Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpte brukt bil - startmotor ryker første dag - lureri? + spm om forsikring


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Kjøpte nettopp en ny Ford Transit 1997 Turbodiesel (289000 km) for den nette sum av 17000 uten omregistreringsavgift. Denne skal (for første gang) brukes som russebil når våren kommer.

 

Kjøpte den for noen dager siden. Selger virket ærlig, og bilen så ut til å være i relativt god stand. Etter 3 timer med kjøring etter kjøp, vil ikke bilen starte. Innslaget til startmotoren har gått, og startmotoren må byttes. Kunne selger ha visst dette, eller var det en tilfeldighet at den røyk samme dag som vi fikk den? Den startet uten problemer før, men plutselig uten forvarsel gikk startmotoren. En brukt i OK stand kan jeg skaffe (og montere) til 750 kr, så den utgiften kan vi overleve. Har vi noe rett til erstatning? En annen, litt værre ting var lekkasje i kjølesystemet. Oppgiret som vi var la vi ikke merke til nivået på kjølevæsken før kjøp - men dagen etter så jeg at det var helt tomt. Da er det følgende muligheter: 1: Selger visste ikke om lekkasjen, og hadde kjørt med liten/ingen kjølevæske. Motortemperaturen var normal når vi kjørte den hjem, så dette virker usannsynlig. 2: Lekkasjen er såpass stor at all kjølevæsken har lekket ut på under 48 timer. I så fall visste selger om problemet, men valgte å ikke si det. Da mener jeg vi har rett på erstatning. 

 

I går formiddag fyllte jeg kjølevæske opp til minimumsnivået, startet bilen (rant den i gang), kjørte noen timer og parkerte hjemme igjen. Nivået var lavere, men dette kan skylles at vann har "sunket" inn plasser hvor det ikke kom til når jeg fyllte. Når jeg kom hjem derimot, fyllte jeg opp til minimumsnivået igjen, og nå har bilen stått et døgn i ro. Nivået har sunket, og dette vil jeg si er et bra tegn. Det betyr ihvertfall at toppakningen ikke har gått, men at det er lekkasje i radiator eller slanger. Dette burde være enkelt å fikse (ihvertfall slanger).

 

Etter at jeg har fikset startmotoren, skal jeg til biltilsynet å få en gratis sjekk på bilen ("russesjekk") for å avdekke andre feil.

 

------------------

 

Bilen ble registert på en i gjengen som enda ikke er 18 år. Før russetiden kommer vil vi gjerne ha mulighet til å bruke bilen (lovlig vennetaxi), og vi trenger derfor en forsikring. I russetiden skal vi ha russeforsikring, men i mellomtiden skal den forsikres slik som "vanlige" biler. Har da følgende spørsmål:

a) Vår bil er EU-godkjent til slutten av 2011. Om vi bestemmer oss for å ikke forsikre den før russetiden (vår 2011) - må vi ta ny eu-godkjenning for å få skiltene tilbake (på russeforsikring)?

b) Kan bilen forsikres på en annen en bilens eier?

c) Om vi krasjer bilen på vanlig forsikring - er det da mulig for han som har forsikringen i sitt navn og skaffe seg forsikring hos et annet selskap når han skal ha forsikring på sin egen bil (for å stille med blanke ark), eller følger slike "krasj" med uavhengig av selskap?

d) Spørsmålet over er selvfølgelig gitt at man begynner med bonusprosenter - gjør man det hos alle forsikringselskap?

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Huff her var det så masse frågår at jeg ble helt ør.

 

1. Du kan kontakte selger og si at du ønsker å heve kjøpet. Det koster mange laken å fikse topp-pakning på verksted. Kanskje mer enn det dere har betalt for bilen.

 

2. Det er helt vanlig at det er masse reparasjoner på gamle biler. Er bare til å vrenge russe-lommene deres og begynne å betale. Gjerne sett av 30.000 til å få bilen fikset. Bremser, dekk, foringer, støtdempere, rust osv. Transittene ruster.

 

3. Det derre forsikringsgreiene var reine filosofitimen og det får noen andre svare på.

 

Lykke til! Hilsen en som ikke brukte 1 krone på russefeiring.

Lenke til kommentar

1: Koster minst 20k på verksted ja, men toppakningen lekker sannsynligvis ikke. Har nå stramt til en slangeklemme på en slange som tydeligvis har vært byttet før (annen type slangeklemmer), får håpe det hjelper. Hvis ikke skal jeg finne lekkasjestedet ved hjelp av UV-konsentrat og en kathode.

 

2: Forventet ikke annet. Men den skal bare holde i et halvt år! Sikkert ikke kjøres mer enn 10k km. Den er jo allerede EU-godkjent :)

Lenke til kommentar

c og d: Startbonus er 20%, og bytter man selskap er man pliktig til å oppgi hvor mye bonus (eller malus) man har. Det er ikke uvanlig at man ved overgang til et annet selskap får 10% ekstra bonus som lokkemat, men jeg tviler på at de gjør dette for folk som kræsjer seg til malus.

Lenke til kommentar

Sikker på at startbonus er 20% for ungdom på 18 år? Har hørt flere plasser nå i ettertid at man i vår alder ikke har noen startbonus.

 

Nå planlegger vi ikke å krasje, vi er ansvarlige og rolige sjåfører, men det ville vært dumt om noe skulle skje slik at den med forsikringen i sitt navn satt igjen med svarteper.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Russebilforsikring har da ingen bonus knyttet til seg..... Det er jo derfor man gjør klokt å velge russebilforsikring frem for å forsikre en russebil på ordinær bilforsikring.

 

Ved russebilforsikring fikk vi beskjed om at det ikke ville ramme noen av de involverte med bonustap. Hadde vi derimot forsikret det som en ordinær bilforsikring, ville stakkaren som stod som forsikringstaker fått et saftig bonustap.

 

Vi tok kontakt med www.bedreforsikring.no som fikset oss et godt tilbud på russeforsikring. Grei deal, og vi betaler kun for de dagene vi har bilen forsikret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...