Gå til innhold

Trenger raskt nok minnekort til mitt HD-kamera


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har nettopp kjøpt Samsung HMX-H203. Samme som H200 men med innebygget SSD harddisk på 8GB i tillegg. Men jeg skal nå til USA og kommer til å filme ekstremt mye og trenger derfor mer minne. SD eller SDHC minnekort passer ifølge komplett (link nedenfor), men det må vel ha en viss hastighet for å ta opp i 1080i/60. Hvordan kan jeg velge ut minnekort med riktig ytelse, hva skal jeg se etter på de forskjellige og hva er best å velge av SD og SDHC?

 

Og kan noen forklare meg hva det betyr meg forskjellen på 1080/24p og 1080/60i. Vet at det er progressivt og interlaced, men betyr den ene at det er 24 bilder i sekunder og den andre at det er 60 bilder i sekundet?

 

Takk for svar :D

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=594199

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fant ikke noe informasjon om hvor høy bitrate kameraet kjører på. Mest sannsynlig så vil et class 4 minnekort være rask nok. Rimelige kort som Kingston oppfyller kravene for hastighet og vil fungere utmerket. Skal du ha raskere kort som SanDisk eller Lexar må du betale litt ekstra. Det har ingenting å si for videoopptak. Raskere kort merkes kun når du kopierer over til PC.

 

24p betyr at det tas opp 24 hele bilder i sekundet. 60i betyr at 60 halvbilder tas opp i sekundet. De som liker filmlook filmer i 24p. Fordelen med 24p er også at det blir bedre bilder innendørs og på kveldstid. Fordelen med 60i er at bevegelser ikke blir hakket. 60i egner seg til sport og andre ting med mye raske bevegelser.

 

Forresten så tror jeg ikke kameraet ditt har 60i. I Norge er det 50i som gjelder. 60i får du hvis du kjøper kamera fra USA.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Interlaced

http://en.wikipedia.org/wiki/Progressive_scan

Lenke til kommentar

Herregud så raske svar :D

 

Men hva betyr det at 60 halvbilder tas opp pr sekund? Filmen blir jo ikke halvparten lissom? forstod ikke det helt, er det at hjernen interpolerer annehvert bilde?

 

Hva tror dere er best: 720p eller 1080i når man skal filme for best mulig bildekvalitet?

 

http://www.samsung.com/no/consumer/photo-film/camcorders/camcorders/HMX-H203BP/EDC/index.idx?pagetype=prd_detail&tab=spec&fullspec=F

 

Her står det 1080/60i hvertfall

Endret av Tussi18
Lenke til kommentar

Leste du på de wikipedia-lenkene jeg sendte deg? Der står det ganske detaljert hva dette innebærer.

 

For å si det enkelt; kameraet tar opp halvbilder. TVen eller PCen din deinterlacer bildene. Deinterlacing betyr at den gjør det som er nødvendig for at et halvbilde blir seende ut omtrent som et helt bilde.

 

Når jeg snakker om et halvbilde er det ikke snakk om et bilde som er delt i to. Et halvbilde i dette sammenhengen er linje 1, 3, 5 osv og et annet halvbilde er linje 2, 4, 6 osv. Se for deg at du river bildet gjennom et rivjern eller gitter. Da får du to biter som kan, med hjelp av litt fantasi og tålmodighet, gjenskapes til to separate bilder.

 

Hadde man klippet bildet i to på midten ville det ikke vært mulig å gjenskape den andre delen. Det ble kanskje litt klønete forklart dette.

 

Jeg foretrekker 720p fremfor 1080i uten at jeg helt kan sette fingeren på det.

 

På amerikanske nettsteder står ofte de amerikanske spesifikasjonene. Derfor vil du finne 60i der. Kjøper du kameraet i Norge er det 50i du får. Det blir omtrent som at hvis du ser på bilder og spesifikasjonene til en bil i Storbritannia så er rattet på høyre side. Den samme modellen du kjøper i Norge vil da ha rattet på venstre side.

Lenke til kommentar

AHHHH da forstår jeg!! Hjertelig takk, forstod forklaringen din veldig godt tror jeg :)

 

Den samsungsiden jeg linket til er for det norske produktet, så det skal klare 60i, men det får tiden vise :) Så da vil 1080/60i i praksis egentlig være så å si det samme som 1080/30p siden pikslene blir lagt sammen. Altså at linje 2, 4 og 6 settes manuelt inn mellom 1, 3 og 5 av datamaskinen? Da bør det tilnærmet være likt som 1080p eller har jeg da bommet fantastisk mye? :p

Endret av Tussi18
Lenke til kommentar

AHHHH da forstår jeg!! Hjertelig takk, forstod forklaringen din veldig godt tror jeg :)

 

Den samsungsiden jeg linket til er for det norske produktet, så det skal klare 60i, men det får tiden vise :) Så da vil 1080/60i i praksis egentlig være så å si det samme som 1080/30p siden pikslene blir lagt sammen. Altså at linje 2, 4 og 6 settes manuelt inn mellom 1, 3 og 5 av datamaskinen? Da bør det tilnærmet være likt som 1080p eller har jeg da bommet fantastisk mye? :p

 

Nei, du har ikke det.

