Gå til innhold

Win 7 - høy CPU load


spamkua

Anbefalte innlegg

Heisann folkens!

 

Instalerte akkuratt Windows 7, og har etter det opplevd med jevne mellomrom at CPU loaden min stiger kraftig og at får store forsinkelser. Et annet rart symptom med dette er at wifi nettet detter ut i det dette starter.

 

I Task Manager viser den en høy load på "system idle process" som vanlig og ikke merkbart på de andre prosessene (1-2 på et par). Det som er det rare er at ser man på cpu meterne står de på rundt 80-95%. Virker altså neste som om "system idle process" faktisk bruker cpu....

 

Setter veldig stor pris på alle innspill som kan hjelpe meg forbi dette mysteriet ;)

 

Hardware:

Asus M3N78-EH

AMD Athlon X2 6000+

Asus 8800GT

 

Mvh

spØnk

Endret av spamkua
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er helt normalt at System Idle viser CPU bruk. Men den bruker faktisk ikke det. Den viser hva som er tilgjengelig til bruk til systemet.

 

For mer info:

http://en.wikipedia.org/wiki/System_idle_process

 

Dette er jeg fullstendig klar over (les over), problemet er jo at den faktiske loaden er kjempe høy(80-90%), og at den eneste processen som viser høy load er idle.

La meg omformulere litt. Hvorfor står CPUen min i 80-90% load når Task Manager kun viser at det er idle process som er i bruk?

Lenke til kommentar

Kan du poste skjermbilder av Taskmanager når dette skjer, både et bilde av Ytelse og Prosesser, der du sorterer etter CPU bruk (høyest øverst)

 

Så er det lettere å se hva som skjer hos deg.

 

Ta gjerne med programmer også, bare for å se om det er noe kjent program som bruker CPU som kjører hos deg.

Lenke til kommentar

Kan du poste skjermbilder av Taskmanager når dette skjer, både et bilde av Ytelse og Prosesser, der du sorterer etter CPU bruk (høyest øverst)

 

Så er det lettere å se hva som skjer hos deg.

 

Ta gjerne med programmer også, bare for å se om det er noe kjent program som bruker CPU som kjører hos deg.

 

Her ser du:

post-104323-1284135072,6071_thumb.jpg

post-104323-1284135079,4008_thumb.jpg

post-104323-1284135084,4291_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Da tar du eliminerings metoden, stopp en og en prosess som utorrent, Avast, DLlite, Steam, Opera etc, først program prosesser. Om ikke det hjelper stopper du andre prosesser, men det er litt mer risky for stopper du feil prosess stopper pcen, ingen krise, men du må gjøre en reboot.

Men alle prosesser som har navn tilsvarende programmer du har installert på pcen, stopper du en etter en, og så sjekker du hvordan CPU belastningen er. Er den like høy, stopper du et nytt program. Ikke start de programmene du har stoppet på nytt før du har funnet synderen.

Lenke til kommentar

Ok, litt oppdatering her nå.

 

Jeg ventet til problemet oppstod igjen og begynte å stoppe prosesser en etter en.

Jeg drepte alle jeg hadde tilatelse til men CPU loaden var like høy.

En ting jeg har merket meg siden sist er at problemet virker å oppstå ved nettverksbruk. Vet ikke om dette bare er innbildning fra min side, men alle de gangene problemet har oppstått har det vært under en viss menge trafikk på det trådløse nettverket.

 

Jeg bruker en Linksys WUSB600N v1.0 og har den siste driveren fra linksys for win7 x64 innstalert (v. 3.0.10.0)

 

TCi: Noe spesielt jeg bør se etter i Process Explorer?

 

Takk for alle tips så langt!

 

Mvh

spØnk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...