Gå til innhold

Volleyball øvelser, styrke også


Peus94

Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Fysikk:

Knebøy.

Kongen av alle styrkeøvelser, + kongen av spensttrening. Tren tungt 3x5/5x5, men gjerne varier litt med lettere vekter og så eksplosivt som du klarer.

 

Eller vil jeg anbefale å bygge generell styrke. Stronglifts (google er din venn) er å anbefale. Etterhvert kan det være lurt å legge inn andre eksplosive øvelser som frivendinger og kickstøt for ekstra ekslposivitet.

 

Volleyball

Det laget med best grunnteknikk vinner som regel kampen. Du kan aldri få tatt nok finger- eller begerslag.

Eksemper på øvelser du kan gjøre alene er:

1: Fingerslag mot en vegg: Fokus på teknikk og kraft.

2: Begerslag mot vegg: Fokus på korrekt teknikk. Kan gjøres vanskligere ved å kaste ballen mot en buet vegg.

3: Shufflesteg: Plasser to kjegler/brusflasker med ca 2.5m mellomrom. Ta shufflestegene i et 8-tall rundt kjeglene. Er dere 2 eller 3, kan en ta stegene, mens de to andre hiver baller på han. Ballene skal hives litt fremforbi han, og skal tas med begeslag.

4: Angrep: Stå midt i mot en vegg(ikke mur eller andre matrialer som kan skade ballen) Kast ballen opp med toppspin, og smash ballen med korrekt teknikk mot et punkt ca 1.5m over bakken. Her er det oppkaste, strak arm og presisjon som er fokus. IKKE kraft. Øk avstanden etterhvert.

 

Dette er noen gode øvelser. Gjør et googlesøk, så tenker jeg meg at du vil finne mange gode øvelser. I starten er det aller viktigste å tenke teknikk, teknikk, teknikk! Kraft kommer etterhvert. Det er teknikken som er vanskelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...