Gå til innhold

*Usakelig avslag på rep fra multicom | Sak opprettet hos Forbrukerådet *Oppdatert førstepost*


Anbefalte innlegg

Vetle, hei igjen....

 

Du skriver i innlegget ditt:

Men når jeg får vite at det er borte på tross av at den var på plass ved innsendelse og satt helt fast (den har vært litt slarkete lenge, men ikke noe mer enn det normalt kan bli etter et par års bruk) så virker det litt vanskeligere å svelge enn at den bare er skadet.

 

 

.... i en av de første innleggene dine skriver du følgende :

Ladekontakten som de påstår er borte, VAR så absolutt der når jeg sendte den inn. Jeg hadde ikke noe problem med å lade pcen og den var ikke løs overhodet. Jeg skjønner ikke hvor den kan ha "forsvunnet"!

 

 

Jeg, har stilt meg tvilende til historien din fra dag èn, og den eneste grunnen til at du nå har fått "gjennomslag" for saken din, er at det rett og slett har kostet så mye penger i saksbehandling/mailskriving at de nå "gir seg". Det handler om å begrense tapet sitt....

 

Jeg er sikker på at Multicom har brukt utallige timer i saken utover det de fakturerer deg,og nå bare vil ha saken avsluttet.

 

-Thrust

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har aldri sagt at den ladekontakten har vært løs. Det jeg sier er at den har vært litt slarkete men ikke noe mer enn det som er vanlig etter et par års bruk. Det vil si at når jeg puttet kontakten i så var det ikke mulig å bevege den i noen retninger, utenom utover. Den var litt løs utover, men av min egen erfaring så blir alle slike kontakter litt videre og løsere etter flere års bruk enn det de var som innkjøp.

 

Som jeg skrev så var det ikke noe mer enn uvanelig, og var derfor egentlig ikke verdt å nevne.

 

Jeg er forøvrig enig i at Multicom har brukt mer penger på saksbehandlingen enn de fakturerer meg for, jeg derimot ikke enig at det er snakk om timer. De har sendt veldig korte og sparsommelige svar og jeg har måttet stille samme spørsmålet både 3 og 4 ganger for å få et svar.

 

Det at du mener at det jeg skriver er løgner er beklagelig, men jeg kunne egentlig ikke brydd meg mindre om du sitter og mener at jeg svindler Multicom.

Lenke til kommentar

Jeg mener ikke at du svindler Multicom, jeg mener derimot at du er en meget vanskelig kunde som multicomansatte snakker om over lunsj.

 

Multicom "gir seg" for å slippe bruke mer tid på deg, Vetle. Det at de gir korte svar betyr ikke at de bruker kort tid på å forfatte mailene.

 

....Litt off topic, men det er jo litt merkelig at produsentene som lager laptop`er kun kan garantere (garanti) for at produktene deres har en levetid på 1 år (noen har to år, og skal du ha utvidet garanti til 3 år koster det ekstra) , men at det likevel skal være 5 års reklamasjonsrett i Norge på enkelte produkter...

 

De som sitter igjen med svartepetter er forhandlere, som må dekke 5 års reklamasjon for kunde, når produsent (i utlandet) ikke kan garantere for at produktet holder i mer enn ett/to år...... forhandlere må dekke inn dette enorme tapet, noe som gir seg utslag i høye timespriser og... ja, korte svar, og dertil "akseptèr-tapet, bli-ferdig-med-kunden" løsninger.

 

Hva mener du med at ladekontakter aldri har vært løs ? Du skriver jo det i ditt første innlegg ! ... og om du ikke har åpnet maskinen selv, hvordan kan du vite at den er "løs, men ikke mer enn normalt etter noen års bruk"... kontra det at du i første innlegg sier at den ikke er løs.

 

Les de to setningene jeg har uthevet i innlegget jeg skrev kl 21 idag en gang til, og prøv igjen.

Lenke til kommentar

Det jeg har forsøkt å fortelle er at kontaken (i pcen) har sittet helt fast) mens pluggen (på laderledingen) har vært litt slarkete/sittet litt løst i retning ut av pcen.

 

Beklager hvis det har kommet utydelig fram.

