Gå til innhold

DC 12V 30A strømforsyning til lader


Anbefalte innlegg

Hallo, er på utkikk etter en billig måte å få en kraftig nokk strømforsyning til å levere nokk ampere til laderne mine. Trenger ca 30A ~12V.

 

Er en slik lader pluss en til på ca 5A som jeg trenger kraft til :yes:

TURNIGY MEGA 400W Lithium Polymer Battery Charger

Input voltage: 11.0 – 18.0Volt

 

En billig strømforsyning skulle vell funke, men får man en billig en som leverer 30A på 12V kretsen da? Får jeg noe til ca 300kr?

Endret av RamboEinar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Billig? Du kan få GRATIS strømforsyning som antakelig kan klare å levere 30A. Dette fordrer at du klarer å finne en skrotet stasjonær PC med intakt strømforsyning.

 

Og strømforsyningen må ha en merkeeffekt må minst 30A x 12V = 360W. Men si 450 for å ha en sikkerhetsmargin pluss at de færreste (om noen) strømforsyninger kan levere hele merkeeffekten på étt utak.

 

Får å bruke en atx strømforsyning til andre formål enn tilkobling til pc, må du jumpstarte den.

Lenke til kommentar

Jepp, men det vokser ikke skrotete PC-er på trer her jeg bor :roll:

Har en eldre PSU som driver den 5A laderen jeg bruker nå (Den leverer ca 8A 12V).

Tviler på at det er noen PSU-er som kan levere hele effekten til 12V som du sier ja..

 

 

Edit: Sjekka i et par PC-er jeg har stående en med 350Watt Qtec og en med 400W NorthQ og de leverte 18A på 12V.

Endret av RamboEinar
Lenke til kommentar

Men skitt au, en strømforsyning nå til dags koster jo ikke all verden. Kjøp deg ny kraftplugg :cool:

Ja, men hvilken er den rimeligste som leverer ca 30A kontinuerlig?

Har sett litt på denne: Advance EA4G-650 650W

Men finner ikke noe info om hva den leverer på 12V kretsen..

 

Edit:

Regna litt kjapt på hvor mye av den totale watten på de to jeg har som 12V kretsen kan bruke, og det er ca 60% av de 400W som kan brukes. Om det stemmer vill den 650W kunne levere rundt 30A :yes:

Endret av RamboEinar
Lenke til kommentar

Jeg er i utgangspunktet svært skeptisk til om disse strømforsyningene kan levere den angitte maxeffekten kontinuerlig over tid. Jeg ville i alle fall forsøkt å belaste en tilgjengelig PSU på tilsvarende måte i første omgang. Det endelige utfallet vil også være avhengig av hvordan belastningen fra den omtalte laderegulatoren arter seg.

(En belasning på 30A krever kabeltverrsnitt i omkring 10mm2 Cu.)

Lenke til kommentar

har du noen batteri som trenger 20A ladestrøm? Hvis du har rc-bil med rundt 4000mah batteri eller helikopter i 450 klasse trenger du ikke mer enn max 8-9A ladestrøm, og da kan du fint benytte en strømforskyning på 18A.

Har ikke det nå, har to 2S 5800mAh LiPo som kan lades med 2C (11.6A) eller 23.2A om jeg lader to stk., men om jeg skulle få interessen for LiFe eller A123 batteri en gang. Så kan de lades med 5C om nødvendig og med et batteri på 4500mAh vil jeg trenge 22.5A eller 45A om jeg skal lade to samtidig :hmm:

 

Ladetid på 12min er fint :yes:

 

Her er et batteri som kan lades med 22.5A:

Turnigy 4500mAh 3S2P 30C LiFePo4 Pack

Lenke til kommentar

Ein straumforsyning for PC kan nok ikkje levere 30 A på éin enkelt utgang over lengre tid...30 A er rimeleg mykje. Om du kan parallellkoble fleire utgangar er eg derimot usikker på. Eg ville vurdert noko slikt hadde eg vært deg.

 

Edit: Fant også ein ladar hos Torshov Bilrekvisita: art.nr. 111280304, søk etter nr. i katalogen.

Endret av bamse87
Lenke til kommentar

Ein straumforsyning for PC kan nok ikkje levere 30 A på éin enkelt utgang over lengre tid...30 A er rimeleg mykje. Om du kan parallellkoble fleire utgangar er eg derimot usikker på. Eg ville vurdert noko slikt hadde eg vært deg.

 

Edit: Fant også ein ladar hos Torshov Bilrekvisita: art.nr. 111280304, søk etter nr. i katalogen.

1400kr blir litt dyrt for en strømforsyning til en lader.. :roll:

 

Sjekka hva PSU-en i stasjoner PC-en klarte:

post-42742-1283006810,1385_thumb.jpg

30A kan jo ikke være noe problem for en relativt ny PSU på 650watt, om en på 850Watt klarer 70A?

Endret av RamboEinar
Lenke til kommentar

Eg skal ikkje garantere noko som helst, det har eg for lite kunnskap om. Men denne belastninga må i så tilfelle fordelast over fleire utgangar (pluggar/ledningar), ellers vil dette føre til sterk varmgang, og sannsynlegvis er det ein sikring i PSU'en som vil gå i løpet av relativt kort tid.

Lenke til kommentar

PSU skal ikke ha noe problemer med å levere slike strømmer dersom den er merket for det, og ytterst få PSU-er har sikringer på hver linje. De har ofte bare en enkel sikring på inntaket (230V). Faktisk har også PSU-er med reklamert 4-rails i mange tilfeller egentlig bare en felles rail som er parallellkoblet ut. De har sjeldent egne regulatorer til hver 12V rail.

 

Somregel ser det ut som dette inni, alle 12V kabler er loddet på til samme punkt:

 

skyhawkrails.jpg

 

Anbefaler at du skrur opp PSU og kobler deg dirkete på dette punktet med en godt dimmensjonert kabel.

 

Ved å skru opp PSU kan du også enkelt se om den har en felles 12V regulator eller flere oppdelte :)

 

Edit litt mer:

 

Dess billigere strømforsyningen er dess mer sannsynlig er det at den ikke har separate 12V railer, dette fordi det er dyrere med flere regulatorer ;)

 

Dersom forsyningen har flere railer som har hver sin regulator er det ikke sikkert at det er smart å parallellkoble disse. Ikke alle regulatorer er laget for å kunne brukes i parallell. Små ulikheter i produksjon kan føre til at de ikke deler belastningen likt.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...