Gå til innhold

Hjelp til lillesøster - bedre kamera (enn Canon 1000D) eller nye objektiver?


  

23 stemmer

  1. 1. Oppgradere fra Canon 1000D eller kjøpe nye objektiver

    • Beholde 1000D, bruke pengene på objektiver
      23
    • Kjøpe 500/550D
      0


Anbefalte innlegg

Lillesøster fikk Canon 1000D til konfirmasjonen - med 30 dagers returrett fra Elkjøp. Jeg tenkte først det var lurt å oppgradere til 500D eller 550D, men ble i tvil da hun foreslo å kjøpe obketiver i steden.

 

Hun liker å ta bilder, og har tidligere lånt mors Pentax K100D (har kun kit-objektiv og kjøper nok ikke mer på en stund) og brors Pentax K10D (han har flyttet hjemmefra). Til nå har hun bl.a. tatt naturbilder, blomsterbilder o.l., og har tenkt til å ha foto som en hobby, ikke bare ha kameraet for å "dokumentere". Hun liker grepet på Canon 450/500/550D best (bedre enn Nikon D3000, D5000 og Pentax k-x), og synes 1000D har helt OK grep. Video hadde vært gøy, bl.a. til å filme kastteknikk (friidrett), men er ikke et krav.

 

Hun har fått litt penger til å konfirmasjonen og kan nok legge opp til 3500,- i fotoutstyr.

 

Hva vil dere råde henne til? Hvilke objektiver er aktuelle?

 

Jeg tenkte å foreslå Canon 50mm 1.8. Et teleobjektiv er kanskje fint? Andre forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

50 1.8 er en billig og veldig bra investering. muligens en 30mm 1.8 da 50mm kan bli litt trangt. dog, kommer jo an på øyet som ser:)

tele i den prisklassen kan jeg ikke uttale meg om. kanskje en 70-300 vr? eller is som det heter på canonspråket.

en 70-200 2.8L hadde vært noe, men er vel "litt" over budsjett hehe.

 

hva med blitz?

Lenke til kommentar

Du har en smart lillesøster :)

 

Bildekvaliteten er ikke noe veldig forskjellig på de tre kameraene,det er andre ting som gjør eventuelt et bytte forsvarlig.Men da er kanskje det og bytte til et semiproffkamera bedre.

 

50MM f/1.8 er et kjempeobjektiv som krever litt tilbake av fotografen,man lærer fortere og bruke kameraet.

En telezoom kan også være fint hvis hun liker og ta portretter,Der har Canon 55-250 IS et objektiv som er veldig bra i forhold til prisen.Macro er det noe,tar hun bilder av blomster og sånt ?

Hvis hun bruker blits mye burde hun uten tvil spandere på seg en ekstern blits da bildekvaliteten blir noen hakk høyere.

 

Hvis hun bare knipser i auto må du få henne til og begynne lære seg hva som skjer ved og bruke kamerainnstillingene aktivt :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Til nærbilder av blomster er Canon EF-S 60mm f/2.8 USM Macro et veldig godt objektiv. Det er også særdeles godt til portretter. Nytt koster det ca. 3500 kr., men brukt skal du nok kunne få det til 2500 kr. Dette er et objektiv som er godt nok til at hun aldri trenger å oppgradere det.

 

Ønsker hun utvidet rekkevidde i form av en telezoom så er EF-S 55-250mm f/4-5.6 et godt valg som gir mye for pengene. Det er riktig nok ikke knivskarpt over hele fjøla. Etterhvert som fotointeressen tar av og hun får erfaring med andre skarpe objektiver er det nok sannsynlig at hun bytter ut dette objektivet. Eller eventuelt beholder det som et lett, reisevennlig supplement til en bedre telezoom.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Jeg har en smart lillesøster, ja :)

 

Uten Canon 500/550D er det nok bare Pentax k-x som kan være aktuelt nå, hun synes større kameraer (som Nikon D90) er for store. Makro tror jeg er bra! Brodern har en Tamron 90 mm Macro til Pentax som han er veldig fornøyd med, den bruker han både til makro og som kort (og skarp) tele. EF-S 60 mm vil kanskje gjøre noe av samme nytten (skarpt objektiv som både kan brukes til makro og til å ta bilder på litt avstand)?

