Gå til innhold

Erstatningskort for Asus EN9800GX2 - ATI eller Nvidia?


Anbefalte innlegg

Hei. For noen uker siden gav mitt gamle Asus EN9800GX2-kort opp etter to år i bruk. Asus har tre års garanti uansett, så å få det sendt inn gjennom forhandleren jeg brukte når jeg kjøpte PCen var null problem. Jeg har fått vite at jeg kan få et tilsvarende kort uten å betale noe ekstra, men velger jo noe fra dagens marked. Og her sitter jeg litt fast. Jeg har kokt det hele ned til to hovedvalg: Asus Radeon HD 5870 (https://prisguiden.no/produkt/113828) eller Palit GeForce GTX 460 Sonic Platinum (https://prisguiden.no/produkt/133309, har jeg riktig kort her? Ser at Platinum og Sonic Platinum blandes litt, er det samme kort?)

 

Det er en del medvirkende faktorer til valget som jeg ønsker input på:

- Jeg må betale 700 kroner ekstra for Radeon-kortet

- Jeg har Cooler Master HAF X, så kjøling burde ikke være et stort problem selv for de varmeste kortene

- Jeg har planer om en oppgradering av maskinvaren min til sommeren, da er det godt mulig jeg kjøper et likt kort og kjører i SLI/CrossFire. Er dette noe jeg kan tro på? Vil jeg være bundet til å kjøpe en AM3/fremtidig AMD-sokkel dersom jeg kjøper Radeon-kortet eller Intels sokkel dersom jeg kjøper Nvidia-kortet?

 

Alternativene jeg tenker på nå er å kjøpe Radeon-kortet, oppgradere til sommeren og kjøpe et nytt 5870-kort da for å kjøre i CrossFire, eller kjøpe Nvidia-kortet og kjøpe et mer up-to-date-kort til sommeren. Noen som kan si noe om omtrent hva som gir best ytelse for minst mulig pris?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer an på hvilken butikk det er snakk om og hvor billig GTX 460 er der vs 5870.
Dersom det er pixmania ville min anbefaling være å kjøpe det billigste GTX 460 kortet m/1GB ram:
https://prisguiden.no/produkt/133308

For så å se an hva som skjer i slutten av året / begynnelsen av neste.

http://www.anandtech.com/show/3809/nvidias-geforce-gtx-460-the-200-king/6

Som du ser vil det yte under 5870, men ikke 1300,- under...


Det er forventet at ATi introduserer HD 6000 kort i midten av neste måned, men kun low-end.
Ryktene sier videre at de vil slippe det kraftigste kortet i HD 6000 serien (to kjerner) ved Juletider, og i løpet av Q1-2011 de vanlige high end enkjerne (5870 -> 6870 osv).

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Hei. For noen uker siden gav mitt gamle Asus EN9800GX2-kort opp etter to år i bruk. Asus har tre års garanti uansett, så å få det sendt inn gjennom forhandleren jeg brukte når jeg kjøpte PCen var null problem. Jeg har fått vite at jeg kan få et tilsvarende kort uten å betale noe ekstra, men velger jo noe fra dagens marked. Og her sitter jeg litt fast. Jeg har kokt det hele ned til to hovedvalg: Asus Radeon HD 5870 (https://prisguiden.no/produkt/113828) eller Palit GeForce GTX 460 Sonic Platinum (https://prisguiden.no/produkt/133309, har jeg riktig kort her? Ser at Platinum og Sonic Platinum blandes litt, er det samme kort?)

 

Det er en del medvirkende faktorer til valget som jeg ønsker input på:

- Jeg må betale 700 kroner ekstra for Radeon-kortet

- Jeg har Cooler Master HAF X, så kjøling burde ikke være et stort problem selv for de varmeste kortene

- Jeg har planer om en oppgradering av maskinvaren min til sommeren, da er det godt mulig jeg kjøper et likt kort og kjører i SLI/CrossFire. Er dette noe jeg kan tro på? Vil jeg være bundet til å kjøpe en AM3/fremtidig AMD-sokkel dersom jeg kjøper Radeon-kortet eller Intels sokkel dersom jeg kjøper Nvidia-kortet?

 

Alternativene jeg tenker på nå er å kjøpe Radeon-kortet, oppgradere til sommeren og kjøpe et nytt 5870-kort da for å kjøre i CrossFire, eller kjøpe Nvidia-kortet og kjøpe et mer up-to-date-kort til sommeren. Noen som kan si noe om omtrent hva som gir best ytelse for minst mulig pris?

