ser kun på bilen rett foran en, og gjør akkurat det samme som den. Så når en bil må bremse pga. en idiot som kaster seg inn foran han, så bremser bilen bak litt, bilen bak der litt mer, og ikke lenge etter ser du bremselys 200 meter bak i køen.

 

Den viktigste oppgaven til han som lager ei luke, er å vite HVOR køen oppstår. Det er alltid ved flaskehalser: vegarbed, flettesituasjoner, kryss hvor nye biler kommer til, osv. Det er her kapasiteten er lavest, så det er her det er viktigst at farten er høyest! Lag derfor ei luke på et par hundre meter før flaskehalsen, men så speeder du opp til 60 - 65 km /t (ved denne hastigheten har veien størst kapasitet), slik at du akkurat tar igjen bilen foran ved flaskehalsen. Køen forsvinner nå på mystisk vis, og du kan holde høy fart uten å måtte bremse. Det samme kan alle bilene bak deg.

 

I enkelte land har man benyttet seg av 3 politibiler som kjører sakte, side ved side, for å lage ei stor luke foran flaskehalser på store motorveier. Gjort riktig kan det redusere køene betraktelig (man slipper hvertfall kenguru-kjøring).

 

Jeg har selv prøvd dette i Oslo uten hell. Får jeg mer enn 2 billengder foran meg til neste bil, smetter det en inn i luka.

 

Søker derfor etter en luke-kompis å ha i feltet ved siden av meg :cool:

Endret av Sharp
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er en gråsone her. Utdrag fra forskrift om kjørende og gående trafikk:

§ 12. Forbikjøring

1. Forbikjøring skal skje til venstre. Likevel skal følgende gjelde:

...

c) Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.

 

Hvis venstre felt er sperret av lusekjørere, som det er mange av i dette landet, så burde man kunne tolke det som at forbikjøring på høyre side er lov. Ofte er det 5-6 biler som ligger bak hverandre i venstre felt. Det kan tolkes som «tett trafikk».

 

Vegtrafikkloven §3 sier også:

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

 

Tolker man loven riktig er det faktisk lusekjøreren fremst som bryter loven. De som ligger bak skaper kø. Derfor oppstår situasjonen som gjør at forbikjøring på høyre side blir lov. §12 sier jo at hvis alle kjørefelt har kø. Det er dette som er gråsonen. Hva om neste bil i høyre fil er 200 meter foran? Det er jo også å anse om kø, men kanskje ikke så tett.

 

I Tyskland og USA kan man for øvrig bli bøtelagt for å lusekjøre i venstrefila. De har skjønt det, ja.

 

Edit lenker:

Blokkere venstrefil i USA - $75 i bot

Lusekjøre i venstrefil i Tyskland resulterer i bot

Endret av bb79
Lenke til kommentar

Jeg skal love deg at USA er mye verre enn Norge. Der flytter ingen seg - uansett!

 

Sikk-sakk-kjøring er den eneste måte å komme seg fortere frem på der borte.

 

Jeg følte de var ganske flinke når jeg kjørte i USA.

 

Tyskland og Frankrike er kanskje land hvor de har god venstrefil-kultur?

Lenke til kommentar

Det er en gråsone her. Utdrag fra forskrift om kjørende og gående trafikk:

§ 12. Forbikjøring

1. Forbikjøring skal skje til venstre. Likevel skal følgende gjelde:

...

c) Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.

 

Hvis venstre felt er sperret av lusekjørere, som det er mange av i dette landet, så burde man kunne tolke det som at forbikjøring på høyre side er lov. Ofte er det 5-6 biler som ligger bak hverandre i venstre felt. Det kan tolkes som «tett trafikk».

 

Hva er dette for slags metodikk? "Hvis venstre felt er sperret av lusekjørere burde forbikjøring på høyre side være lov"? Er det lov eller er det ikke?

 

Regelen stiller opp noen vilkår:

 

- Trafikken må være tett

- Kjøretøyene må oppta alle felt i kjøreretningen

- Kjøretøyene (som opptar alle felt i kjøreretningen) må kjøre i en fart bestemt av kjøretøyet foran

 

Dersom alle de tre vilkårene er oppfylt kan kjøretøy i et felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.

