Gå til innhold

Om humor og rasisme


Pokey

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor er det rasisme at noen får AIDS av å kysse en negerdame? Ville det vært rasisme om damen var hvit? Nei, det trodde jeg ikke. Det er slike utsagn som er rasistiske - at alt med svarte er tabu men kyniske vitser om hvite er greit.

Hvis du, eller noen av de som plusset deg, vil problematisere rasismebegrepet er dere velkommen til å gjøre det i vår utmerkede politikk-kategori. Jeg har ikke skrevet straffeloven. Jeg mener faktisk at jeg sa i min post at "Oh God"-bildene pr. definisjon ikke er morsomme. Jeg gjorde ikke noe unntak for kyniske vitser om hvite. Men at en hvit får AIDS av en hvit er ikke rasistisk. Dog kunne det være stigmatiserende i lovens forstand om begge var menn, siden det også er en stereotyp.

 

Som jeg har sagt før: Om en mann sklir på et bananskall, er det like morsomt uansett hudfarge. Men hvis poenget i vitsen er at rase har noe med det å gjøre, så blir det rasistisk.

 

At det ikke er noen forskjell på vitsing om minoritetsgrupper i et samfunn og for eksempel blondinevitser kjøper jeg ikke. Personlig synes jeg ikke det er et argument for at det skal være forbudt med noen av delene, så er det sagt nok en gang.

 

Geir :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Men at en hvit får AIDS av en hvit er ikke rasistisk. Dog kunne det være stigmatiserende i lovens forstand om begge var menn, siden det også er en stereotyp.

 

Javel? Vitser om homofile er tabu, vitser om svarte er tabu, men vitser om heterofile hvite er fortsatt helt fantastisk? Det er hykleri på høyt nivå. En neger har AIDS og smitter en hvit person med det, hvorfor er det rasistisk? Det er høyst realistisk og om den svarte personen var hvit ville det ikke gjort noen forskjell. Om vitsen blir morsommere fordi personen er svart er det fortsatt ikke rasisme, humor er subjektivt. Dersom du sletter et humorbilde fordi det inneholder en svart person som blir gjort narr av, uten å slette humorbilder av hvite personer som blir gjort narr av, er du den største hykleren jeg noen sinne har møtt.

 

For the record er jeg enig, bildene er ikke noe morsomme, men å slette én fordi den inneholder negere er så på tryne patetisk at du forstår det selv.

 

Du må tenke over tegnerens intensjon. Tror du han valgte å tegne damen svart pga likestilling i OGWHID-"serien"? Nei.

 

Hva mener du med likestilling? Mener du at når man balanserer svarte og hvite et sted er det likestilling? Om du ser på en TV-serie og plutselig ser du en svart person så tenker du "Bra at de tok med en neger, nå er jo serien likestilt for svarte og hvite!"? Du mener svarte skal få oppmerksomhet fordi de er svarte. Du er rasisten.

Endret av Pokey
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Som dem sa i radioresepsjonen en gang:

Det er den som ser noe rassistisk i det som er rassist.

 

 

Vitser om svarte som har AIDS er rasistiske fordi det bygger opp under eksisterende forestillinger om at "alle svarte har AIDS/alle som har AIDS er svarte". Du må se det i sammenheng med eksisterende fordommer i samfunnet.

Det er ikke fordommer, det er fakta, det er en høyere aids ratio blandt svarte en hvite.

 

Alt ALLE svarte har aids er det nok *ingen* som tror, det er bare ren humoroverdrivelse.

Endret av Dj_Evelen
Lenke til kommentar

Vitser om svarte som har AIDS er rasistiske fordi det bygger opp under eksisterende forestillinger om at "alle svarte har AIDS/alle som har AIDS er svarte". Du må se det i sammenheng med eksisterende fordommer i samfunnet.

 

Så vitser om feite amerikanere er rasistiske fordi det bygger opp under en eksisterende fordom om at alle amerikanere er feite? Skal alle amerikanervitsene bli slettet og fordi de er rasistiske?

 

Folk beskytter negere fordi hele verden kommet inn i en "RASIST!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!" venstrevridd idiotfase.

 

edit: Om en neger postet dette bildet, ville det bli vurdert slettet pga rasisme?

