Gå til innhold

Noahs flom var ikke verdensomspennende.


Anbefalte innlegg

Du snakker med to tunger IHS når du på den ene siden proklamerer at du følger i Jesus sine fotspor, og på den andre siden undergraver de skriftene som Jesus viste tilbake til.

 

 

// WINWIN

Også Jesus Kristus påpekte skriftenes mangler, WINWIN

 

Er hele skriften inspirert av Gud?

Nei, ikke hele. At Guds ånd ligger bak skriften, betyr ikke at hvert bidige ord i bibelen, er Guds ord. Dette er fks. ikke Guds ord, selv om det står i bibelen

 

Paulus > "Kom til meg så fort du kan. For Demas forlot meg fordi han fikk den nåværende verden kjær. Han har dratt til Tessalonika, Kreskens til Galatia og Titus til Dalmatia. Bare Lukas er hos meg. Ta Markus med deg når du kommer, han er til stor hjelp for meg i tjenesten. Tykikos har jeg sendt til Efesos. Når du kommer, må du ta med deg kappen som jeg lot bli igjen i Troas hos Karpos, og bøkene, framfor alt pergamentrullene."

 

Her skriver Paulus bare at han har glemt et par saker hos Karpos.

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du snakker med to tunger IHS når du på den ene siden proklamerer at du følger i Jesus sine fotspor, og på den andre siden undergraver de skriftene som Jesus viste tilbake til.

 

 

// WINWIN

Også Jesus Kristus påpekte skriftenes mangler, WINWIN

 

Er hele skriften inspirert av Gud?

Nei, ikke hele. At Guds ånd ligger bak skriften, betyr ikke at hvert bidige ord i bibelen, er Guds ord. Dette er fks. ikke Guds ord, selv om det står i bibelen

 

Paulus > "Kom til meg så fort du kan. For Demas forlot meg fordi han fikk den nåværende verden kjær. Han har dratt til Tessalonika, Kreskens til Galatia og Titus til Dalmatia. Bare Lukas er hos meg. Ta Markus med deg når du kommer, han er til stor hjelp for meg i tjenesten. Tykikos har jeg sendt til Efesos. Når du kommer, må du ta med deg kappen som jeg lot bli igjen i Troas hos Karpos, og bøkene, framfor alt pergamentrullene."

 

Her skriver Paulus bare at han har glemt et par saker hos Karpos.

 

Den har du dratt opp før. Men hva med Noahs ark? Dersom den er totalt feil, så er skritstede(ne) om at hele bibelen er inspirert av gud, også feil.

 

Dermed kommer vi tilbake til diskusjonen vi har hatt før; du kan ikke stole på bibelen. Det har du sagt deg enig i. Likevel omfavner du Jesus som bibelen skriver om. Vi trenger ikke ta denne ulogikken om igjen, og holder oss til flommen :) Som tråden handler om.

 

Dermed så er den største begivenheten i bibelen i dine øyne i beste fall totalt feil. En svært detaljert historie er bare ren fantasi, eller misforståelser.

 

Har du forresten noen bibelsteder som viser at konkret syndefloden er ett eksempel på feil i bibelen? Eller er dette din personlige mening bare?

Lenke til kommentar

Ett annet element som også er verdt å trekke fram i forhold til påstanden til IHS om den flommen han reffererer til, er dateringen.

 

I følge innlegget så var denne flommen 5600 år f.Kr - hvordan får du (IHS) da dette til å stemme med at det i følge De Hellige Skrifter ikke var mennesker på jorden da?

 

Mener du(IHS) også at Adam er en fiktiv person? Hvis du gjør det - er det i det hele tatt noe i De Hellige Skrifter som du tror?

Nå gir ikke Moses noen datering. Hvorfor tror du Moses viste når Svartehavs flommen fant sted ?

 

Adam bodde til venstre for Ararat fjellet, der hvor elvene Eufrat og Tigris begynner.

 

20100620154038!Ararat-Location.png

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Ett annet element som også er verdt å trekke fram i forhold til påstanden til IHS om den flommen han reffererer til, er dateringen.

 

I følge innlegget så var denne flommen 5600 år f.Kr - hvordan får du (IHS) da dette til å stemme med at det i følge De Hellige Skrifter ikke var mennesker på jorden da?

 

Mener du(IHS) også at Adam er en fiktiv person? Hvis du gjør det - er det i det hele tatt noe i De Hellige Skrifter som du tror?

Nå gir ikke Moses noen datering. Hvorfor tror du Moses viste når Svartehavs flommen fant sted ?

 

Adam bodde til venstre for Ararat fjellet, der hvor elvene Eufrat og Tigris begynner.

 

20100620154038!Ararat-Location.png

 

Angående Adam: du har tidligere nevnt at Gud også skapte flere mennesker. Da lurer jeg på hvorfor de menneskene også har arvesynden?

