Gå til innhold

Spørsmål om International Baccalaureate


Anbefalte innlegg

Jeg går nå på VG1.. og har tenkt å velge IB (International Baccalaureate) neste år. Jeg vurderer å ta IB-linjen i Australia. Jeg har en del spørsmål angående dette.

 

1) Hvis jeg tar IB-linjen neste år, får jeg stipend eller lån da? evt hvor mye, får jeg pengene pr mnd eller får jeg all pengene på en gang?

 

2) Får jeg et sted å bo i, eller må jeg leie ett sted selv når jeg skal ta IB-linjen i utlandet?

 

3) Hva er fordelen med IB? For eks: A-personen har IB diplomen, og B-personen har bare tatt realfag. Og de spør om samme jobb, hvem blir prioritert?

 

4) Og hvor mye koster det å studere IB-linje i utlandet?

 

takk på forhånd :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) IB kvalifiserer deg ikke til et spesielt lån eller stipend, med mindre du tar det ved et United World College. Kilde: Lånekassen

 

2) Det finnes IB skoler som har internat, men det kommer an på skolen og ikke selve IB-programmet. Du må nesten undersøke de skolene du syntes er interessante selv. Her er en liste over skoler i Australia.

Ved United World College, som ikke finnes i Australia, kan du både få stipend og bosted.

 

3) Det er mange fordeler (og ulemper) med IB. Du er for eksempel mye bedre forberedt på universitetsstudier og utdanning i utlandet. I Norge er det konkurranse om plassene, så elevene som går der er ofte veldig motiverte. I forhold til jobb, tror jeg ikke fordelen er like stor siden ganske få kjenner til IB. Programmet forbereder deg tross alt ikke til jobb, men heller videre studier (det samme gjelder studiespesialiserende med realfag).

 

4) Pris varierer veldig fra skole til skole.

Lenke til kommentar

1) IB kvalifiserer deg ikke til et spesielt lån eller stipend, med mindre du tar det ved et United World College. Kilde: Lånekassen

 

2) Det finnes IB skoler som har internat, men det kommer an på skolen og ikke selve IB-programmet. Du må nesten undersøke de skolene du syntes er interessante selv. Her er en liste over skoler i Australia.

Ved United World College, som ikke finnes i Australia, kan du både få stipend og bosted.

 

3) Det er mange fordeler (og ulemper) med IB. Du er for eksempel mye bedre forberedt på universitetsstudier og utdanning i utlandet. I Norge er det konkurranse om plassene, så elevene som går der er ofte veldig motiverte. I forhold til jobb, tror jeg ikke fordelen er like stor siden ganske få kjenner til IB. Programmet forbereder deg tross alt ikke til jobb, men heller videre studier (det samme gjelder studiespesialiserende med realfag).

 

4) Pris varierer veldig fra skole til skole.

 

er IB og UWC det samme? hvis ikke, hva er forskjellen?

og jeg har tenkt til å bli ingniør i datateknologi, hvilket 6 fag bør jeg velge på IB-linjen?

Endret av protoneedhelp
Lenke til kommentar

er IB og UWC det samme? hvis ikke, hva er forskjellen?

og jeg har tenkt til å bli ingniør i datateknologi, hvilket 6 fag bør jeg velge på IB-linjen?

Nei, UWC er diverse internatskoler som har IB. UWC setter høyt veldedighetsarbeid, så du bør ha noe å vise til.

 

Du bør velge

Physics HL

Chemistry HL (bonuspoeng og inntakskrav)

Maths HL eller Math Methods avhengig av hvor god du er i matte

Norwegian A1 hvis du ønsker å studere i Norge.

 

Resten kan du velge selv. Også, utenom UWC i Fjaler finnes det ingen gode IB-skoler i Norge. Berg var en god skole, men har falt kraftig i kvalitet. Ikke glem at det er bare eksamen som teller. Hvis læreren ikke kan systemet, så kan man fort falle ned 2 karakterer til eksamen. Hvis du ikke drar til Australia, så har England mange gode IB-skoler.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

er IB og UWC det samme? hvis ikke, hva er forskjellen?

og jeg har tenkt til å bli ingniør i datateknologi, hvilket 6 fag bør jeg velge på IB-linjen?

Nei, UWC er diverse internatskoler som har IB. UWC setter høyt veldedighetsarbeid, så du bør ha noe å vise til.

 

Du bør velge

Physics HL

Chemistry HL (bonuspoeng og inntakskrav)

Maths HL eller Math Methods avhengig av hvor god du er i matte

Norwegian A1 hvis du ønsker å studere i Norge.

 

Resten kan du velge selv. Også, utenom UWC i Fjaler finnes det ingen gode IB-skoler i Norge. Berg var en god skole, men har falt kraftig i kvalitet. Ikke glem at det er bare eksamen som teller. Hvis læreren ikke kan systemet, så kan man fort falle ned 2 karakterer til eksamen. Hvis du ikke drar til Australia, så har England mange gode IB-skoler.

 

Kanskje i Oxford i England?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...