Gå til innhold

Motsetninger i bibelen


Anbefalte innlegg

Det at de forskjellige historikerne skriver litt forskjellig, betyr ikke at det de skriver overhode ikke har skjedd.

Det at forskjellige historikere skriver "litt" forskjellig, betyr at noen skriver feil. Spørsmålet er hvem er det som skriver feil. Det kan ikke vi fastslå, og dermed må vi konkludere med at Bibelen kan ikke stoles på, fordi vi vet ikke hvem som har skrevet rett og hvem som har skrevet feil.

Nei, når Kirken satte sammen og utgav den første Bibelen (små bøker) år 327 e.Kr var den fullstendig klar over at de forskjellige forfaterne gav forskjellige beskrivelser av en rekke forskjellige begivenheter. Dette spilte ingen rolle for Kirken den gang og dette spiller ingen rolle for Kirken i dag. Jesus Kristus er den samme i går, i dag og i morgen. Det er dette Kirken stoler på.

 

PS: Det er Jesus Kristus som er Guds sanne Ord til verden.

 

 

Men Jesus kjenner vi jo bare gjennom bibelen... :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, når Kirken satte sammen og utgav den første Bibelen (små bøker) år 327 e.Kr var den fullstendig klar over at de forskjellige forfaterne gav forskjellige beskrivelser av en rekke forskjellige begivenheter. Dette spilte ingen rolle for Kirken den gang og dette spiller ingen rolle for Kirken i dag. Jesus Kristus er den samme i går, i dag og i morgen. Det er dette Kirken stoler på.

 

Merkverdig hvordan du i en tråd kan dømme alt som står i bibelen nord og ned mens du i neste tråd forklarer oss at det er helt normalt å skrible noe med skrivefeil og mangler...

 

Jesus har vi ingen beviser for så hvorfor du drar frem han hver gang det er spørsmål om bibelen er meg en gåte... Jesus er en av mange påstander i bibelen, thats it! Og det verste er at han har en langt dårligere moral enn de aller fleste av oss og at bibelen fremstiller han som rent frem dum... Men det er sikkert en feil det også vel?

Lenke til kommentar

Det at de forskjellige historikerne skriver litt forskjellig, betyr ikke at det de skriver overhode ikke har skjedd.

Det at forskjellige historikere skriver "litt" forskjellig, betyr at noen skriver feil. Spørsmålet er hvem er det som skriver feil. Det kan ikke vi fastslå, og dermed må vi konkludere med at Bibelen kan ikke stoles på, fordi vi vet ikke hvem som har skrevet rett og hvem som har skrevet feil.

Nei, når Kirken satte sammen og utgav den første Bibelen (små bøker) år 327 e.Kr var den fullstendig klar over at de forskjellige forfaterne gav forskjellige beskrivelser av en rekke forskjellige begivenheter. Dette spilte ingen rolle for Kirken den gang og dette spiller ingen rolle for Kirken i dag. Jesus Kristus er den samme i går, i dag og i morgen. Det er dette Kirken stoler på.

 

PS: Det er Jesus Kristus som er Guds sanne Ord til verden.

Men Jesus kjenner vi jo bare gjennom bibelen... :hmm:

Nei, hele Romeriket hadde hørt om Jesus Kristus før Bibelens første utgave ble utgitt av Eusebius Scriptorium (forlag), hvor Keiser Konstantin bestilte 50 stykker år 327 e.Kr

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Det at de forskjellige historikerne skriver litt forskjellig, betyr ikke at det de skriver overhode ikke har skjedd.

Det at forskjellige historikere skriver "litt" forskjellig, betyr at noen skriver feil. Spørsmålet er hvem er det som skriver feil. Det kan ikke vi fastslå, og dermed må vi konkludere med at Bibelen kan ikke stoles på, fordi vi vet ikke hvem som har skrevet rett og hvem som har skrevet feil.

Nei, når Kirken satte sammen og utgav den første Bibelen (små bøker) år 327 e.Kr var den fullstendig klar over at de forskjellige forfaterne gav forskjellige beskrivelser av en rekke forskjellige begivenheter. Dette spilte ingen rolle for Kirken den gang og dette spiller ingen rolle for Kirken i dag. Jesus Kristus er den samme i går, i dag og i morgen. Det er dette Kirken stoler på.