 

Kan så din gjennomsnittlige fartsglade løkrull flerre ut i høyre felt, fise forbi 10 biler, og prøve å presse seg inn igjen i midtre/venstre felt? Tja, for det første er dette ikke akkurat særlig hensynsfullt og det bidrar ikke til en god trafikksituasjon - den eneste fordelen det fremmer er at vedkommende løkrull kommer litt lenger frem i køen. For det andre er ikke trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle felt i kjøreretningen - hvis det er ett kjøretøy i høyre felt og kø i venstre felt er det ikke tett trafikk. For det tredje vil en slik forståelse ikke fremme de hensyn som vegtrafikkloven § 3 oppstiller - nemlig å ferdes hensynsfullt.

 

Vegtrafikkloven §3 sier også:

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

 

Tolker man loven riktig

 

Eller, som du gjør, feil...

Lenke til kommentar

Så du mener at man ikke bør holde fartsgrensen i høyrefeltet dersom en gjeng løkruller som ikke kan kjøre på motorvei sperrer midtre og venstre felt?

 

Har du noen gang hørt om noen som har blitt bøtelagt for dette? Eksempelet ditt er ikke det vi diskuterer. Da er det helt klart en forbikjøring for forbikjøringens skyld. Det er noe annet dersom man faktisk ligger i fartsgrensen i høyrefeltet hele veien.

 

Så du mener at man:

 

Ikke skal utnytte veiens kapasitet, ved å la være å bruke høyrefletet? Eller skal man kjøre like sakte som løkrullene som ikke kan kjøre på motorvei i høyrefeltet?

 

Sharp:

Tyskland er det desidert beste landet jeg har vært i når det kommer til motorveikjøring. Frankrike, Italia og Spania er heller ikke så ille.

Lenke til kommentar

krikkert: Det er derfor jeg brukte uttrykket «gråsone». Ofte er det kø noen steder og mindre kø andre steder. Man kan vinne mye tid på å komme seg forbi noen sinker. Spesielt hvis dette er områder med flerfelt som snevrer inn til ett felt i hver retning med midtdeler (som hindrer forbikjøring). Dessuten er ikke tid viktigste argument. Erfaringene mine sier at sinker kjører ujevnt og kan potensielt skape mer fare og irritasjon. Det beste er å komme seg forbi dem i stedet for å ligge bak.

 

Jeg har ofte opplevd å kjøre i trafikk som jeg er usikker på kan karakteriseres som tett eller ikke. Det står ikke noe klar definisjon på hvor tett trafikken skal være for at forbikjøring på høyre side skal være lov. Derfor gir det også rom for friere tolkning.

 

Du mener altså at en som lusekjører i venstrefeltet ferder hensynsfult (§3)?

Og betyr det at selv om en lusekjører skulle finne på å ligge 10 km/t under fartsgrensa så har ikke en annen lov til å kjøre forbi i høyre fil selv om farten er lovlig?

 

Tee-Zee: Jeg synes nederlenderne og belgierne er flinke på motorveien. Samme gjelder tyskerne og franskmenn. Svenskene er flinke, men det finnes også noen «nordmenn» der.

Lenke til kommentar

Kjørte "ulovelig" i dag også som noen av dere sier. Wow, igjen så var en rar fyr i venstre felt som kjørte litt fortere enn han i høyre feltet og høyre feltet hadde vel 60 KM/t. PLuss foran han igjen var det sikkert plass til en lastebil eller kanskje to.. Herregud, jeg kjørte jo forbi alle på venstre og la meg til venstre feltet igjen og suste videre i 80+ ettersom det ikke var noen der vil da si i venstre feltet.

 

Tenkte bare, er IKKE rart det er kø!

Lenke til kommentar

Så du mener at man ikke bør holde fartsgrensen i høyrefeltet dersom en gjeng løkruller som ikke kan kjøre på motorvei sperrer midtre og venstre felt?

 

 

Du er klar over at tallet på skiltet angir høyeste tillatte hastighet på strekningen, eller er det på tide at du leverer inn førerkortet ditt - hvis du i det hele tatt har ett.

Lenke til kommentar

Det skal svært få biler til på vegen før jeg har noen foran meg som "bestemmer" farten min.

 

Tror ikke Politiet tolker forbudet mot forbikjøring i høyre felt like strengt som noen her inne.

 

Det jeg syns er det viktigste er at fartsforskjellen ikke er for stor. Går trafikken tett i 40 km / t i venstre felt, så suser du ikke forbi i 90 km / t i høyre felt. Men 60 km / t kanskje, ja, det gjør jeg nok selv til tider (jeg kjører buss og gjør det hver dag i kollektivfelt)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...