 

Mtp. på mailene så hadde de kommet unna med maks 10 minutter om de hadde svart på spørsmålene mine med en gang.

 

Angående det med garanti/reklamasjonstid så er jeg enig at det er uretferdig at leverandør skal sitte igjen med svarteper, men allikvell så syntes jeg det er rimelig med 5 år reklamasjon på gitte produkter. 1-2 år er ihvertfall alt for lite! Men Norge kan ikke legge krav på at en utenlandsk produsenten skal ha reklamasjon på et produkt, dermed må de legge kravene på importøren. Det er jo det eneste mulige valget, da er det jo opp til leverandøren å eventuelt komme til enighet om de ønsker å selge produktet til denne produsenten.

 

EDIT: Etter at du editet posten din theo er jeg også enig i det du skrev! :)

Endret av vetle666
Lenke til kommentar

En annen ting som har plaget meg litt i dag er bildet av ladekontakten (som allerede ligger i førsteposten) kontra verkstedrapporten.

 

Det står nemlig:

Kundes forsøk på å presse PC-en fra hverandre har ødelagt de interne festene til strømkontakten og skudd (*skrudd tipper jeg - red. Vetle) denne skjev.

 

Jeg kan ikke si at jeg forstår 100% hva siste del av setningen betyr. Har de interne festene skrudd kontakten skjev? Eller mener de at jeg har skrudd festene til ladekontakten skjev?

 

Men uansett, det jeg stusser over er som sagt bildet kontra denne setningen. Det første de fortalte var jo at kontakten er forsvunnet, borte! De sendte jo også da bilder som man kan være enige i at jo, det ser slik ut. Så får jeg nå, en god stund senere, en rapport hvor det står at kontakten står skjevt!

 

Jeg forstår ikke helt dette. Når den ansatte på verkstedet sier at kontakten står skjevt, mener han at kontakten har forsvunnet inn i chassiet? Er det mulig at den kan ha gjort det i det heletatt? Det er ihvertfall eneste måten jeg kan forstå en eventuell sammenheng mellom bildet, de tidligste utsagnene og verkstedrapporten.

 

Noe jeg har glemt å fortelle er at det var når jeg spurte i en mail til forbrukerådet (med kopi til Multicom) om det ar mulig for meg å bruke et tredjeparts verksted at Multicom plutselig fikk fart sendte pcen til eget verksted uten å be om min samtykke. Sier ikke at dette nødvendigvis betyr noe, men jeg syntes det er verdt å nevne.

 

La meg legge til at jeg anser meg som ferdig med saken, jeg kommer ikke til å gjøre noe mer da jeg er greit fornøyd med at jeg fikk reparert pcen - selvom jeg måtte betale for deler av det.

 

Men i mine øyne er det ganske tydelig at Multicom har forsøkt å skremme meg vekk fra å reklamere på produktet med grunnlag i disse utsagnene:

 

  • "Pcen er totalskadet" (pga. ladekontakten). Det viste seg at alt som trengtes var å lime på en kontakt igjen. Dette brukte de under 15 min på ifl. verkstedrapporten
  • "Det vil muligens koste opptil 1800 kroner, og da vil det ikke dekke noe som helst annet en konsultasjon (er ikke 100% sikker på om de har skrevet dette på denne måten, men jeg har ihvertfall fått intrykket av det etter dems utsagn)
  • Første mail fra dem virket som et endelig avslag uten noe tilbud om videre undersøkelser
  • De har forsøkt å avslå reklamasjon med bakgrunn i kosmetiske skader (som viste seg å ha absolutt INGEN sammenheng med de faktiske skadene, slik som noen her også mente var bakgrunn for å aslå reklamasjon. Jeg sikter forresten til sprekkene i plastikkrammen rundt skjermen)
  • "Det vil være bortkastet og ulønnsomt for meg å be om dypere undersøkelser". Kan noen vise meg hvor man får en laptop meg bla. 4 gig ram som fungerer knall på internett, film, spill som BF2 til 1400 kroner?
  • De ga beskjed om at hvis deres videre undersøkelser ville finne ut at skaden på laderkontakten var en brukerfeil (noe som jeg var sikker på at de kom til å "finne ut", for det er jo åpenbart ikke en feilfra produsenten at den forsvinner) så ville de avslå all reklamasjon på pcen og kreve opptil 1800 kroner av meg. Det var jo derfor jeg i det heletatt ventet så lenge, fordi jeg opprinnelig ønsket en avklaring på hvem som hadde ansvaret på ladekontakten fra Forbrukertvistutvalget før jeg godtok disse undersøkelsene
  • *Kommer sikkert på mer etterhvert*