 

PS: Det er Jesus Kristus som er Guds sanne Ord til verden.

Men Jesus kjenner vi jo bare gjennom bibelen... :hmm:

Nei, hele Romeriket hadde hørt om Jesus Kristus før Bibelens første utgave ble utgitt av Eusebius Scriptorium (forlag), hvor Keiser Konstantin bestilte 50 stykker år 327 e.Kr

 

Kan vi lese om dette andre steder enn i bibelen? At hele romerriket visste om Jesu undre? Opplys meg gjerne

Lenke til kommentar

Nei, hele Romeriket hadde hørt om Jesus Kristus før Bibelens første utgave ble utgitt av Eusebius Scriptorium (forlag), hvor Keiser Konstantin bestilte 50 stykker år 327 e.Kr

Bullshit! De kristne var i meget kraftig mindretall før bibelen kom ut, og allerede i inndelt i ihvertfall to grupperinger som innad kranglet om jesus var eller ikke var noen gudesønn..., hvorfor tror du at de kristne hovedsakelig ble brukt som løvefor FØR keiser constantin innførte kristendom som tvang egentlig? Så at helle romerriket hadde hørt om jesus er noe du som vanlig drar ut av rumpa....

Lenke til kommentar

Det at de forskjellige historikerne skriver litt forskjellig, betyr ikke at det de skriver overhode ikke har skjedd.

Det at forskjellige historikere skriver "litt" forskjellig, betyr at noen skriver feil. Spørsmålet er hvem er det som skriver feil. Det kan ikke vi fastslå, og dermed må vi konkludere med at Bibelen kan ikke stoles på, fordi vi vet ikke hvem som har skrevet rett og hvem som har skrevet feil.

Nei, når Kirken satte sammen og utgav den første Bibelen (små bøker) år 327 e.Kr var den fullstendig klar over at de forskjellige forfaterne gav forskjellige beskrivelser av en rekke forskjellige begivenheter. Dette spilte ingen rolle for Kirken den gang og dette spiller ingen rolle for Kirken i dag. Jesus Kristus er den samme i går, i dag og i morgen. Det er dette Kirken stoler på.

 

PS: Det er Jesus Kristus som er Guds sanne Ord til verden.

 

IHS, du skriver bra! :)

 

 

Jeg har lest litt fra sidene på internett om katekombene i Roma og hvordan de første kristne levde. Spennende. http://www.catacombe.roma.it/

Lenke til kommentar

IHS, du skriver bra! :)

? Fyren er så og si tilbake stående i en hver diskusjon her inne, så det synspunktet er du helt alene om...

 

Jeg har lest litt fra sidene på internett om katekombene i Roma og hvordan de første kristne levde. Spennende. http://www.catacombe.roma.it/

Ja, de kristne har en tendens til å ta på seg den lidende rollen i alt og et, de elsker det. Selv i dag "lider" de og føler seg forfulgte, som om vi andre nettopp sluttet å fore løvene med dere liksom... :no:

 

Bibelen passer i så måte til de kristne, for den er like rørete og uæerlig som de aller fleste kristne er når det kommer til sannhets gehalten i hva de tror på. Og de er like fulle av motsettninger... I det ene øyeblikket er det 2 milliarder kristne og i det neste så er over halvperten "uekte" kristen liksom...

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Jesaja 40:28 Vet du det ikke, har du ikke hørt det?

Herren er den evige Gud

som skapte den vide jord.

Han blir ikke trett eller utmattet,

uransakelig er hans forstand.

 

Jesaja 1:14 Jeg hater nymånedagene

og festene dere feirer.

De er blitt en byrde for meg,

og den er jeg trett av å bære.

 

Jesaja 43:24 Du kjøpte ikke krydder til meg for sølv

og mettet meg ikke med offerfett.

Du plaget meg bare med dine synder,

og trettet meg med dine ugjerninger.

 

Jeremia 15:6 Du forkastet meg, lyder ordet fra Herren,

og vendte ryggen til.

Derfor strakte jeg hånden ut

for å gjøre ende på deg;

jeg var trett av å vise skånsel.

 

Blir Gud trett eller ikke?

