Gå til innhold

Ny spill pc, trenger litt hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei hei! Har hatt min PC no i mange år, og har bestemt meg for og gi meg selv en gave! ;)

Jeg har for det meste sett på komplett.no pga at de har nedbetaling over 1 år, som passer meg veldig bra siden jeg har tenkt og putte i 0-27.000,- i pc'en(og da skal det helst være inkludert skjerm, Høretelefoner med mikrofon, tastatur, mus og en koselig mus-matte:) ) Men finnes det andre sider med samme muligheter er jeg åpen for forslag!

Datamaskinen kommer mest til og bli brukt til spilling, og jeg satser for :

WoW - 24 man raids i max settings

Lotro - Maks settings(noen som spiller det her? Er jo bare Engelske der hehe)

Call of Duty: Modern Warfare 2 og andre spill som er ute/kommer ut i fremtiden. ^^

Jeg kan desverre ikke så veldig mye om PC deler, og har tenkt og begynne min overclocking karriere med "my new precious", vell kanskje øve meg på denne pc'en og ser om jeg får den til og sprenge! Hehe neida;)

Jeg har ikke bestemt meg for noen spesielle deler! Så er åpen for forslag, men er litt mer giret for F.eks ATI 5xxx enn NVidia siden jeg har hørt de bråker forferdelig og blir ekstremt varme under press! Lyder er jo forsåvidt ikke så gale, vil jo høre de "hestekreftene" bromme litt! Men unødvendig støy vil man jo ikke ha:)

Hmm ble litt lang forklaring her, så jeg hopper rett i hva jeg har kommet fram til så langt!

Skjermkort: PowerColor Radeon HD 5970 2GB GDDR5

Prossesor: Intel Core™ i7 Quad Processor i7-960

Hovedkort: ASUS Rampage III Extreme, X58

Kabinett : Corsair Obsidian 800D Big Tower Sort

Minne: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 8GB CL9

Strømforsyning: Corsair HX 850W PSU

SSD: Corsair SSD Nova Series 2,5" 64GB

Harddisk: 2x Samsung SpinPoint F3 1TB (raid-0, eller det het raid-1?:p)

Vannkjøler: Corsair H50 Hydro Series CPU Kjøler

Vifte: Noctua NF-S12B FLX 120mm Vifte (ekstra vifte i kabinette)

Optisk leser/brenner: Sony Optiarc DVD±RW burner AD-5260S

SSD-harddiskramme: OEM SSD 2.5" to 3.5" Bracket SATA

Operativsystem: Windows 7 Home Premium 64bit Norsk

Skjerm: BenQ 24" LED V2420H eller Samsung 24" LCD Syncmaster 2443BW

Tastatur: Logitech Gaming Keyboard G510

Mus: ROCCAT KONE Max Customization

Musematte: Qpad|CT, White, Medium,4mm, Gamingmatte

Alt i alt kommer dette på ca: 26.700,- fra komplett, så jeg lurer på om noen har noen gode ideér for og gjøre dette bedre/billigere og komme med generelle tips!

Viss det er noe jeg har glemt, si ifra! Tusen takk!:)

Endret av Covi
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hei hei:)

Hmm den øverste så dropper man veldig mye annet for og få den beste prossesoren(inkl skjerm, tastatur, SSD og annet)

Noen andre som har noe og si?:)

Endret av Covi
Skrevet

Unødvendig å legge så mykje i ein PC på avbetaling, innan den er nedbetalt er det noko nytt på markedet.

Dersom du ikkje har spesielle behov for så mykje kraft bør du heller legge 15-20k i pcen og resten i skjerm og lyd.

1366 CPUane er beregna på tyngre oppgåver som videoredigering, til spel er 1156 eller AM3 betre val. AM3 er nok hakket meir framtidsretta.

Med socket 1156 eller AM3 sparar du også ein del på HK, er ikkje heilt oppdatert på den fronten, men Gigabyte sin UD5/UD6 serie er regna for å vere gode overklockarar.

Kva skjermkort anngår kjem du nesten like langt med eit HD 5870, pengane du sparar kan du bruke til å oppgradere til neste generasjon når den kjem, strengt tatt er det et spørsmål om penisstørrelse.

Invester heller mykje i PSU, den vil du sannsynlegvis behalde i mange år framover, eksempelvis ein tungvektar frå Corsair sin AX serie.

