Gå til innhold

Hjemme server for nedlasting av filmer og musikk


dartvidar

Anbefalte innlegg

Jeg kunne tenkt meg en hjemme server som er koblet til internet, så jeg kan koble meg til når jeg er ute og reiser for og se på filene i serveren. Den må også ha funksjon for nedlasting av torrents filmer musikk, og som jeg kan fjernstyre over net for nedlasting av filmer og musikk. Er det noen som har tips på en netverks server som har det jeg ser etter, og som er lette og bruke. Jeg er ingen data guru så den må være lett og bruke og problem fri.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har en gammel PC kan du smelle inn en hvilken som helst Linux distro. For deling av Musikk / Film installerer du en ftp server. Angående torrent klienter som kjører headless vil jeg anbefale torrentflux , du kan også ta en titt på transmission. Angående torrentflux finnes det også en utgave på steroider (om man vil kalle det det) kalt "tf-b4rt", litt mer knot å sette opp.

Lenke til kommentar

Uenig. Om du vil ha det super enkelt tar du FreeNAS (jada mitt standard svar...).

 

Tar ca 10 min å sette opp et komplett NAS kjørende enten fra harddisk eller rett fra USB-en. Du vil da få en mye mer sømløs og elegant løsning en hva du vil oppnå med WinSrv og µTorrent. Men det vel subjektivt som alt annet :-)

Lenke til kommentar

Jeg har ingen erfaring med FreeNAS, men kan man kjøre torrentklienter på den?

 

Kan uansett pressentere min Windows Server Løsning:

 

 

 

 

Tar først for meg torrent, bruker WebUI som ser slik uu (se spoiler).

WebUI er µTorrent's webgrensesnitt og krever ikke annet en å bli aktivert i instillingene på µTorrent.

Kan kjøres på *alt* at Windows OS.

Adressen vil være http://<SERVER_NAVN>:<PORT>/gui/

 

ss20100903004619.jpg

 

µTorrent finnes her: http://www.utorrent.com/ og kan kjøres både som Portable og installert app.

 

Slik er instillingene for å aktivere WebUI:

For å aktivere det er det bare å få inn på instillignene og velge "aktiver" og skrive inn et brukernavn og passord:

 

11111111111111111111111s.png

 

Porten blir den samme som du bruker til torrent ellers, med mindre du spessifiserer en annen port.

 

Ok, så til fildeling mellom PC-er

Slik jeg har det har jeg to "nettverkstidker" som jeg har på min datamaskin på PC-en min, det ser slik ut:

 

E: er disken jeg har alt av ting på, X: er disken for download mappa til µTorrent:

ss20100903005651.png

Det beste er at jeg ikke engang trenger dele dem får å få tilgang.

Jeg skriver rett og slett inn følgende commands i CMD på PC-en jeg vil ha tilgang fra:

net use <STASJON_KLIENT_PC>: \\<SERVER_NAVN>\<STASJON>$\<MAPPE> /user:<BRUKERNAVN> <PASSORD>

 

I mit tilfelle: (Passord99 er ikke reelt ;)

net use E: \\FLEMMING-5\I$ /user:administrator Passord99

net use X: \\flemming-5\h$\UTORRENT_DL

 

brukernavnet og passordet jeg skriver inn er selvsagt det samme som jeg bruker på serveren, vil du at noen andre f.eks skal kunne koble seg til, men bare ha leserettigheter, da lager du bare en bruker med de aktuelle rettigehtene og bruker den brukersens brukernavn og passord.

 

I mine øyne er dette en veldig enkel og grei løsning.

Har kjørt løsningen i tja 4 mnder ihvertfal og fungerer smertefritt.

Endret av Dj_Evelen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har ingen erfaring med FreeNAS, men kan man kjøre torrentklienter på den?

 

FreeNAS sitt img ligger på rundt 150mb. Denne legger du over på en cd/usb, setter i serveren og booter. Når den starter opp velger du installer og alt er opp å kjører iløpet av 10 minutter.

 

post-166062-1283523121,5966_thumb.png

 

pakken inneholder bla:

- Torrent-klient med webui

- Webserver

- Ftp Server

- Samba (Windows fil deling)

- UPnP server

- iTunes server

- XBMC Media Stream protocol.

- ZFS (Software raid med "Real time comression bla)

- Brannmur

- S.M.A.R.T , flott verktøy for å holde styr på diskene som blandt annet kan styre når de skal spinne ned og vise tempratur etc.

 

Alle disse tjenestene er installert , så man trenger bare merke av en "checkbox" for å skru de på. Alle konfigurasjonene er meget enkle. Enda en ting som er fint er at alle tjenestene baserer seg på den globale brukeren, altså ett brukernavn og passord for hver bruker uavhengig av hvilken tjeneste vedkommende ønsker å bruke.

 

Hele systemet styres fra nettleseren.

 

Screenshots

Wikipedia artikkel om FreeNAS

Freenas.org

Endret av Kaptein...
Lenke til kommentar

Er det vanskelig å implementere nye funksjoner i FreeNAS? Feks TorrentFlux som du nevner eller få til automatisk utpakking?

 

Kan jeg bruke zfs mot raid?

 

Er der squeezebox tilgjengelig til FreeNAS?

 

Raid ligger i ZFS på filsystem nivå, altså software raid. Angående torrentflux-b4rt er det lit knot å sette det opp, i alle fall sist jeg gjorde det. for squeezebox kan du se på denne linken - http://www.herger.net/slim/detail.php?nr=1026

 

EDIT: Kan være en idee å evt gå for standard torrentflux ettersom det er ganske rett fram og har også RSS støtte. :-)

Endret av Kaptein...
Lenke til kommentar

Har nå FreeNAS oppe å går i vmware, men har et par ting som jeg ikke helt får til.

 

- Hvordan får jeg tatt i bruk zfs? Får satt opp raid-5, men altså ikke zfs. Er der noen grunn til at jeg bør bruke zfs i det hele tatt?

 

- Hvordan får jeg Torrentflux på FreeNAS så jeg får brukt rss og autounrar?

 

- Om det ikke går med overnevnte, er der da en enkel måte å få rss og autounrar med transmission som kommer i FreeNAS?

 

Er i grunn disse tingene det nå står på for å avgjøre om jeg skal bruke freenas eller ikke. Virker enkelt og greit til mitt bruk sånn ellers, forutsatt at det er stabilt under bruk:-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...