Lenke til kommentar

Jesaja 40:28 Vet du det ikke, har du ikke hørt det?

Herren er den evige Gud

som skapte den vide jord.

Han blir ikke trett eller utmattet,

uransakelig er hans forstand.

 

Jesaja 1:14 Jeg hater nymånedagene

og festene dere feirer.

De er blitt en byrde for meg,

og den er jeg trett av å bære.

 

Jesaja 43:24 Du kjøpte ikke krydder til meg for sølv

og mettet meg ikke med offerfett.

Du plaget meg bare med dine synder,

og trettet meg med dine ugjerninger.

 

Jeremia 15:6 Du forkastet meg, lyder ordet fra Herren,

og vendte ryggen til.

Derfor strakte jeg hånden ut

for å gjøre ende på deg;

jeg var trett av å vise skånsel.

 

Blir Gud trett eller ikke?

 

Gud blir trett av gnål, men ikke sånn trett at han blir søvning. Jeg forstår godt de versene der hva GUd mener.

Lenke til kommentar

Gud blir trett av gnål, men ikke sånn trett at han blir søvning. Jeg forstår godt de versene der hva GUd mener.

Les det som står der en gang til og så svarer du på spørsmålet.... Hvorfor klarer ikke bibelen, som liksom skal ha blitt skrevet med guddommelig inspirasjon, å fremstille han entydig? Hvorfor slik i det ene verset og sånn i det neste og deretter så må de stole på om leseren er hjernevasket nok til å tolke det "riktig", slik du tydeligvis tror du gjør i svaret ditt... "

 

"Du forstår godt hva gud sier"... :no: Som om påstandene er opplest og vedtatt for sanne liksom...

 

Og i det ene øyeblikket skal vi anse gud som menneske med menneskelige trekk (han blir trett og søvnig) mens vi i det neste øyeblikket skal anse gud utenfor rom og tid (Han "bor" utenfor universet og har alltid bodd der...) Hva blir det til?

 

Og hvorfor bar moses gud rundt i et lite skrin? Hva var det for noe tøys? Tviler på at universets skaper gadd å slepes rundt innelukket i et lite skrin....

Lenke til kommentar

Jesaja 40:28 Vet du det ikke, har du ikke hørt det?

Herren er den evige Gud

som skapte den vide jord.

Han blir ikke trett eller utmattet,

uransakelig er hans forstand.

 

Jesaja 1:14 Jeg hater nymånedagene

og festene dere feirer.

De er blitt en byrde for meg,

og den er jeg trett av å bære.

 

Jesaja 43:24 Du kjøpte ikke krydder til meg for sølv

og mettet meg ikke med offerfett.

Du plaget meg bare med dine synder,

og trettet meg med dine ugjerninger.

 

Jeremia 15:6 Du forkastet meg, lyder ordet fra Herren,

og vendte ryggen til.

Derfor strakte jeg hånden ut

for å gjøre ende på deg;

jeg var trett av å vise skånsel.

 

Blir Gud trett eller ikke?

 

Gud blir trett av gnål, men ikke sånn trett at han blir søvning. Jeg forstår godt de versene der hva GUd mener.

 

2 Den sjuende dagen hadde Gud fullført hele sitt verk. Og Gud hvilte den sjuende dagen etter at han hadde gjort alt dette

Lenke til kommentar

Jesaja 40:28 Vet du det ikke, har du ikke hørt det?

Herren er den evige Gud

som skapte den vide jord.

Han blir ikke trett eller utmattet,

uransakelig er hans forstand.

 

Jesaja 1:14 Jeg hater nymånedagene

og festene dere feirer.

De er blitt en byrde for meg,

og den er jeg trett av å bære.

 

Jesaja 43:24 Du kjøpte ikke krydder til meg for sølv

og mettet meg ikke med offerfett.

Du plaget meg bare med dine synder,

og trettet meg med dine ugjerninger.

 

Jeremia 15:6 Du forkastet meg, lyder ordet fra Herren,

og vendte ryggen til.

Derfor strakte jeg hånden ut

for å gjøre ende på deg;

jeg var trett av å vise skånsel.

 

Blir Gud trett eller ikke?

