Gå til innhold

Eks. bilder tatt med Nikon 24-120mm f/4 VRII


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror jeg er både nikonist og rar.

Tenk om Vivaldi hadde fått sett og hørt dette!

 

Som vanlig når nyheter deiser ned på oss, så er det omtrent som ei EU-avstemming - ca 50-50.

Leste bl.a at den nye 85mm lignet for mye på den gamle. fint argument!

Skuffelsen var vel den som først slo meg ettersom det ikke kom noen ny 35mm.

 

Ellers er kaffen klar, så RIP Steve Mariott

http://www.youtube.com/watch?v=LqsMKvkzdwc

Lenke til kommentar
Kjør ut en print i A2 så ser du at objektivet leverer meget bra. Sitter med et par prints her nå, og ser ingen grunn til at dette objektivet ikke skulle bli minst like populært som Canons 24-105.
Har du print fra 28-300 du kan sammenligne med?

 

Eksempelbildene fra 28-300 ser gode ut og er fristende som et all round objektiv i tillegg til fastobjektiver.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Bjørn Rørslett er i ferd med å teste 28-300mm og har også sett på den nye 85mm'ern. Jeg vet ikke om han oppdaterer sidene sine lenger, eller om det bare er på Nikongear han skriver nå.

Førsteinntrykket var at det var best rund 100mm, og det er vel ingen bombe.

28-300 er for min del ikke av interesse, mer spent på om AF-S 85mm f/1.4 er nevneverdi bedre enn AF-D utgaven, samt litt nysgjerrig på om AF-S 24-120mm f/4 holder mål i forhold til AF-S 24-70mm f/2.8, frykter den faller fullstendig igjennom i forhold; 5x vs 2.9x - så vil overraske meg om den nye f/4 holder følge.

Lenke til kommentar

Disse skal være tatt av en i Nikon systemet.

 

85mm f/1.4G

 

 

Hvis de bildene der er tatt med 85mm f/1.4G, så ville jeg ikke kjøpt den om jeg fikk den til halv pris. Det der må være noe av den mest ræva bokeh´en jeg har sett på en stund fra proffsegmentet. Jeg ville glatt foretrukket min 70-300 VR (Bokeh-wise, ikke DOF).

 

Mvh

Eirik

Endret av Eirik2
Lenke til kommentar

Tilbøyelig til å være enig med deg Eirik! Tulipanbildet er helt grønnjævelig, parkbildet rimelig stressende, og den "gazebo" saken er ikke pen. :no:

 

Edit: Testbildene hos Nikon USA gir ikke så mye info, men det er i det minste ingen utpreget jævlige der: http://www.nikonusa.com/Find-Your-Nikon/Product/Camera-Lenses/2195/AF-S-NIKKOR-85mm-f1.4G.html

 

Edit 2: Forøvrig indikerer jo MTF'ene at det kan være noen merksnodigheter ute og går i bokehen. Tenkte over det da jeg så dem, men har egentlig ikke peiling nok på MTF til å si noe kvalifisert. Objektiver med pen bokeh har typisk sagittære og meridianære(?) linjer som er like i form - det har ikke den nye 85'en, men jeg vet ikke om de små avvikene er nok til å lese av noe meningsfult.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Bjørn Rørslett er i ferd med å teste 28-300mm og har også sett på den nye 85mm'ern. Jeg vet ikke om han oppdaterer sidene sine lenger, eller om det bare er på Nikongear han skriver nå.

Førsteinntrykket var at det var best rund 100mm, og det er vel ingen bombe.

 

Og resulatatet av testene er som følger:

(Sitat fra Rørsletts innlegg på Nikongear. Testsidene hans blir ikke oppdatert lenger.)

 

"VR in longer focal lengths is easier to implement. Yet both the 200/2 and 400/2.8 on occasion show bad side effects from VR.

 

Ratings for the two lenses I just tested:

 

AFS 85/1.4: FX:5, DX: 5; IR: 3 (possible hot-spot issue when the lens is stopped down); UV: 2 (low contrast, only upper UV-A)

 

AFS 28-300/3.5-5.6 G VR: FX: 4-4.5, DX: 4, IR: 5 (D200/DX); UV: n/a (quite efficient internal UV blocking taking place)

 

FX results from D3s and D3X. DX from D40x and various D200.

 

For the "superzoom" 28-300, it is safe to say that at f/8 it will suffice even when mounted on a D3X. Now, that is a feat I never would think possible, but test shots are not to be ignored.

 

For the AFS 85/1.4: safe at any aperture setting, but to get the highest performance use f/4 or thereabouts. It has a remarkable even performance all over the aperture range, so depth-of-field considerations should be the decisive factor for aperture setting. The inevitable softening appearing at f/16 is almost negligible. Performance at distance is better than with the older AFD 85/1.4, and a tie to the AIS 85/1.4 except for image contrast being slighlt higher. Resistance to flare and ghosts is good."

 

Hvis den superzoomen er så bra, vurderer også jeg å la den erstatte alt jeg har av andre zoomer, og bare bruke denne ved siden av fastoptikk på D700. Hadde egentlig siktet meg inn på 24-120, men vurderer nå sterkt 28-300 istedet. Spent på å få se litt mer utfyllende tester, men 4-4,5 på FX fra Rørslett, er en meget god karakter til å være denne typen objektiv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...