 

Er svaret ja er du en idiot.

Er svaret nei er du en hykler. Og en idiot.

Endret av Pokey
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Som dem sa i radioresepsjonen en gang:

Det er den som ser noe rassistisk i det som er rassist.

Eventuelt. Den som ler av vitsen er rasist.

Skjønner ikke hva som er så morsomt med at noen får AIDS.

Humoren i den aktuelle tegneserien ligger i at det er en overdrivelse, litt vanskelig å forklare det her.
Lenke til kommentar
Humoren i den aktuelle tegneserien ligger i at det er en overdrivelse, litt vanskelig å forklare det her.

Er klar over det. Var ment som en (like teit) overdrivelse som ble drevet andre veien. Det er et minefelt hvor du ikke kan finne minen uten å traske rundt.

Vil det være tålererbart å gjøre narr av jøder og ovner? Hva med svarte og apartheid? Svarte og aids? Muslimer og bombing? Barn og overgrep? Fysiske skavaanker?

 

Det er 'stygge' folk som ble stilt ut på sirkus tidligere, det er disse 'stygge' folkene vi sitter hjemme og ler av. Vi er ikke noe bedre, enda vi måtte ønske det.

 

 

Bare for å legge til: Jeg ler av bilder jeg finner morsomme, uavhengige av hvor forkastelige en annen person måtte finne de. Hell, til og med Dolan er morsom i mine øyne :wee: .

Endret av chokke
Lenke til kommentar

På samme måte som at man lager moro med den banale stereotyper om at alle HVITE amerikanere er feite, våpenglade rednecks (og forsåvidt at alle nordmenn er blonde vikinger som kun etter fisk, evt. kirkebrennende blackmetal-folk) er vitsene om negere basert på banale stereotyper om at alle negre har AIDS og kun eter KFC og vannmeloner. Stereotypene er åpenbart banale, helt overdrevne og ikke reelle eller seriøse. Hele poenget er å stereotypisere i det hinsidige og komme opp med de mest overdrevne stereotypene mulig. Litt av samme prinsippet som for Aristokrats-vitsen.

 

Eventuelt. Den som ler av vitsen er rasist.

Skjønner ikke hva som er så morsomt med at noen får AIDS.

Det morsomme er den latterlige stereotypien. Det kan kalles en slags form for meme. Slik at det ble en meme inne i Rage-guy memeen

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Humoren i den aktuelle tegneserien ligger i at det er en overdrivelse, litt vanskelig å forklare det her.

Er klar over det. Var ment som en (like teit) overdrivelse som ble drevet andre veien. Det er et minefelt hvor du ikke kan finne minen uten å traske rundt.

Vil det være tålererbart å gjøre narr av jøder og ovner? Hva med svarte og apartheid? Svarte og aids? Muslimer og bombing? Barn og overgrep? Fysiske skavaanker?

 

Det er 'stygge' folk som ble stilt ut på sirkus tidligere, det er disse 'stygge' folkene vi sitter hjemme og ler av. Vi er ikke noe bedre, enda vi måtte ønske det.

 

Om det er tolererbart er opp til hver enkelt person å avgjøre, men rasistisk er det ikke.

Lenke til kommentar

Så vitser om feite amerikanere er rasistiske fordi det bygger opp under en eksisterende fordom om at alle amerikanere er feite? Skal alle amerikanervitsene bli slettet og fordi de er rasistiske?

Du blander rase og nasjonalitet her. Vi forbyr ikke svenskevitser. Vi forbyr heller ikke forhånende vitser om religion, selv om mange mener at det bør være likestilt med rasisme. (Inklusive straffeloven og mange av våre politikere.)

 

Folk beskytter negere fordi hele verden kommet inn i en "RASIST!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!" venstrevridd idiotfase.

Vi beskytter ikke negere. Vi beskytter forumet fra å komme på kant med loven. Har du problemer med det får du stemme på et parti som vil forandre paragraf 135a.

 

edit: Om en neger postet dette bildet, ville det bli vurdert slettet pga rasisme?

Vi ville ikke slettet et slikt bilde av noen nasjonaliteter. Ei heller afrikanske. At folk har bart og rare klær og drikker vin er ingen negativ eller forhånende karakteristikk i mine øyne. Jeg er glad i vin, jeg...