Avhengig av socket vil du ha enten 8 GB (1156/AM3) eller 6 GB (1366) RAM. Reint OC-messig er det ein fordel med mest mogleg hz og lavast mogleg cas-latency, men for ein nybegynnar er det ikkje spesielt relevant Corsair Dominator serien skulle fungere fint, evt. GT serien om du vil leike storkar.

Med eit slikt budsjett kan du vurdere å legge litt meir i SSD, meir plass eller fleire enheter, avhengig av kva som lønner seg, ideelt sett køyrar du all software du brukar til dagleg og alle spel på SSDane, personleg klarar eg meg fint med ein 80 GB der eg berre har dei spela eg spelar i augeblikket.

Til lagring går du for det som er på tilbod i augeblikket, men unngå WD sin Green-serie. Raid0 gir deg ustabil ytelse du ikkje ahr behov for når du har SSD, Raid1 gir eit sikrare oppsett.

Corsair kom nettopp med ein ny versjon av H50, H70. Ein del dyrare, men ein del betre også etter kva eg har høyrt.

Kan jo kjøpe Blu-Ray for morroskuld, eg ser ikkje poenget sjølv, kjøp heller fleire harddiskar etterkvart ;)

På slike budsjett er det ein slager å installere vannkjøling, eit skikkeleg oppsett sluker ein del av budsjettet og det er det beste du får mtp. OC. (unntaksvis ting nybegynnarar ikkje har godt av å leike med :p).

Skrevet (endret)

Det skjermkortet er serdeles dårlig i MMO-spill pga dobbel GPU.

Ingen av spillene du nevner krever maskinvare over 10k eksklusive skjerm og periferiutstyr.

Kan skjønne at du vil legge 27k i PC, men det er serdeles dårlig timing når neste generasjon skjermkort og prosessor noen få måneder unna.

i7-950 er det beste kjøpet akkurat nå pga siste tids prisjustering.

23x multiplikator på 950 mot 24x på 960 for 2300,- mer er ikke verd det. Det er over halve kostnaden for et Zotac GTX 480 AMP! som er et serdeles godt skjermkort mtp temperatur og støy i forhold til sine konkurrenters referansekekjølte støykort.

Hvis du matcher prosessoren med Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9

Kit w/3x 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24 og Gigabyte GA-X58A-UD3R, X58 hovedkort, så er du langt på vei.

Overnevnte komponenter med skjermkortet inkludert koster ca 10k.

Hvis du legger ytterligere 5-10k i skjerm, kabinett, PSU, SSD, HDD, optisk stasjon og periferiutstyr så har du en fin PC som takler det som er av spill på en grei måte. Det kan være du ønsker en 3-parts prosessorkjøler og da er Noctua NH-U12P SE2 fin, ellers så er Meghalems og TRUE 12 Extreme gode kjølere.

Noctua D14 er forsåvidt også bra hvis hovedkortet og kabinettet støtter den store størrelsen (kompatibilitetslister på Noctuas websider)

HValder:

At RAID0 gir ustabil ytelse må isåfall være når du er installatøren. Synes du kan holde deg for god til å komme med en slik påstand. Det er ikke egnet til arkivering av data, men som spilldisk er det ypperlig. Samme hva for diskoppsett man har blir man nødt til å ha backup i tillegg.

RAID0 med 2x SAMSUNG F3 500GB er noe av den beste diskytelsen man kan få per krone og en liten SSD vil være halvfull etter OS-installasjon.

Aldri i verden om det er verd å kjøpe AMD så lenge man kan få i7-950, X58 hovedkort og 6 GiB minne for 5500,- eller i5-750 med hovedkort og minne for mindre enn det igjen.

Radeon HD 5870 Crossfire CPU Scaling Performance

Endret av BadCat
Skrevet

Takk for alle svar!:)

Hmm vis noen har lyst til og lage en handleliste/anbefaling av hva de ville kjøpt hadde det vært flott!

Skrevet (endret)

Appropos NVIDIA så gjelder støy og temperatur kun hvis du kjøper kort med referansekjøler og dårlig binning på chipene. HD5870 bråker også mer enn ønsket dersom du velger en modell med "feil" kjøler. Dog ikke like ille som GTX 480 med referansekjøler.

Referansekjølt GTX 480 hadde jeg aldri ville hatt.

Referanse GTX 480 er typisk 85-95 grader ved last og avgir et forferdelig bråk.

Kort med Zalman VF3000-kjøler feks Zotac GTX 480 AMP! har 60-70 grader ved last og et helt akseptabelt støynivå (Blir stort sett overdevet av systemvifter ved vanlig spilling men er hørbar uten at det kan kalles ubehagelig ved maks besastning i futuremark-applikasjoner osv.) Jeg har et slik kort selv etter å i utgangspunktet å ha droppet GTX 480 et halvår pga støy- og temperaturnivå. Veldig fornøyd med støynivå og temperaturer på Zotac 480 AMP!