Lenke til kommentar

Jeg holder en knapp på å kjøpe nytt objektiv.

Hadde i utgangspunktet bestemt meg for en macro linse i sommer,canon sin 100 og så tentke jeg plutselig at for den prisen kunne jeg nesten oppgradert fra 450 til 550...men skjønte jo straks at det ikke hadde vært det smarteste.

 

Angrer derfor ikke et sekund på nytt objektiv som gav meg mye glede med det kamera jeg har. Inntil vider er det nok meg som fotograf som er den største begrensningen og ikke kamera. Derfor blir det nok en vidvinkel før nytt kamera.

 

Så mitt råd er nytt objektiv :)

Lenke til kommentar

Objektivet som følger med kameraet hun har nå (1000D) er forresten kitobjektivet uten IS... Oppgraderer hun til 500D får hun dermed et bedre kitobjektiv også.

 

Nja,18-55 uten stabilisering har store eksemplarforskjeller,er hun heldig kan hennes eksemplar være veldig skarpt.

 

Har hun lyst på en bedre normalzoom,er det heller bedre og gå for et som virkelig gir forskjeller på bildekvaliteten,foreksempel Tamron 17-50 f/2.8 du får denne også med stabilisering.

Lenke til kommentar

Jeg støtter lillesøsteren din her og ville lagt pengene i et nytt objektiv. Jeg har selv et 1000d og er på samme alder som søsteren din, og merket den forbedringen jeg ønsket ved et nytt og bedre objektiv.

 

Med tanke på at 1000d bare faller i verdi og knapt er vits å selge, ville jeg heller brukt mer penger på objektiv da forskjellene fra 1000d til 550/500d for det blotte øyet. Kan godt forstå at 500/550d kan virke fristende med video og et tøffere hus som ser ut som om det tåler litt mer, og i tenårene har utstyr mye å si på selvtilitt.

 

Kort sagt, objektiv. 50mm som er nevnt er et godt objektiv jeg bruker hovedsaklig til portrett, tamron 17-50 objektivet anbefales også. Forstår godt at ønske for forbedring fra kitobjektiv er tilstede!

Lenke til kommentar

Kjøp ny optikk! Ny optikk som for eksempel Tamron objektivet Nautica nevner mener jeg på at det er mye større oppdatering enn spranget fra 1000D til 500D. Da tenker jeg selvsagt først og fremst på bildekvalitet.

 

Hvis det er noe penger til over så ville jeg kjøpt en bok til henne. For eksempel Magnar Fjørtoft - Digital fotografi i praksis

Lenke til kommentar

Takk for flere gode svar!

Er det noe poeng å kjøpe Canon 50 mm f/1.8 II dersom man kjøper Tamron 17-50 f/2.8? Brodern har et skarpt normalobjektiv (Pentax 16-50) som han er utrolig fornøyd med... Det er dumt å legge penger to objektiver hvis de dekker samme bruksområde. Ser poenget med å ha 1.8 som maks blender, men 50mm er vel ikke så skarp på full åpning? Hvor skarp er Tamronen på 2.8?

Lenke til kommentar

Det er ikke lett,man har større muligheter i mørkere omgivelser med f/1.8 pluss større dybdeskarphet.

 

 

Her kan du sammenlingne Tamron-objektivene*,den med stabilisering "VC" og samme uten.Du kan også forandre objektiver så du får Tamron uten stabilisering VS Canon 50mm f/1.8**.Bare dra pekeren over kartet for og flytte mellom spesifikke objektiver.

 

* som du ser så er objektivet uten stabilisering endel skarpere.

** her er 50mm mye skarpere på samme brennvidde og blender.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...