 

Er svaret ja er du en idiot.

Er svaret nei er du en hykler. Og en idiot.

Det kan jeg leve med at du synes. Jeg er blitt kalt verre. Men så er jeg også fungerende forumbestefar, og det er ikke sikkert at jeg er så glad for at du bruker den typen banale hersketeknkker mot andre brukere.

 

Om det er tolererbart er opp til hver enkelt person å avgjøre, men rasistisk er det ikke.

Så, hva er det som i dine øyne er rasistisk? Eller har du bare tatt eksamen i det som ikke er det så langt i studiet? :innocent::p

 

Geir :)

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Så vitser på rase er ikke greit men nasjonalitet er greit? Dette er bare normer som har kommet inn i samfunnet, og har ingen relevans til argumentene for at "rasisme" er tabu.

 

Jeg mente ikke at forumet beskyttet negere, men folk generelt. Man kan ikke si noe som helst til de uten at det på et eller annet vis blir tolket som rasistisk. Det er ingen lov som gjør dette, men folks holdning. At "neger" tydeligvis er et stygt ord er et godt eksempel på dette.

 

Poenget med bildet er at det viser fordommer. Selvfølgelig er det verre med AIDS enn vin, men om fordommer skaper rasisme og drap og blasfemi og pest og alt som er vondt her i verden ser jeg ikke hvordan fordommer om franskmenn med vin og alpelue skal bli behandlet annerledes enn fordommer om AIDS. Å si til noen som har AIDS at de har AIDS kan være sårende, men ikke rasistisk. Å tro at noen har AIDS p.g.a fordommer er ikke rasistisk, bare fordomsfullt. Å tro at alle franskmenn har en vinkjeller hjemme er ikke rasistisk, bare fordomsfullt.

 

Mener du at bilder som handler om negere med AIDS skal slettes men bilder med franskmenn med vin og alpelue ikke skal slettes er du en hykler, siden begge baserer seg på fordommer. Om man skal gå til personlig vurdering på hver eneste fordom på forumet for hva som skal slettes vil reglene bli såpass uklare at mods=law vil gjelde.

 

Mener du det er rasistisk bare fordi det er en vits som inneholder en neger er du en av "RASIST!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!"-folkene jeg nevner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sorry, leste tråde bakfra og så ikke denne før nå. (Det er det fine med 4chan-tråden, det er ikke så farlig hvilken vei du leser den...)

 

Javel? Vitser om homofile er tabu, vitser om svarte er tabu, men vitser om heterofile hvite er fortsatt helt fantastisk?

Nei, det er lov å vitse om både homofile og svarte, heterofile hvite for den saks skyld. Det er når ytringen er "diskriminerende eller hatefull" at den er ulovlig. Og så er det sånn at både homofile og svarte tradisjonelt er minoriteter og har vært forfulgt for dette her i den vestlige verden. Selv om noen av våre innvandringsfiendtlige og/eller homohatende brukere synes å tro at vi kommer til å bli det i vårt eget land, er ikke det tilfellet med heterofile hvite.

 

Det er hykleri på høyt nivå.

Jeg hører du sier det, ofte. Hvorfor er det hyklersk å gi en minoritet større vern enn majoriteten? Det er kanskje prinsipielt galt i noens øyne, men hvorfor er det pr. definisjon hyklersk?

 

En neger har AIDS og smitter en hvit person med det, hvorfor er det rasistisk? Det er høyst realistisk og om den svarte personen var hvit ville det ikke gjort noen forskjell.

Det kommer an på setting. Realisme kan godt virke rasistisk. Det er et faktum at alle overfallsvoldtekter i Oslo begås av innvandrere. Samtidig er det et faktum at disse utgjør et par dusin mennesker, mens det er over 160 000 som ikke gjør det. Vitser som framstiller svarte som synonymt med voldtektsforbrytere er stigmatiserende for den svarte befolkningen, til tross for at det er basert på et utvilsomt faktum og dermed er en realistisk framstilling av en voldtekt.

 

Om vitsen blir morsommere fordi personen er svart er det fortsatt ikke rasisme, humor er subjektivt.

Humor er så absolutt subjektivt, men hvordan følger det at noe ikke er rasistisk fordi om det er morsomt?

