Gå til innhold

lage til server


acerview

Anbefalte innlegg

hei

på forhånd beklager eg for all skrive feil å blanding bokmål/nynork :)

 

sitter å lure på å lage til min gammle pc til server for å lagre filmer/serier/musikk å så kjøpe meg nye deler å lage til en liten å stille stue pc

 

vil at server pca skal stå i et ege rom så eg slepper å høre på bråket å slik den kan stå på døgnet rundt uten at det palger meg, så vil eg ha en stue pc som eg bruker til å spille av det eg har på serveren.

 

Del 1:

Veit ikkje helt kordan eg skal forklare hvordan eg vil lage det til men prøver..

 

stue pca:

Vill at når eg slår på stue pca skal den automatisk starte opp et program

som eg kan sjå alle filmer/serier og musikk som er server pca vist du skjønner?

lignandes på fly hvor du har en skjerm som du kan velger film/musikk osv

 

slik eg såg føre meg er at du har først 3 menyer Film,Serier,Musikk

så under Serier har du gijenn en meny for hver serie å går du inn på menyen for en seire så har du ny meny med hver sesong og kvar meny har et bilde, slik at menyen til serien Lost er et bilde av lost gjengen

Finst noke slikt å er det muligt å lage til?

 

 

Del 2:

 

Server pc:

 

skal automatisk laste ned Serier med hjelp av RSS å Utorrent(kun låvlige filer) å bruk av filter slik at eg får ned dei seriene eg vill til foreksempel D:nedlasting (dette veit eg kordan eg gjør)

MEN det eg lurte på om der finnes et program som igjenn kan ta filene som kommer til D:/nedlasting å plassere dei i rett mappe kvar morgen kl 05:00 foreksempel?

som et døme så laster utorrent automatisk ned JADA.s01.E02.xx å NEIDAs02.E1.xx om kvelden så kl 05:00 blir dei flyttet til mappene Serier/Jada/s01 å Serier/Neida/s02 finns et slikt program der du kan sette opp med tidspunkt og med filter kva fil som skal flyttes hvor?

 

Ikkje så lett å forklare men håper dokke skjønner kva eg vil fram til, er sikkert ikkje muligt men hadde våre kult å fått laget det til slik det ser proff ut

 

Grunnen til eg vil lage det til sik er at eg vil at skal skje automatisk å når eg starter stue pc så finner eg dei nyeste episodene på rett mappe å eg slepper å styre meir med det etter det er satt opp

 

bor i et nokså stort Borestlag å kvar leilighet har 100mb/s linje inn/ut å vi er på felles nettverk så går and å lage til for heile boretslaget på sikt, vist dette igjen er mulig i det heile tatt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Del 1: Det du er ute etter er xbmc.

 

Del 2: Vil foreslå Openfiler / FreeNAS om du ønsker noe enkelt :-) Evt kan du prøve Windows Home server.

 

Angående del 2 og flytting utav filer kan du alltids lage / finne en shell/cron combo som gjør jobben. I Windows har du også murlighet for planlagte oppgaver, men vet ikke hvor bra dette fungerer :-)

Endret av Kaptein...
Lenke til kommentar

Del 1: Definitivt XBMC!

Del 2:

Det finnes et program som gjør nettopp dette for deg (jeg håper ikke jeg bryter med noen retningslinjer her)

 

Først legger du til de mappene som inneholder tv-seriene dine. Programmet vil hente ned informasjon for hver episode (forutsatt at filnavnet inneholder sesong og episode nr).

Deretter vil du får en oversikt over hvilke episoder du har og ikke har, samt en oversikt over når neste episode kommer.

Programmet kan konfigureres til å automatisk søke etter nye episoder (du kan spesifiere kvalitet) og sette igang nedlasting av disse (dette foregår på en nedlastingsklient, IKKE i programmet). Du kan deretter be programmet scanne gjennom nedlastingsmappa og rename og flytte episodene til riktig mappe. Deretter kan programmet si ifra til XBMC at det har kommet en ny episode.