 

Jeg ser at det er spesifisert med 60i etc, men også at det også har PAL/NTSC. Om det har muligheten til å velge eller bare en avhengig av salgsland aner jeg ikke. Sony har ofte ikke den muligheten, mens Canon har på sine dSLR i alle fall.

 

NTCS som er den amerikanske standarden for TV har 29,97 i fps, dvs 30 fps i 1080p og 60 fps i 1080i.

PAL som er den europeiske TV-standarden, har 25 fps, dvs 25 fps i 1080p og 50 fps i 1080i. Så enten har det bare en av disse eller valg mellom begge. Har det bare en er 50 fps sannsynlig - da NTCS ikke fungerer særlig godt på europeiske TV-er.

 

Skal du vise opptakene primært på TV i Europa bør man bruke PAL sin standard dvs 25 eller 50. Personlig ser jeg minimal forskjell på opptak i 25 fps 1080p og opptak i 720p 50 fps. Dog driver jeg lite actionopptak - hvor trolig 720p 50 fps vil være best.

 

Når det gjelder minnekort er det vanskelig å angi uten å kjenne bitraten til kameraet. Det oppgis bare h.264 som format, men ikke hvilken kontainer (AVCHD, Quicktime etc). Trolig ligger bitraten rundt 20 Mb/s - noe som er vanlig for videokamera i denne klassen. Dersom 8GB klarer ca 1 time opptak stemmer det. Om det er ca 20 - 24 Mb/s så holder et rimelig klasse 4 kort. Klasse 4 (Class 4) leverer minimum 4 MB/s skrivehastighet og 24 Mb/s er 3 MB/s (MB står for Megabyte og Mb for megabit. Det er 8 bit i en byte, derfor deles 24 Mb/s på 8 for å finne ut hvor raskt kort man trenger.)

Lenke til kommentar

AHHHH da forstår jeg!! Hjertelig takk, forstod forklaringen din veldig godt tror jeg :)

 

Den samsungsiden jeg linket til er for det norske produktet, så det skal klare 60i, men det får tiden vise :) Så da vil 1080/60i i praksis egentlig være så å si det samme som 1080/30p siden pikslene blir lagt sammen. Altså at linje 2, 4 og 6 settes manuelt inn mellom 1, 3 og 5 av datamaskinen? Da bør det tilnærmet være likt som 1080p eller har jeg da bommet fantastisk mye? :p

 

Nei, du har ikke det.

 

Jeg ser at det er spesifisert med 60i etc, men også at det også har PAL/NTSC. Om det har muligheten til å velge eller bare en avhengig av salgsland aner jeg ikke. Sony har ofte ikke den muligheten, mens Canon har på sine dSLR i alle fall.

 

NTCS som er den amerikanske standarden for TV har 29,97 i fps, dvs 30 fps i 1080p og 60 fps i 1080i.

PAL som er den europeiske TV-standarden, har 25 fps, dvs 25 fps i 1080p og 50 fps i 1080i. Så enten har det bare en av disse eller valg mellom begge. Har det bare en er 50 fps sannsynlig - da NTCS ikke fungerer særlig godt på europeiske TV-er.

 

Skal du vise opptakene primært på TV i Europa bør man bruke PAL sin standard dvs 25 eller 50. Personlig ser jeg minimal forskjell på opptak i 25 fps 1080p og opptak i 720p 50 fps. Dog driver jeg lite actionopptak - hvor trolig 720p 50 fps vil være best.

 

Når det gjelder minnekort er det vanskelig å angi uten å kjenne bitraten til kameraet. Det oppgis bare h.264 som format, men ikke hvilken kontainer (AVCHD, Quicktime etc). Trolig ligger bitraten rundt 20 Mb/s - noe som er vanlig for videokamera i denne klassen. Dersom 8GB klarer ca 1 time opptak stemmer det. Om det er ca 20 - 24 Mb/s så holder et rimelig klasse 4 kort. Klasse 4 (Class 4) leverer minimum 4 MB/s skrivehastighet og 24 Mb/s er 3 MB/s (MB står for Megabyte og Mb for megabit. Det er 8 bit i en byte, derfor deles 24 Mb/s på 8 for å finne ut hvor raskt kort man trenger.)

 

 

Fantastisk forklaring til deg og alle andre her.. Da har jeg god nok peil på dette området føler jeg...

 

Men en siste ting: Hva bør jeg velge av SD eller SDHC kort? Hva er forskjellen her? Er det forskjellige grensesnitt på de to sånn fysisk sett? Og om det er det, betyr det da at videokameraet mitt har to forskjellige slots for minnekort for at begge grensesnittene skal passe?