 

Dersom du sletter et humorbilde fordi det inneholder en svart person som blir gjort narr av, uten å slette humorbilder av hvite personer som blir gjort narr av, er du den største hykleren jeg noen sinne har møtt.

Du har ikke møtt meg, Pokey. Så vidt jeg vet...

 

For the record er jeg enig, bildene er ikke noe morsomme, men å slette én fordi den inneholder negere er så på tryne patetisk at du forstår det selv.

Nok en gang, jeg ble ikke forumbestefar ved å ta meg nær av hersketeknikker. Saklige argumenter funker mye bedre på meg enn føleri og billige stikk...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

"En hvit mann datet en negerdame, og dagen etterpå fikk mannen AIDS"

"En svart mann reiste til U.S.A, og da han kom av flyplassen så han en feit hviting spise på McDonalds"

 

Hvilken er mest "rasistisk" av disse to setningene? De aller fleste ville nok svart den øverste, rett og slett fordi det handlet om en neger. Det er det jeg mener med at de blir overbeskyttet av idiotiske anti-rasister. At de er i minoritet skal ikke ha noe som helst å si, da det er akkurat like sårende om du får en fordom trykket opp i ansiktet, uansett om du er svart eller hvit. Det er det jeg mener er hykleri. Skal man fjerne "rasisme" skal man gjøre det rett. Slik som det er i dag er det rasisme mot negere som blir slått ned på, mens kommentarer som "hviting" ikke blir tatt seriøst engang. Med andre ord: Rasisme mot negere er tabu, rasisme mot hvitinger bryr vi oss ikke om. Fjerner rasisme mot en folkegruppe men tillater mot en annnen. Hykleri.

 

Jeg mener det ikke er rasisme fordi det ikke er morsomt fordi det ikke lenger er en vits om det ikke er morsomt. "En mann pulte en negerdame og fikk AIDS". En høyst sannsynlig historie. Er man rasist fordi man tror på noe slikt, eller blir man en rasist først når man ler av det?

 

Eksempelet ditt om overfallsvoldtekter

Om 10/10 overfallsvoldtekter blir utført av negere, men bare 00.1% av negrene i Norge faller innenfor denne gruppen, er det fortsatt bare negere som har gjort det. Om man vitser om en neger som overfaller noen er det ikke rasisme, fordi all statistikk tyder på det. Det betyr ikke at alle negere er voldtektsmenn, og man må virkelig være dårlig med tall for å tro noe sånt.

 

Et siste spørsmål:

Om du så et innlegg der det sto "Hvit er den styggeste hudfarven man kan ha", ville du slettet det?

 

Men du unngår spørsmålet mitt, kanskje bevisst: Hva er det som i dine øyne er rasistisk?

 

Hvis man blir behandlet urettferdig på grunn av rase, hudfarge eller nasjonalitet blir man utsatt for rasisme. Om man blir nektet inngang på en kafé eller et utested blir man utsatt for rasisme.

 

Om noen lager vitser om rasen din blir man ikke utsatt for rasisme. Eller kanskje i teorien, men det er like harmløst som svenskevitser (med mindre det er hatefullt som du sa) og det skjer med alle. Det er kun negere som ser ut til å ta seg overreagerende nær av det.

Endret av Pokey
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er ikke "rase" per def. noe presist eller vitenskapelig begrep og stammer fra rasedarwinistiske ideer. Det riktige blir å si etnisiteter eller folkegrupper.

Noen ganger er det riktig av oss å være politisk korrekte, andre ganger får vi kjeft for det. :)

 

Jeg er selv delvis same og etter deres tolkninger av rasisme (stereotypisering av "raser") vil jeg kunne annmelde dere for å ikke slå ned på vitser som er rasistiske mot min etnisitet ettersom dere ikke slår ned på samevitser, kun negervitser... (ikke at jeg har tenkt å gjøre det, jeg synnes samevitser er hysteriske og blir ikke fornærmet av dem)

Gjør vi ikke? Ikke at jeg har sett så mange samevitser på forumet. Anmelde oss må du gjerne gjøre, jeg tror ikke det er mye poster her på forumet som strider mot loven. Nettopp fordi vi setter grenser.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...