 

wops, litt OT

Lenke til kommentar

"Noahs flom" oppstod fordi store vannmengder som naturlig blitt demmet opp innenlands i nordøst delen av USA/Canada fant veien til atlanterhavet i løpet av svært kort tid. Dette førte til at vannstanden i havet steg med atskillige meter. Noe som igjen førte til at sørenden av den arabiske halvøy ble lagt under vann.

 

Bøndene osv tok naturligvis med seg sauer o.l. opp til Mesopotamia (mellom Eufrat og Tigris). Derifra kommer røverhistorien om syndefloden og Noahs ark. På sett og vis var den naturligvis da også verdensomspennende, siden den påvirket naturgeografien mange steder i verden.

Lenke til kommentar

Riktig, synden trengte gjennom til alle.

 

Liker teoriene dine :)

 

Over til topic igjen: Var ikke Noah rettferdig? Hvordan kom synden inn igjen?

At du i det ene øyeblikket er rettferdig betyr ikke at du hele tiden er rettferdig, det er det ingen som er, bortsett fra Gud.

 

Så Noah ble reddet fordi han var rettferdig i gjerningsøyeblikket? (som forøvrig var på 100 år)

Lenke til kommentar

"Noahs flom" oppstod fordi store vannmengder som naturlig blitt demmet opp innenlands i nordøst delen av USA/Canada fant veien til atlanterhavet i løpet av svært kort tid. Dette førte til at vannstanden i havet steg med atskillige meter. Noe som igjen førte til at sørenden av den arabiske halvøy ble lagt under vann.

 

Bøndene osv tok naturligvis med seg sauer o.l. opp til Mesopotamia (mellom Eufrat og Tigris). Derifra kommer røverhistorien om syndefloden og Noahs ark. På sett og vis var den naturligvis da også verdensomspennende, siden den påvirket naturgeografien mange steder i verden.

Samme hvordan det var. En katastrofal flom tok livet av utrolig mange mennesker og dyr i midtøsten. Noah og hans familie overlevde.

Lenke til kommentar

"Noahs flom" oppstod fordi store vannmengder som naturlig blitt demmet opp innenlands i nordøst delen av USA/Canada fant veien til atlanterhavet i løpet av svært kort tid. Dette førte til at vannstanden i havet steg med atskillige meter. Noe som igjen førte til at sørenden av den arabiske halvøy ble lagt under vann.

 

Bøndene osv tok naturligvis med seg sauer o.l. opp til Mesopotamia (mellom Eufrat og Tigris). Derifra kommer røverhistorien om syndefloden og Noahs ark. På sett og vis var den naturligvis da også verdensomspennende, siden den påvirket naturgeografien mange steder i verden.

Samme hvordan det var. En katastrofal flom tok livet av utrolig mange mennesker og dyr i midtøsten. Noah og hans familie overlevde.

 

Nei, det er ikke samme hvordan det var og hva som skjedde. Men ja, folk og dyr døde som følge av flom.

Lenke til kommentar

Samme hvordan det var. En katastrofal flom tok livet av utrolig mange mennesker og dyr i midtøsten. Noah og hans familie overlevde.

Det er ingen beviser for at hverken Noah eller hans familie overlevde.

 

Nå spør jeg om en ting her, som kanskje andre kan hjelpe med å finne ut av.

 

Hvis Noah og familien var eneste overlevende i år 4500BC isj, så vil alt som er skrevet om verden før 4500BC isj være fortalt gjennom Noah? Enten må han ha vært ett levende leksikon, ellers så gikk absolutt all kultur tapt. Ingen papirruller kan overleve ett år under kilometervis med vann.

 

Har jeg ett poeng her? må google litt :)

Lenke til kommentar

Samme hvordan det var. En katastrofal flom tok livet av utrolig mange mennesker og dyr i midtøsten. Noah og hans familie overlevde.

Det er ingen beviser for at hverken Noah eller hans familie overlevde.

Det er alltid noen som overlever natur katastrofer og slikt.

I dette tilfellet var det Noah og hans familie, som overlevde.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Det er alltid noen som overlever natur katastrofer og slikt.

I dette tilfellet var det Noah og hans familie, som overlevde.

Slettes ikke :) Det er ingen fakta som sier at Noah og hans familie overlevde. Han kan fint ha omkommet under katastrofen, dersom han eksisterte og dersom det fantes noen slik katastrofe mens han levde.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Det er alltid noen som overlever natur katastrofer og slikt.

I dette tilfellet var det Noah og hans familie, som overlevde.

Slettes ikke :) Det er ingen fakta som sier at Noah og hans familie overlevde. Han kan fint ha omkommet under katastrofen, dersom han eksisterte og dersom det fantes noen slik katastrofe mens han levde.

 

IHS, TheaLinnea kom med svært mange bibelsteder som vitner om at floden var verdensomspennende. Du har ingen som viser at den ikke var det. Bevisbyrden ligger hos deg. U got the ball! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...