Gå til innhold

Enda en "Kun 4 av 6 GB RAM i Win7 og BIOS"


Sjon

Anbefalte innlegg

Som mange andre sliter jeg med at kun 4 av 6 GB RAM (eller andre minnemengder) er tilgjengelig. Dette gjelder både i BIOS og i Win7, og feilen er ikke konsekvent - av og til er alle 6 GB tilgjengelig og av og til ikke.

 

Maskinvare:

Gigabyte GA-X58A-UD3R, nyeste BIOS

Core i7 920 D0

Corsair Dominator TWIN3X DDR3-1600 6 GB (3x2GB)

 

Jeg har startet maskinen med én og én minnemodul, og kjørt Memtest x86 uten feil. "Maximum memory" i avanserte boot-instillinger er ikke huket av. Videre har jeg tatt ut prosessoren og sett etter bøyde pinner uten å finne noen.

 

De gangene kun 4 av 6 GB detekteres "ser" imidlertid både Win7 (Installed memory: 6,00 GB (4,00 GB usable)) og CPU-Z at det totalt finnes 6 GB RAM.

I BIOS vises dette:

 

p1000106.jpg

 

Hva betyr det at BIOS detekterer modulene i slot 1, 3 og 5, men at slot 1 og 4 er de som står som "enabled"?

 

Nå begynner jeg å bli lei av dette... Noen som har noen forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo tydelig at det må være noe med hovedkortet som gjør at dette skjer, akkurat hva er vanskelig å si, men prøv følgende :

 

*Sjekk opp spesifikasjonene på minnebrikkene og sett disse manuelt i bios, gjerne 1 hakk tregere enn det du behøver (feks fra CAS 5 til CAS 6).

*Øk spenningen en smule til minnet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei, og takk for svar. Jeg har nå forsøkt å redusere CAS fra 8 til 9, og øke spenningen til 1,64 V. Over et par dager med testing har dette ikke påvirket feilen på noen måte.

 

Jeg skulle gjerne hatt svaret på det jeg nevner ovenfor, nemlig:

 

Hva betyr det at BIOS detekterer modulene i slot 1, 3 og 5, men at slot 1 og 4 er de som står som "enabled"?
Endret av Sjon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...