Lenke til kommentar

Men en siste ting: Hva bør jeg velge av SD eller SDHC kort? Hva er forskjellen her? Er det forskjellige grensesnitt på de to sånn fysisk sett? Og om det er det, betyr det da at videokameraet mitt har to forskjellige slots for minnekort for at begge grensesnittene skal passe?

SDHC og SD har samme ytre mål - SDHC simpelthen (standarden for) SD-kort på over 4GB.

Lenke til kommentar

Så nå ulempen med 1080i kontra 720p... Hentet kameraet i dag og er utrolig fornøyd med det. Men etter min mening, og jeg er ganske kresen, så kan ikke 1080i brukes til noe annet enn rolig filming.

 

Det er utrolig flott bildekvalitet... Sålenge man beveger lite på kameraet. Hvis man har betydelige bevegelser i bildet vil man se sorte vannrette streker langs piksellinjene på selve objektene som beveger seg. Akkurat som dette

interlaced.jpg

 

Er dog ikke på langt nær så synlig. Laster opp en video nå i 1080i så dere kan se selv :)

Der personen er det som beveger seg. Det som dog står stille i bakgrunnen er utrolig flott. Bildekvaliteten på 720p var kjempebra så jeg er mer enn fornøyd med kameraet. Utrolig utrolig lite er det også :)

 

 

Ser at youtube stjal endel kvalitet her, og samtidig ikke tillater avspilling i 1080. Var en del bedre på datamaskinen

Endret av Tussi18
Lenke til kommentar

Så nå ulempen med 1080i kontra 720p... Hentet kameraet i dag og er utrolig fornøyd med det. Men etter min mening, og jeg er ganske kresen, så kan ikke 1080i brukes til noe annet enn rolig filming.

Det eneste store poenget med å ta opp i interlaced er hvis det også skal spilles av på interlaced utstyr, og det behandles som interlaced hele veien igjennom.

 

Stort sett alle tv'er (og i hvert fall alle dataskjermer) i dag er progressive.

 

..Og sånn sett er du avhengig av en skikkelig god deinterlacer. Har du det kan det være du ikke ser forskjell, men jeg foretrekker selv klart å skyte progressivt.

Lenke til kommentar

Så nå ulempen med 1080i kontra 720p... Hentet kameraet i dag og er utrolig fornøyd med det. Men etter min mening, og jeg er ganske kresen, så kan ikke 1080i brukes til noe annet enn rolig filming.

Det eneste store poenget med å ta opp i interlaced er hvis det også skal spilles av på interlaced utstyr, og det behandles som interlaced hele veien igjennom.

 

Stort sett alle tv'er (og i hvert fall alle dataskjermer) i dag er progressive.

 

..Og sånn sett er du avhengig av en skikkelig god deinterlacer. Har du det kan det være du ikke ser forskjell, men jeg foretrekker selv klart å skyte progressivt.

 

Da forstår jeg ja :)

 

Finnes det noe programvare på internett som kan deinterlace opptak i 1080/50i?

 

Skulle gjerne filmet i 1080i på usaturen for best mulig filmkvalitet uten å få disse sorte stripene :D :D

 

Har et monster av en pc til å "rendre" eller deinterlace hvis det skulle vært mulig.

Endret av Tussi18
Lenke til kommentar

Jeg har nettopp kjøpt Samsung HMX-H203.

Hvor skal du vise filmene dine? Brenne til Blu-ray eller vise via PC?

 

Hvis du skal vise på PC kan du jo vurdere å filme i 720p? Så får du 1280x720 i 60p - 60 fulle frames pr. sekund. Greit nok - det er "bare" 1280x720 (allikevel en god oppløsning!), og i 60p får du hele 60 bilder i sekundet - og ingen deinterlacingproblematikk whatsoever.

 

Edit: Blu-ray skulle også støtte 720p60. :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Okei :) Jeg bruker Vegas Movie Studio HD Platinum 10 til Sony. Der kan jeg sette instillingene til å rendre i 1080/24p. Vil det da si at de linjene som er interlaced blir rendret til progressivt og at det da nesten kan regnes som ekte 24p rent KVALITETSMESSIG? :D

 

Skal seff også bare prøve å filme i 1080i og rendre i 1080p og se om det blir deinterlaced. Holder på med en time lapse test nå, holder på å filme solen som flytter seg over himmelen :p

Lenke til kommentar

Inneholdt en del ord jeg ikke innehar forståelse for, så jeg forstod det ikke helt da. Men kan jeg oppskalere fra 720p til 1080p/i eller noe lignende der slik dem har gjort med gamle filmer, eksempelvis Star Wars?

 

Når jeg rendrer bildet i redigeringsprogrammet mitt ble det helt topp. Rendrer til 1080/25p, det er vel det mest riktige siden filmen filmes i 1080/50i? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...