 

Kort konkludert kan programmet, hvis riktig konfigurert sammen med en nedlastingsklient, automatisk holde alle dine tv-serier oppdatert. I kombinasjon med XBMC har du til enhver tid en komplett samling av tv-serier uten å løfte en finger!

 

Jeg sender deg navnet på programmet på P.M. Så slipper jeg bråk for brudd på retningslinjer osv, piratkopiering er jo så tabu i dag ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det letteste er vel bare å spesifisere i uTorrent hvor du vil ha lagret seriene.

I RSS downloaderen kan du velge hvilken mappe hvert filter skal laste ned til dvs. at alle episoder av JADA legges i /Serier/JADA.

Dette er vel det du er ute etter og det er mye lettere da du allerede har programmet liggende og slipper å konfigurere og legge inn en nytt program for dette ;)

Lenke til kommentar

Først la oss si at dette bare brukes for lovlige TV-serier som f.eks. Pioneer One. :)

 

Del 1:

Her finnes det mange programmer som kan gjøre jobben. Noen av de mest normale er:

 

- Mediaportal

- XBMC

- Windows Media Center

- Boxee

 

Selv så bruker jeg Mediaportal og synest ikke at hverken Boxee eller XBMC er gode nok pga at de mangler Live-TV.

 

Del2:

På serverbiten har man mange muligheter, man har Windows Home Server, man har Freenas, man har NexentaStor (gratis opp til 12TB), man har Nexentastor og mange andre server-OS som kan gjøre en utmerket jobb. Men siden du også vil bruke denne serveren som nedlastingsserver for tv-serier over torrent så er du egentlig låst til Windows, da Utorrent bare er tilgjengelig der, og den er overlegen andre torrentklienter på RSS-nedlasting.

 

Da kan du enkelt og greit mate inn en RSS-feed fra en tracker og sette den opp til å laste ned Pioneer One i 720p-kvalitet når denne dukker opp i feeden. Siden du sier at du allerede vet hvordan du gjør dette skal jeg ikke gå nermere inn på det. Du bør også legge inn etiketter (f.eks. TV-serier) på det som lastes ned fra denne feeden og sette opp Utorrent slik at den lagrer alle ferdige nedlastinger med denne etiketten i "D:\Nedlasing\TV-serier" eller hvor du nå ønsker å lagre nedlastede filer.

 

For neste steg av jobben finnes det også mange alternativer, noen er:

 

- Natubr's Renamer

- TVrename.com

- TVrenamer.com

- Det finnes også flere det er bare å søke på Google.

 

Natbur' renamer er en svært enkel renamer hvor du legger inn hvilken mappe ønsker å søke etter filer i (d:\nedlasting\TV-serier) og hvor du vil at filene skal flyttes (f.eks. d:\media\tv-serier) og setter opp hvordan du vil at episodene skal navngis og sorteres. Min "mask" ser lik ut:

 

{TITLE}\{TITLE} - Season ##\{TITLE} - S##E$$[-E%%] - {NAME}[ - {PARTI}]

 

Og jeg har satt den opp til å lagre filene med endret navn på \\server\media\tv-serier\

 

Og da lagrer den episodene mine slik:

 

\\server\media\tv-serier\Pioneer One\Pioneer One - Season 01\Pioneer One - S01E01 - episodetittel - part 1

 

Den siste biten med "- part 1" blir bare lagt til om episoden er delt opp i flere deler.

 

Så Natbur's er en veldig enkel renamer.

 

I tillegg bruker jeg også TVrename.com som er ett langt mer avansert program, som både kan laste ned endre navn på filer og lagre alle episodene dine i en database. Personlig bruker jeg dette programmet til en ting, og det er å kontrollere at jeg har alle episodene jeg ønsker, jeg kan søke gjennom mine episoder og få en liste over de episodene jeg eventuelt mangler.

