Gå til innhold

Akambrukernes bilder - September 2010


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg får vel prøve meg på å dele noe jeg også. Så selv om jeg har fotografert i en 36 år - så er det meste godt gjemt.

 

Vann er som oftest kjedelig - men disse er litt annerledes synes jeg. Det første er en del av en serie på flere bilder der fokuspunkt er justert med 5 - 15 cm mellom hvert bilde.

 

4975381988_e6a6463955_z.jpg

Vann og atter vann by linnearad, on Flickr

 

4974772311_5d9fe75027_z.jpg

Atnfossen by linnearad, on Flickr

 

Kamera: Canon EOS 550D

Optikk: Samyang 85/1,4

Blenderåpning: 1,4

Lukkertid: 1/4000 (need of ND-filter)

ISO: 100

 

Og så et landskapsmotiv jeg syntes kom bra ut. Høgronden sett fra Atnbrua. Synes det er forgrunnen som gjør bilde.

 

4975387390_3fb7722da1_z.jpg

Rondane fra Atnbrua by linnearad, on Flickr

 

Kamera: som over.

Optikk: Sigma DX 18-200 mm (know it's sucks - but still some good shots happens)

Brennvidde: 125 mm

Blenderåpning: 8

Lukkertid: 1/250

ISO: 100

Endret av Bolson
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg får vel prøve meg på å dele noe jeg også. Så selv om jeg har fotografert i en 36 år - så er det meste godt gjemt.

 

Vann er som oftest kjedelig - men disse er litt annerledes synes jeg. Det første er en del av en serie på flere bilder der fokuspunkt er justert med 5 - 15 cm mellom hvert bilde.

 

4975381988_e6a6463955_z.jpg

Vann og atter vann by linnearad, on Flickr

 

4974772311_5d9fe75027_z.jpg

Atnfossen by linnearad, on Flickr

 

Kamera: Canon EOS 550D

Optikk: Samyang 85/1,4

Blenderåpning: 1,4

Lukkertid: 1/4000 (need of ND-filter)

ISO: 100

 

 

Flotte bilder! Legger merke til et rosa/lilla skinn i vannet, særlig på det midterste bildet, men også litt på det første (i alle fall på min ikke veldig gode skjerm). Var lyset sånn eller er det en artifakt (optikk eller post-prod) av noe slag? Ikke fordi at det betyr noe for opplevelsen av bildet, bare nysgjerrig.

Lenke til kommentar

..snip

 

 

Flotte bilder! Legger merke til et rosa/lilla skinn i vannet, særlig på det midterste bildet, men også litt på det første (i alle fall på min ikke veldig gode skjerm). Var lyset sånn eller er det en artifakt (optikk eller post-prod) av noe slag? Ikke fordi at det betyr noe for opplevelsen av bildet, bare nysgjerrig.

 

Finnes også i raw-filene (både mer og mindre avhengig av hvilket bilde i hele serien). Så jeg tror det er mest lyset som gjør det - har i alle fall ikke opplevd at Samyangobjektivet gir slike toner i andre sammenhenger. Tester peker heller ikke på slike problemer. Men det er jo et rimelig objektiv (under 3 000 for 85/1,4).

 

Men akkurat det du peker på har jeg faktisk ikke tenkt på. Så selv om det i realiteten betyr lite her - så skal jeg faktisk sjekke nærmere om objektivet har den tendensen. Ser faktisk at bilder tatt på samme plass med andre objektiv også har noe av samme tone.

Lenke til kommentar

Men akkurat det du peker på har jeg faktisk ikke tenkt på. Så selv om det i realiteten betyr lite her - så skal jeg faktisk sjekke nærmere om objektivet har den tendensen. Ser faktisk at bilder tatt på samme plass med andre objektiv også har noe av samme tone.

Ser ut som om lyset kommer inn nokså høyt fra din venstre side (ut fra skyggen å dømme). Kan det rett og slett være lysbrytning i regndråpene? Men da ville man kanskje forvente å se andre farger fra regnbuen også? Du kan kanskje sjekke i rå-filene om du finner spor av regnbue, var litt interessant dette...

Lenke til kommentar

Men akkurat det du peker på har jeg faktisk ikke tenkt på. Så selv om det i realiteten betyr lite her - så skal jeg faktisk sjekke nærmere om objektivet har den tendensen. Ser faktisk at bilder tatt på samme plass med andre objektiv også har noe av samme tone.

Ser ut som om lyset kommer inn nokså høyt fra din venstre side (ut fra skyggen å dømme). Kan det rett og slett være lysbrytning i regndråpene? Men da ville man kanskje forvente å se andre farger fra regnbuen også? Du kan kanskje sjekke i rå-filene om du finner spor av regnbue, var litt interessant dette...

 

Bildet er tatt ca kl 13.00 - så sola skulle stå høyt. Og ca 50 grader til venstre. Legger vde råfila croppet og noe redusert i pixel til det mest interessante området. Men ingen annen behandling. Der fargen er så fiolett faller lyset igjennom den delvis våte trekonstruksjonen.

 

post-26625-1284128810,5111_thumb.jpg

 

Leger også ved et bilde med litt annen vinkel av samme motiv - regner med at jeg flyttet meg ca 3 m til høyre fra dette til det med fiolett skinn. Men regnbuen finner jeg ikke - til det var det nok for lite vanndråper.

 

post-26625-1284128936,585_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Ah - purple fringing.

 

Det tenkte jeg faktisk ikke på (man har ennå mye å lære) - det er jo ikke unormalt ved så lyssterke objektiver på denne brennvidden og når det er såpass store kontraster som her. Bilde 2 har jo ikke det samme kontrastomfanget - lurer dog på om ikke det er tatt på f/2.0 eller f/2.8. Det var egentlig for lyst for objektivet uten ND filter den dagen. Canon EF 85mm f/1.8 USM har vel også dette problemet og også Canon EF 85mm f/1.2 L II USM til en viss grad.

Lenke til kommentar

Fant en fantastisk lokasjon i utkanten av kommunen. Tenker stedet blir enda bedre når høstfargene kommer og det blir mer vann i bekken. Men uansett en fantastisk flott (og sinnsykt godt gjemt plass)

Poster et bilde i to versjoner (kanskje ikke det beste fra dette stedet, men må begynne en plass). Hvilken gjør seg best?

post-107204-1284157268,5175_thumb.jpg

post-107204-1284157285,6479_thumb.jpg

K200d 18-55mm

2sek

bl.11

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...