 

Gud blir trett av gnål, men ikke sånn trett at han blir søvning. Jeg forstår godt de versene der hva GUd mener.

 

2 Den sjuende dagen hadde Gud fullført hele sitt verk. Og Gud hvilte den sjuende dagen etter at han hadde gjort alt dette

 

 

At Gud hvilte trenger ikke å bety at skapelsen er over. Gud er langt foran oss i tid, Han lever ikke i noen tid, han er like mye i begynnelsen som enden.

Det samme er med korset. Jesus døde engang på korset, men fordi Han ikke lever i en tid så får vi kristne oppleve at Jesus dør for oss hver dag.

 

Om du hadde klart å reise raskere enn lyset hadde du også klart å forflytte deg i tiden.

Lenke til kommentar

Hva med: "DU skal ikke begjøre din nestes hustru ... Og så videre".

 

Gud/Den hellige ånd satta da unge på Maria, en ung jente bortlovet til Josef?

Den er enkel. Hvis man tror på gud så er jo Josef ikke på noen måte guds neste. Josefs neste var andre menn, ikke en guddommelig skapning. I tillegg var de jo ikke gift enda, men bare trolovet :)

Lenke til kommentar

 

At Gud hvilte trenger ikke å bety at skapelsen er over. Gud er langt foran oss i tid, Han lever ikke i noen tid, han er like mye i begynnelsen som enden.

Det samme er med korset. Jesus døde engang på korset, men fordi Han ikke lever i en tid så får vi kristne oppleve at Jesus dør for oss hver dag.

Tror du jesus hadde friket ut hvis han så at dere bruker instrumentet han ble torturert på som symbol på læren hans?

 

 

Om du hadde klart å reise raskere enn lyset hadde du også klart å forflytte deg i tiden.

Vi forflytter jo oss i tiden....

 

Så hva er poenget?

Lenke til kommentar

Jesaja 40:28 Vet du det ikke, har du ikke hørt det?

Herren er den evige Gud

som skapte den vide jord.

Han blir ikke trett eller utmattet,

uransakelig er hans forstand.

 

Jesaja 1:14 Jeg hater nymånedagene

og festene dere feirer.

De er blitt en byrde for meg,

og den er jeg trett av å bære.

 

Jesaja 43:24 Du kjøpte ikke krydder til meg for sølv

og mettet meg ikke med offerfett.

Du plaget meg bare med dine synder,

og trettet meg med dine ugjerninger.

 

Jeremia 15:6 Du forkastet meg, lyder ordet fra Herren,

og vendte ryggen til.

Derfor strakte jeg hånden ut

for å gjøre ende på deg;

jeg var trett av å vise skånsel.

 

Blir Gud trett eller ikke?

Jesaja 40: 27, 28.Jesaja skriver ned Guds beskrivelse av hvordan de landflyktige i Babylon føler det, hundrevis av kilometer fra sitt hjemland. Noen tror at deres Gud ikke ser eller ikke vet om deres «vei» — deres vanskelige livsvilkår.

 

De tror at Gud stiller seg likegyldig til den urett de lider. De blir minnet om ting som de burde vite, om ikke ut fra personlig erfaring, så i hvert fall fra opplysninger som er blitt overlevert. Gud er både i stand til og villig til å utfri sitt folk.

 

Han er den evige Gud og hele jordens Skaper. Han er fremdeles i besittelse av den makt og styrke han viste ved skapelsen, og ikke engang det mektige Babylon er for mektig for ham. En slik Gud kan ikke bli trett og svikte sitt folk. Hans folk bør ikke vente at de fullt ut skal kunne fatte det Gud gjør, for hans forstand — eller innsikt, skjelneevne og oppfatningsevne — overgår det de kan forstå.

 

Gjennom Jesaja fortsetter Gud å oppmuntre de fortvilte landflyktige: Jesaja 40: 29—31.

Når Gud nevner behovet for å gi den trette kraft, kan det være at han tenker på den anstrengende hjemreisen som ligger foran de landflyktige.

 

Gud minner sitt folk om at det er karakteristisk for ham å komme de utmattede til unnsetning når de vender seg til ham for å få støtte. Selv de mest energiske — «gutter» og «unge menn» — kan bli trette og svekket og snuble av utmattelse. Men Gud har lovt å gi kraft til dem som stoler på ham — ny kraft til å løpe og gå.