 

EDIT: La til et punkt i listen

Endret av vetle666
Lenke til kommentar

Har samme pc som deg vetle666, og etter det jeg vet, så skrur/monterer multicom disse Compal pc'ene selv.

Måtte allerede dagen etter å ha motatt min pc, ringe, reklamere, og få retur nr.

 

Hele tastaturområdet bulte opp i begge retninger (hva dette skyldtes, vet jeg ikke) samt at de hadde glemt å montere en film under tastatur (for å skulle kunne tåle et vannglass over tastatur)

 

Jeg var oppe i Åmli og leverte inn pc'en personlig, var mye fram og tilbake før den var klar til henting--> var å henta den personlig også.

 

Jeg lurte selvsagt hva som var blitt gjort med pc'en, pakka den ut i butikken der, så ut som om den var blitt brukt til frokost-tallerken ++..!!!

skit og fettete finger/hånd merker over hele pc'en..! (dro innom ps.no på turen hjem, og fikk GRATIS renseveske og kluter av de)

Da ikke bare lurte eg på hva, men også hvem som hadde såkalt reparert pc'en.

Ho dama bak skranken kunne ikke finne ut at det var gjort noe i det hele tatt, og heller ikke hvem som hadde sett på pc'en merkeligt...ikke sant.?

 

På meg virker det ut til at de ikke har personell som er gode nok til jobben, noe som har gått igjen på byggekvaliteten og vært et ankepunkt med multicom siden de starta opp.

Dette er litt synd da de er de eneste der en har mulighet for å konfigurere bærbare.

 

 

Har vært på tur til å kjøpe meg en HTPC + Bærbar til ca.30000 totalt.ifra dem, (har seriøst mista lysten på å handle pga. behandlinga du har fått) men skal i det minste vente til etter at eg har reklamert på tastatur og skjermkort.

Får bare håpe at eg ikke får ei behandling som er i nærheten av hva du fikk...tvi--tvi

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Virker som om det er en del som er misfornøyde med behandlingen de får av Multicom. Det jeg kan tipse om etter min egen erfaring nå er å ta bilde av pcen, fra alle vinkler, før man sender den inn. I tilegg så vil jeg råde deg til å stå på og ikke ta et nei for et nei! Selvom det kan koste mye krefter så er det viktig å ikke la Multicom komme for lett unna om du er uenig i noe!

 

En annen ting som kan komme godt med er at du har krav på lånepc om reperasjonen tar lenger enn uke. http://lovdata.no/all/tl-20020621-034-006.html#30 (Paragraf 30, 3. ledd).

 

I tilegg så vil jeg tipse alle om Forbrukertelefonen:

03737(09.00-15.00)

Der kan man få hjelp av forbrukerådets jurister for 39 øre i minuttet.

 

Lykke til, til deg hotjo, håper du får avklart saken mye kjappere enn meg. Følg gjerne opp i denne tråden enten det går bra eller dårlig :)

Lenke til kommentar

Enig Theo, men jeg skulle ønske Multicom hadde vært representer her på forumet slik som f.eks Netshop og Komplett. Men det er vel ikke noe man kan forvente at en nettbutikk skal bruke tid eller penger på.

 

Allikevell kunne det sikkert vært smart av Multicom i dette tilfellet å svare på tiltale, evt. gjør opp for seg her.

Endret av vetle666
Lenke til kommentar

Hehe... joda, Komplett og NetShop svarer bare på det de vil svare på her på forumet. De svarer på langt ifra alt fordi de vet de har bæsja så mye på leggen at de ikke vet hvor ballene deres er engang. Slike bedrifter kan like godt bare holde seg unna forumet fra dag 1 når de ikke klarer å svare for seg. Hadde MultiCom kommet hit tror jeg også de hadde "gjemt" seg relativt raskt. Kritiske og oppegående kunder som henger her på forumet er deres mareritt.

