Gå til innhold

Fått meg jobb - Er det værdt det?


Notfree

Anbefalte innlegg

Så, jeg har fått meg jobb som selger. Får provosjonsbetalt, noe som ikke akuratt er helt gull.

 

 

Jeg liker jobben, selv om den er veldig uvanlig i forhold til det jeg pleier og bedrive, har bare jobbet noen få dager.

 

Jeg tjener greit egentlig, men problemet er at selv om jeg selger, så kan kjøperen bare avslutte abonomanget etter prøvetiden, og da får jeg ikke noenting, noe som jeg misstenker at mange kommer til å gjøre.

 

I tilleg bruker jeg over 2 timer tilsammen frem og tilbake på jobben, og dette blir en del utgifter i bil etc, så er nesten slik at jeg lurer på om jeg taper mer på transport enn det jeg tjener...riktig nok kan jeg ta buss så det blir en del billigere men.

 

 

Uansett dette er bare bagateller, det som er poenget er at jeg kvir meg til å gå på jobb...er masse forskjellige grunner men. Jeg var egentlig sykt innstilt på og slappe av og trene og driver med hobbyer i 6 måneder frem til millitæret, og nå når jeg ikke får gjøre det suger dette egentlig max. Vet ikke engang hvorfor jeg tok jobben. Får nesten ikke sove om kveldene for jeg kvir meg til i morgen. Og går egentlig bare å tenker på det hele tiden.

 

Også helt til slutt, sjefen min er en god venn av meg, som er sykt overtalsendes. Føler jeg kommer til å skuffe han om jeg slutter også, men jeg har ikke skrevet noen kontrakt ennå eller noe så...

 

Hva gjør jeg?

Endret av Notfree
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må vel nesten vege ditt behov for å jobbe opp imot kor godt du liker jobben din.

Dersom du må ha ein jobb så bør du fortsette i jobben til du finner ein alternativ jobb. Dersom du berre jobber for å ha litt ekstra "lommepenger" så ville eg vurdert å slutte ja.

 

Synest forresten at det høyrest ut som ein litt vanskelig arbeidsavtale dersom du får provisjon, men kun dersom kunden fortsetter å bruke produktet i lengre tid.

Er prøvetida ei form for gratis tid slik at kunden får tilsent produktet og ikkje betaler før kunden eventuellt bestemmer seg for å ha produktet også etter prøvetida?

 

Ein selgerjobb er uansett ein jobb som er heilt håplaus dersom du ikkje liker/er god til å selge. Så du må nesten vurdere jobben opp imot kva du eigentleg kklarer å prestere.

 

Dersom du ikkje liker jobben, bruker av fritida til å grue deg til å gå på jobb, bruker lang tid på å pendle OG er dårlig til å selge slik at du får lite provisjon så betyr jo det at dette er ein jobb som legger beslag på veldig mykje tid utan at du får spesielt mykje tilbake i form av lønn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar. Nei, det er en annen slaks tjeneste vil ikke gå for mye inn på det :)

 

 

Jeg er ganske flink å selge egentlig, men men.

 

Jeg trenger ikke jobben, jeg har nok penger.

 

Har vel egentlig bestemt meg for å slutte men...vet liksom ikke helt.

 

Er mest vansklig å si det til han som ansatte meg, men men.

Lenke til kommentar

Vel, dersom det største problemet er å levere inn oppsigelse så er vel ikkje det så vanskelig å ordne.

 

Dersom du treng ein unnskuldning for å seie opp jobbe så kan du jo seie at du bytter jobb til ein jobb som passer deg betre/betaler deg betre. Kanskje du til og med får tilbud om meir lønn for å fortsette i jobben noke som kanskje gjer det lettare å jobbe?

 

Eller ei betre unskuldning vil være å seie at du vil slutte i jobben før du skal inn i militæret slik at sjefen ikkje treng å halde på jobben din til etter du er ferdig i militæret.

Dersom du fortsetter i jobben så vil sjefen måtte leige inn ein midlertidig vikar medan du er inne til militærtjeneste sidan du har rett på å få jobben tilbake etter at du har avtjent verneplikta di.

Lenke til kommentar

Du trenger overhodet ingen unnskyldning. Grunnene for oppsigelse er dine, og trenger ikke rettferdiggjøres ovenfor arbeidsgiver. Når det er sagt, så undervurder aldri det å jobbe, selv om jobben kanskje er litt gørr noen ganger. Arbeidsmoral, pågangsmot og det å faktisk trå til å gjøre en jobb til tross for at du ikke har spesiell lyst til det er en egenskap som er enormt viktig senere i livet. Nettverksbygging er og viktig, men sikkert ikke like relevant i en deltidsjobb som telefonselger.

 

Det du kan sette på cv er uansett veldig viktig, og det å holde en jobb over litt lenger tid skal ikke undervurderes. Det er noe av det første en arbeidsgiver kikker på om de skal ansette deg. Ingen er interessert i døgnfluer som kun holder 2 mnd i samme jobb.

Lenke til kommentar

Ingen telefonsalg jobb :) Er face to face.

 

Jeg har ikke skreve noen kontrakt eller noe, så jeg kan vel reint lovlig bare gå når jeg vil?

 

Tro meg, jeg har bra arbeidsmoral og slikt, men selv om jeg liker selger jobben, tror jeg ikke det helt er noe for meg. Jeg har veldig gode referanser fra den forgje jobben min som veiopperatør.

 

Bedriften taper ingenting på at jeg slutter heller egentlig så. Siden jeg får provosjonsbetalt så..

Lenke til kommentar

Sjølv om du ikkje har skrevet under på ein arbeidsavtale så betyr ikkje det at du er fri til å gå fra jobben som du vil (på samme måte som at arbeidsgiver ikkje er fri til å ikkje betale deg av samme grunn).

 

Så du må uansett gi skriftlig beskjed om at du seier opp. Det som kan bli vanskelig uten arbeidskontrakt er å avgjere kor lang oppsigelsestid du har og om du eventuelt er ansatt på prøvetid.

Lenke til kommentar

Med den instillingen du har når du skriver alt dette, så føler jeg at du ikke er motivert til jobben, og anbefaler deg å si opp jobben med mindre du ikke har noe annet å bedrive tiden med(annen jobb/utdanning etc)

 

Siden sjefen er en god venn av deg så bør du fortelle han det som du forteller oss. Forklar han problemet ditt slik at du lettere kan si opp.

 

Livet er ikke alltid like lett men, suck it up and take it like a man. :w00t:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Haha, jeg stod opp, skulle spise frokost klokken 16:00ish (Slik er det når man ikke gjør så mye) Gikk på den lokale matplassen, kjenner hun som jobber bak kassen, hun spurte hva jeg gjorde for tiden, jeg sa: ikke meget, hun sa de trengte folk, og 2minutter senere kom "Kan du komme i morgen klokken 6:00?" :p Ble ikke mye søvn den natten nei..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...