 

For å illustrere den kraft Gud gir sine tjenere, blir ørnens tilsynelatende uanstrengte flukt nevnt. Ørnen er en sterk fugl som kan holde seg svevende i timevis. Ettersom de landflyktige jødene kan regne med at Gud skal støtte dem, har de ingen grunn til å fortvile.

 

Jesaja 1: 13, 14 Kornofre, røkelse, sabbater og høytidssamlinger er alt sammen foreskrevet i Guds lov til Israel. Når det gjelder nymånedagene, sier Loven bare at folket skal holde dem, men etter hvert har en rekke gode tradisjoner kommet til. (4. Mosebok 10: 10; 28: 11) Nymånedagen blir sett på som en månedlig sabbat, da folket avstår fra arbeid og også kommer sammen for å bli undervist av profetene og prestene. (2. Kongebok 4: 23; Esekiel 46: 3; Amos 8: 5)

 

Det er ikke noe galt i å overholde slike tradisjoner. Problemet ligger i at folket bare gjør dette for syns skyld. Jødene bruker dessuten «mystisk kraft» — de utøver spiritisme — samtidig som de i det ytre holder Guds lov. Deres tilbedelseshandlinger er derfor blitt «en byrde» for Gud

 

Men hvordan kan Gud være «trett»? Han har jo ’en veldig dynamisk energi’ og «blir ikke trett eller utmattet». (Jesaja 40: 26, 28) Gud bruker et levende billedspråk for at vi skal forstå hvordan han føler det. Har du noen gang båret noe tungt så lenge at du følte deg helt utslitt og bare lengtet etter å bli kvitt byrden? Slik føler Gud det når det gjelder hans folks hyklerske tilbedelseshandlinger.

 

Jesaja 43: 22—24.

Når Gud sier: «Jeg har ikke tvunget deg til å tjene meg med en gave, og jeg har ikke trettet deg med virak», betyr ikke det at han mener at det ikke er behov for offer og virak (en bestanddel av hellig røkelse). Offer og virak hører med til den sanne tilbedelse under lovpakten. Det gjør også «krydderrør», som sikter til velluktende kalmus, en av ingrediensene i den hellige salvingsoljen som har en søt duft.

 

Israelittene har forsømt å bruke disse tingene i tempeltjenesten. Men er disse kravene byrdefulle? Slett ikke! Guds krav er lette sammenlignet med de krav de falske gudene stiller. Den falske guden Molek krevde for eksempel barneofringer, noe Gud aldri har krevd! — 5. Mosebok 30: 11; Mika 6: 3, 4, 8.

 

Hvis bare israelittene hadde hatt åndelig oppfatningsevne, ville de aldri ha ’blitt trette av Gud’. Hvis de hadde sett i hans lov, ville de ha sett hans inderlige kjærlighet til dem og med glede ha frambåret «fettet», det beste på offerdyrene. Men de var grådige og beholdt fettet selv. (3. Mosebok 3: 9—11, 16) Denne onde nasjonen tynger Gud med byrden av sine synder — de får i virkeligheten ham til å tjene dem! — Nehemja 9: 28—30.

 

Jer. 15: 5, 6.

Gud vil ikke gi enkeltindivider og nasjoner ubegrenset tid og anledning til å velge en rett eller en gal handlemåte. Når grensen for hans tålmodighet er nådd, vil han fullbyrde sin uforanderlige dom. At det forholder seg slik, viser det som skjedde med det troløse Jerusalem på Jeremias’ tid.

 

Innbyggerne var blitt så onde at de nektet å angre. Det var derfor det ble sagt gjennom Jeremias: «For hvem vil ynkes over deg, Jerusalem, og hvem vil ha medlidenhet med deg, og hvem vil komme til deg og spørre om det går deg vel? Du har forlatt meg, sier Herren, du gikk bort fra meg; så rekker jeg da min hånd ut mot deg og ødelegger deg; jeg er trett av å ynkes [føle anger].» —

 

Ord kan ha forskjellige betydninger, kommer litt an på i hvilken sammenhengen det står skrevet

Endret av TheaLinnea
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...