 

Edit: I tillegg koster det som allerede nevnt penger å ha en person fra en bedrift her, og penger vil de ikke bruke. Det er jo blant annet denne saken et eksempel på fordi om det til slutt viste seg at de måtte bruke mye mer penger på denne saken enn planlagt (mye "saksbehandling"/mail o.l.). Akkurat det er en fryd så kanskje de en vakker dag lærer.

Endret av Ninjahamster
Lenke til kommentar

Hei igjen, Vetle

 

 

Du refererer til forbrukerkjøpsloven 30 , 3:

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

 

 

Altså, om det er en ulempe for forhandleren å gi deg en lånelaptop, så har ikke selger krav om å gi deg utlånsprodukt. Det å hente ut en ny laptop fra lagerbeholdningen, åpne emballasjen, og så låne den ut til kunde er å anse om en ulempe.... maskinen må nemlig selges med et skikkerlig prisavslag (demobrukt/b-vare). Man har derfor ikke KRAV på utlånsprodukter!

Lenke til kommentar

At det er en ulempe defineres slik du skriver det, av forhandleren selv, ved at han ignorerer kundens behov. Seriøse forhandlere har demomaskiner tilgjengelige og låner ut disse ved behov til sine kunder. Dette kalles service og support og gjør at en forhandler som forstår verdien av dette holder på kundene sine. Dette betaler seg selv i form at økt omsetning på sikt. Dette er også utgifter som gir direkte fradrag ligningsmessig for firmaet.

Lenke til kommentar

...hva hvis man har en lånemaskinpark på f.eks. 20 maskiner (dekket av forhandler), og verkstedene som produsentene bruker har reparasjonstid på 3-4 uker.... og forhandleren i snitt får inn 2-3 maskiner pr dag.... Dette vil si at man må ha 50-60 maskiner lagt definert som "utlånsPC`er". I tillegg må jo også denne maskinparken oppdateres fra tid til annen OG resoftes for forhandlers regning etter at en kunde har hatt den.

 

Jeg vil si det er en ulempe for en forhandler å ta ut en laptop fra lageret til verdi av f.eks. 15 000kr fordi en kunde med en dyr maskin skal ha en utlånsPC som står i stil til den maskinen kunden har.

 

Det er veldig små marginer på bærbare PC`er, og denne maskinen som da må tas fra lageret, lånes ut til kunde, som så må selges til sterkt redusert pris pga åpnet emballasje (demo/b-vare)

 

....spesielt er dette kjedelig når det er eksterne verksted som bruker lang tid på delevent/service, altså ikke noe en forhandler kan påvirke på noen måte.

Lenke til kommentar

Jeg trodde forbrukerkjøpsloven skulle representere kundenes rettigheter og ikke gi forhandlere muligheter til å kverulere seg bort fra et ansvar man har som selger. Dette eksempelet er jo et godt et der kunde ikke får noen lånePC og må dermed kjøpe seg ny for å henge med i studiene. Han sitter nå med 2 maskiner.

 

Synes multicom skulle skamme seg over slik oppførsel. Først prøve seg på en løgn om ladekontakten, så etter lang tids kverulering reparere og fakturere kunde for deler av reprasjonen og sende maskina tilbake etter han hadde sett seg nødt til å kjøpe seg ny. De skulle stått på sine utsagn om at maskina er ikke reparerbar og gitt pengene tilbake.

 

Multicom er svartelistet en gang for alle, og det gjelder også for de jeg bistår ved kjøp av HW.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg støtter ditt syn fullt ut! Heldigvis så er det kun et fåtall nettbutikker som oppfører seg på denne måten, og kanskje er det en ide å lage et register for disse som kan legges ut til alles innsyn. Vi har slett ikke bruk for slike forhandlere og kan som forbrukere få dem fjernet hvis vi samlet ønsker det. Det de ikke har fått med seg er at forbrukerens makt er stor hvis den organiseres på riktig måte.

Endret av -alias-
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...