 

Dersom du har anledning til å vente til November, så ville jeg gjort det. Da slipper ATI sine nye 6870 kort, erstatteren til 5870, og det vil gi deg noen muligheter. Enten kan du da kjøpe 5870 til sterkt rabaterte priser eller så får du den nye toppmodellen. Ditt valg... :thumbup:

 

Ps. ATI har så vidt meg bekjent ikke noen SLI lisens med Nvidia, så det kan bli vanskelig å kjøre SLI på AMD sine hovedkort. Dersom dette ikke medfører riktighet, så beklager jeg det.

Endret av Rob Halford
Lenke til kommentar

Hvis det bare er 700 kroner forskjell, er HD 5870 et mye bedre valg enn GTX 460. Forskjellen i prisguiden på GTX 460 og HD 5870 er som du sikkert har fått med deg på mer enn det dobbelte. GTX 460 har for øvrig omtrent like bra ytelse som det gamle kortet ditt, men mye mindre effektforbruk. Hvis det er aktuelt å vente på HD 6000-serien er det selvsagt en ide, men så vidt jeg vet er utgivelsdatoer bare spekulasjon inntil videre (correct me if I'm wrong). Jeg ville valgt HD 5870, men det er ikke sikkert du får et til HD 5870 til en god pris neste sommer. Kortet har vært ute i et år nå, uten at prisen har falt.

Lenke til kommentar

Hm. Det er jo forsåvidt greit dersom de viderefører Crosslink-teknologien, slik at valg av GPU ikke vil påvirke valg av CPU. Det er uansett Asus sin Crossfire/Maximus-serie jeg har siklet mye på i det siste :p.

 

Det jeg er redd for er flaskehalser. Det er, slik jeg ser, tre scenarioer.

- Jeg kjøper et 5870-kort for 700 ekstra og kjøper et til i sommer for å holde tritt med resten av komponente jeg kjøper da (satser på high-end, avhengig av hvor mye jeg tjener i år)

- Jeg kjøper et 5870-kort, men jeg vil ikke kunne utnytte det ordentlig på grunn av 2 år gamle komponenter og kjøper et nytt, high-end kort i sommer. Altså er de 700 kronene egentlig litt sløst bort.

- Jeg får et 460-kort gratis (som altså vil tilsvare mitt gamle), jeg vil kunne utnytte det fullt og helt og sparer 700 kroner som jeg kan bruke i sommer. Jeg kjøper et nytt et da, siden jeg ikke en gang ser 2 460-kort i SLI som brukbar med 2011 high-end komponenter.

 

Akkurat nå heller jeg mot det siste, siden det vil føles "galt" å putte et gammelt 5870-kort i en helt ny rigg :p

Lenke til kommentar

Men så er det også veldig lenge til sommeren.
Nesten tre kvart av ett år...
Og da kan man antageligvis se intel på trappene med nytt CPU utvalgt, omtrent 1/2 år unna.
Hva som skjer på skjermkort fronten er litt mer usikkert.

Hvilke komponenter har du?


Skaff deg noe som vil gjøre deg fornøyd nå, og som du ikke taper så fælt på når du senere selger det for å oppgradere.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Det er nettopp det jeg tenker, men så fikk jeg jo muligheten til å ta Asus-kortet i stedet for 700 kroner ekstra så jeg begynte egentlig bare å lure på om det var verdt det. Eventuelt om noen andre hadde tips til bedre kort i 2000 kroners-klassen.

 

Mine relevante komponenter per i dag er:

Asus M2N32-SLI Deluxe

AMD Phenom X4 9750

4GB DDR2-ram, usikker på hvilke spesifikke brikker jeg har

Corsair HX750w (burde kunne takle de fleste oppsett i noen år fremover)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Du kan kjøpe 5870 nytt og kjøpe mitt 5870 for å kjøre crossfire! Selger det for rundt 2 500 kroner...

 

Grattis med dagens mest crappy forslag...

 

Tilbyr de deg GTX 460 som erstatning i 2000 - kroners klassen? For de pengene vil du da iallefall kunne fått GTX 465 og kanskje også GTX 470. Jeg ville iallefall gått for en av de sistnevnte om du får et kort gratis nå og skal oppgradere til sommeren.

Lenke til kommentar

Du kan kjøpe 5870 nytt og kjøpe mitt 5870 for å kjøre crossfire! Selger det for rundt 2 500 kroner...

 

Grattis med dagens mest crappy forslag...

 

Tilbyr de deg GTX 460 som erstatning i 2000 - kroners klassen? For de pengene vil du da iallefall kunne fått GTX 465 og kanskje også GTX 470. Jeg ville iallefall gått for en av de sistnevnte om du får et kort gratis nå og skal oppgradere til sommeren.

 

Bare en liten kommentar, GTX 465 er et dårligere kort enn GTX 460.

Noe forundelig navnsetting som det finnes forklaring på om du googler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...