Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bil til og dra båt-henger 2,5tonn (min bil?


exsods

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg går dag ut og dag inn og tenker på et lite problem jeg får til sommeren. jeg skal kjøpe meg en Draco 23fot med henger. Vekten på dette blir fort 2-2,5tonn. Jeg vill ha båten på henger hele tiden får og kunne sette den ut der jeg vill og slippe båt-plass. probleme er det att jeg kun har en Mitsubishi Galant 2l sedan. Den har maks last (henger med brems 1426kg.) Det er jo da det lovelige. Men jeg har jo ikke rå til ny bil også :D. Jeg har prøvd meg på en hanger på 2tonn bak denne bilen får og se hvordan det er. Den går jo rett frem. Men hva med en bratt - båt/utsetting plass?.

 

Hvordan takler en bil denne vekten egentlig? Hva er bota får og kjøre 1tonn får mye last? klarer jeg og sette ut en båt med denne bilen. eventuelt komme meg opp av vanne igjen?

 

noe og føye til

 

billig vetran bil med henge kapasistet og grei pris ? noe ide.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv dratt biltralle med bil med min omega 2.0 uten problemer.

Hadde blitt slakta hvis jeg hadde blitt tatt, men sånn ellers gikk det helt greit.

Kjører du bare småturer så tror jeg at sjansen for å bli tatt er minimal.

 

Spiller jo ikke noen rolle om du har BE hvis ikke bilen kan dra den vekta.

 

Har selv blitt stoppet med campingvogn som var tyngre en det jeg hadde lov til å kjøre med på klasse B. De sa ikke noe på det siden bilen hadde lov til å dra den

Lenke til kommentar

har sett på de bilene. Men blir fremdeles dyr. hvis jeg ikke finner en veldig veldig billig. har manuel og ja blir slurring. og spinner lett. Men som regel er det jo betong der man rygger båten ut. spinner jeg der da?

Yep så selv en saab for noen år siden som spant på betongen. Han kom seg ikke opp. Dog det skal sies at han var vel litt uheldig og havnet ned i et lite hull i betongen med hengeren. Prøvde vell å rygge for så å prøve igjen, men det ble for mye vekt bak på bilen og for lite vekt over drivhjulene.

 

Men det er jo bare å prøve med din bil, enten så spinner du eller i verste fall ryker clutchen. (skal litt til hvis den er i bra stand)

Begynner du å spinne så får du bare ringe en venn så kan han/hun bruke sin egen bil til å hjelpe deg opp, altså bruke begge bilene til å trekke opp hengeren.

Etter du eventuelt har blitt dratt opp så kan det vell være lurt å kjøpe seg en sterkere og mere egnet trekkbil.

Lenke til kommentar

Ikke at jeg har alt for mye erfaring med hengere, men logikken tilsiser at det ikke er helt trygt å kjøre med ett tonn mer enn bilen er godkjent for.

 

Blir det for tungt, så mister forhjulene grep. Da snakker jeg ikke om at du blir stående ved rampa, men heller at du ikke har styring på motorveien. Det er litt kjipere. :)

Lenke til kommentar

Høres ikke ut som en god ide. Å kjøre på flatmark på egen tomt er greit, men på offentlig vei? Hvis en politi ser deg vil han snu selv om han ikke er ute etter trefikkforseelser. Det er veldig lett å se at det er helt ulovlig, båten vil se enorm ut bak en liten bil. Kan også risikere at noen ringer politiet.

 

Har prøvd noe tilsvarende, det var ikke trygt. En 1983 ford fieste 1,0, hengeren veide ca 1600kg. Kuletrkket var nok til at bilen ble stående å spinne i en antydning til oppoverbakke. På vei ned til båthavna var vi veldig usikker på om vi klarte å stoppe, hengeren var helt klart sjefen. Dette er 23 år siden, så regner med at saken er foreldet.

Vær forsiktig når du rygger ned, hvis det er vått og sleipt er det tung nok til at bilen kan bli dratt ned i vannet.

 

Hvis du blir stående å spinne når du prøver å kjøre opp, prøv å øk kuletrykket. Noen personer på badetrappen hjelper. Alternativt, slipp båten en halvmeter bakover. Da snakker man om vesentlig negativt kuletrykk, dermed masse trykk på forhjulene. Hmm, med boggie må du kanskje slippe den mer bakover?

 

Så stor henger vil ha boggie. Har aldri prøvd, men antar at du kan vinsje den opp uten å koble den på bilen. En vinsj er billigere enn en ny bil. Hvis du i tillegg får en avtale om å stå på land i båthavna er du i mål. Hvis du vil ha en billig bil som har lov til å trekkem mye, prøv store kassebiler.

Lenke til kommentar

Hvis fordekkene nesten mister taket og spinner når man har på henger (alt for tung eller ei), da har man vel lastet hengeren heeeelt feil? Alle båthengere er "justerbare", dvs man kan justere hvor vekten skal være på hjula ved å justere "stoppbommen" der vinsjen står/båtsnuta står imot. Normal vekt på kula er vel 75kg (mellom 50-100kg).

Lenke til kommentar

Hvis fordekkene nesten mister taket og spinner når man har på henger (alt for tung eller ei), da har man vel lastet hengeren heeeelt feil? Alle båthengere er "justerbare", dvs man kan justere hvor vekten skal være på hjula ved å justere "stoppbommen" der vinsjen står/båtsnuta står imot. Normal vekt på kula er vel 75kg (mellom 50-100kg).

ja den uttalelsen er korrekt på flat mark.

problemet komme når hengeren står i bakke, den vil begynne å vippe stort sett uansett om den står i likevekt eller ikke under kjøring og det skal lite til før det er hengeren som er på tur med deg og ikke du som er på tur med hengeren.

 

om du har 2.5 tonn perfekt balansert og bilen veier rundt 1.5 tonn så har du ca 1.2 tonn på vær side av vektstangen.

ikke store kreftene som skal til før det blir intressant

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...