 

 

 

 

 

edit:

 

Jeg lyger litt når jeg sier at jeg flytter filene rett til filserveren etter at de har fått nytt navn, men skrev det slik pga at det er dette du ønsker. I realiteten flytter jeg filene til en ekstern harddisk for så å synkronisere denne med filserveren, når den eksterne harddisken er full bytter jeg den ut med en annen, dette gjør jeg for å ha en backup av alt jeg har på filserveren på disker som jeg lagrer på en trygg plass.

Endret av hvakrg
Lenke til kommentar

hvakrg: Dette er nesten identisk med det jeg gjør hos meg, bortsett fra at alt foregår 100% automatisk (inkluder nedlasting av subtitles fra Sublight og Opensubtitles.org).

 

Det er ikke mye jobb å gjøre alt dette manuelt, men det er enda mindre jobb når det går automatisk ;) Jeg har i tillegg satt opp serveren til å dra ned alle filmene jeg vil se, når de dukker opp i den kvaliteten jeg har definert (også automatisk rename og flytting av filer når nedlastingen er ferdig).

 

Tenk om det fantes en slik løsning for lovlig nedlasting av tv-serier og filmer... Hadde vært fantastisk!

Lenke til kommentar

Alt skjer automatisk på TV-serier hos meg også:

 

- Utorrent sorterer ut det jeg ønsker fra RSS-feeden og legger de til i nedlastingslista.

- Utorrent laster ned filene og flytter TV-serier til nedlasting\ferdig\tv-serier

- Natbur endrer navn og flytter til "ekstern disk":\tv-serier

- Filene synkroniseres/kopieres over på filserveren.

 

Det eneste jeg må gjøre manuelt er å lage ei fil med innholdet på den eksterne disken når den er full samt sette inn en tom harddisk. Og sjekke om jeg har gått glipp av noen episoder en gang i blandt med TVrename.

 

Er fullstendig enig med deg om at de burde lansere en tjeneste som kan gjøre det lovlig å sette opp lignende system for alle filmer og serier.

 

Mitt forslag er følgende:

 

De har en nettside med oversikt over filmer og TV-serier man kan kjøpe filmer koster $1.99 - $9.99, tv-serier koster $0.79-$1.49 pr episode og $7.99-$19.99 pr sesong og man kan kjøpe hele sesonger på fohånd. Kjøper man en film eller enkeltepisode blir denne automatisk lagt inn i din RSS-feed, kjøper du en sesong blir episodene lagt inn i RSS-feeden etterhvert som de blir vist på TV.

 

Det eneste forbrukeren trenger å gjøre er å installere ett program som kan laste ned filer fra en RSS-feed og kegge til denne RSS-feeden. Hvor vanskelig kan det være for Apple/Microsoft/Amazon å sette opp noe slikt for sine produkter?

 

Og de må droppe DRM også, folket har allerede ulovlige alternativer som ikke har DRM så hvorfor må de slite med skiten når de velger lovlige løsninger?

Lenke til kommentar

Jeg sender deg navnet på programmet på P.M. Så slipper jeg bråk for brudd på retningslinjer osv, piratkopiering er jo så tabu i dag ;)

 

Du må gjerne poste navnet på programmet her, ingenting ulovlig med å poste navnet på ett program som kan brukes til ulovligheter...

 

Jeg er på utkikk etter noe slikt selv, til alle de lovlige seriene jeg har kjøpt og rippet over på mediesenteret :)

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Jeg sender deg navnet på programmet på P.M. Så slipper jeg bråk for brudd på retningslinjer osv, piratkopiering er jo så tabu i dag ;)

 

Du må gjerne poste navnet på programmet her, ingenting ulovlig med å poste navnet på ett program som kan brukes til ulovligheter...

 

Jeg er på utkikk etter noe slikt selv, til alle de lovlige seriene jeg har kjøpt og rippet over på mediesenteret :)

"SickBeard" heter programmet. Jeg anbefaler å kombinere det med Sabnzbd mot usenet.

Kan samtidig nevne "CouchPotato" (google couchpotatoapp), som gjør det samme med filmer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...