Andre gode kort er MSI GTX 460 Hawk, Gigabyte GTX 470 Super OverClock med Windforce-kjøler (NB! Kun den med 3 vifter for den andre modellen har referansekjøler.), Sapphire HD5870 Vapor-X (Desverre er det kun revisjon 2 av Vapor-X som er i salg nå uten at det har allverden å si.)

Vil ikke kalle meg NVIDIA-fan selv om jeg sjelden ender opp med kort fra ATI, men etter å ha testet båpde HD5870 og GTX 480 foretrekker jeg Zotac 480 AMP! med klar margin selv om kortet koster 1k mer enn Vapor-X.

Anbefaler nedlasting av applikasjonen "MSI Afterburner" til å lage egen vifteprofil etter eget bruksområde i uansett valg av kort. Kan være lurt å la profilen ende på 100% et styke over normal temperatur. Feks å trekke 70-100% i området 10 grader over maks belastning i spill.

Alle disse 3 er gode kjøp:

MSI GeForce GTX 460 1GB "HAWK"

ZOTAC GeForce GTX 480 1536MB AMP!

Sapphire Radeon HD 5870 1GB GDDR5 VAPOR-X

Endret av BadCat
Skrevet

Med såpass til pristak, og såpass til ønsker, er det jo ikke noe i veien for å kunne sette sammen en ganske rå pc.

Prøvde meg litt frem og tilbake med hva jeg ville kikka etter og satt sammen etter anbefalinger fra andre.

Samlet for alt kommer det på 25,595,- + frakt.

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=838860&su=4A3F5EC9-92A8-4C9A-A47C-DC972CF1E819

Skrevet

HValder:

At RAID0 gir ustabil ytelse må isåfall være når du er installatøren. Synes du kan holde deg for god til å komme med en slik påstand. Det er ikke egnet til arkivering av data, men som spilldisk er det ypperlig. Samme hva for diskoppsett man har blir man nødt til å ha backup i tillegg.

RAID0 med 2x SAMSUNG F3 500GB er noe av den beste diskytelsen man kan få per krone og en liten SSD vil være halvfull etter OS-installasjon.

Aldri i verden om det er verd å kjøpe AMD så lenge man kan få i7-950, X58 hovedkort og 6 GiB minne for 5500,- eller i5-750 med hovedkort og minne for mindre enn det igjen.

Radeon HD 5870 Crossfire CPU Scaling Performance

Med mindre du har ein magisk metode å installere raid0 på vil det alltid vere mindre sikkert fordi: a) du har ikkje automatisk backup som i raid1 og b) fordi dersom ein av diskane ryker ryker dataen på den andre disken også, mao vil to diskar med 5% sannsynligheit for failure i raid0 få nesten 10%.

På TS sitt bursjett ser eg ingen grunn til ikkje å gå for SSD då dei gir ein markant auke i spillytelse i forhold til raid0, uten ulempene raid0 medfører.

List gjerne opp spel der du får nytte av krafta i ein i7 950, unntaksvis flysimulatorar o.l.

AM3 og i5 750 ligg ganske tett i løpet no, men neste generasjons AMD prosessorar baserar seg også på AM3 plattforma og er dermed meir framtidsretta.

Kva ATI vs nVidia angår så holder eg meg til ATI rett og slett fordi nVidia sine nye kort var ein såpass stor skuffelse når dei kom ut. Uansett korleis du snur og vender på det vil nVidia korta kreve meir straum og generere meir varme og støy enn alternativa frå ATI, utan å kunne tilby ei tilsvarande auke i ytelse.

Pris tatt i betraktning hadde eg heller gått for eit HD 5970 over GTX 480, hugs at begge kan skaffes med betre kjøleløsninger ;)

Skrevet (endret)

Bleh ser ut som begge har blitt fjernet >.< gi meg to sekunder : )

Edit: Tror det skal fungere no!: )

Endret av Covi
Skrevet (endret)

anbefaler disse RAM brikkene http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=585217

kabinett er forsåvidt også smak og behag, men ville sett på dette http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=599984 da det er en del billigere enn Corsair 800D og har veldig bra kjøling. du kan jo også se på HAF 932 som er omtrent det samme bare med litt mindre plass til ledninger. (koster litt mindre også da).

Endret av beirch

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...