Gå til innhold

18-200mm, Nikon vs. Sigma, hvorfor så stor prisforskjell?


Anbefalte innlegg

Har Nikon D5000 med kitobjektiv (18-55 med vr) og en 55-200. Skal heller kjøpe en 18-200 mm så jeg slipper å drasse med meg to objektiver.

 

Lurer på hvorfor det er såpass stor prisforskjell på disse to objektivene, fra hhv. Nikon og Sigma:

 

https://prisguiden.no/product.php?productId=112742

 

https://prisguiden.no/product.php?productId=79953

 

 

Kan jo nesten kjøpe to av Sigmaen for samme pris som den første. Mener det er den korrekte Sigma-versjonen jeg har funnet (har vr, er cpu-objektiv som jeg kan bruke på min D5000).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er flere grunner:

 

- Nikon kan ta en høyere pris for sine objektiver fordi de er Nikon, Sigma konkurrerer på pris

- Nikons objektiv er mer lyssterkt i teleenden (ƒ/5.6 mot ƒ/6.3)

- Nikons objektiv er bedre optisk, så det er sannsynligvis dyrere å produsere (selv om det er færre optiske elementer)

- Nikon har antageligvis bedre kvalitetskontroll enn Sigma, som øker prisen

 

Kanskje noe mer? Det skal ikke forundre meg om Nikon-importøren har større avanse enn Sigma-importøren.

 

Grunner til at det skulle være omvendt:

 

- Sigmas objektiv er produsert i Japan, Nikons i Thailand

- Sigmas objektiv har flere optiske elementer og er tyngre (men er ikke bedre optisk, kanskje unntatt CA)

Endret av Cax
Lenke til kommentar

Hei, jeg har hatt begge objektivene: Har de siste par årene hatt Sigma 18-200 OS som mitt primærobjektiv, helt til autofokusen på det røk. Kjøpte da Nikon 18-200 VR og har brukt de siste månedene.

 

Den største forskjellen jeg har merket er autofokusen. På Nikon er den veldig rask og presis og veldig stille. Autofokusen på Sigmaobjektivet bråkte en del, og virket generelt "billigere".

 

Når det gjelder bildekvalitet så har ikke jeg tenkt veldig over at det er veldig stor forskjell. Begge objektivene er jo kompromisser med såpass stort spenn i brennvidde, merker at mer spesialisert optikk gir bedre bilder. Her finnes det helt sikkert tester som har sjekket dette mer grundig.

 

Foreslår at du drar til en fotobutikk og prøver de to objektivene, er ganske forskjellige å bruke.

 

Lykke til med kjøp :)

Lenke til kommentar

Det er flere grunner:

 

- Nikon kan ta en høyere pris for sine objektiver fordi de er Nikon, Sigma konkurrerer på pris

- Nikons objektiv er mer lyssterkt i teleenden (ƒ/5.6 mot ƒ/6.3)

- Nikons objektiv er bedre optisk, så det er sannsynligvis dyrere å produsere (selv om det er færre optiske elementer)

- Nikon har antageligvis bedre kvalitetskontroll enn Sigma, som øker prisen

 

Kanskje noe mer? Det skal ikke forundre meg om Nikon-importøren har større avanse enn Sigma-importøren.

 

Grunner til at det skulle være omvendt:

 

- Sigmas objektiv er produsert i Japan, Nikons i Thailand

- Sigmas objektiv har flere optiske elementer og er tyngre (men er ikke bedre optisk, kanskje unntatt CA)

 

Sigma importøren i Norge tjener neppe mindre penger enn Nikon norge men tvert imot, siden hver gang jeg kjøper Sigma hos FotoVideo så kjøper jeg fra importøren som er i den unike situasjonen at de kan selge til andre forhandlere eller rett til kunden...Nikon selger kun til forhandlere og må ta takhøyde for at butikkene skal tjene penger også.

Lenke til kommentar

Sigma importøren i Norge tjener neppe mindre penger enn Nikon norge men tvert imot, siden hver gang jeg kjøper Sigma hos FotoVideo så kjøper jeg fra importøren som er i den unike situasjonen at de kan selge til andre forhandlere eller rett til kunden...Nikon selger kun til forhandlere og må ta takhøyde for at butikkene skal tjene penger også.

 

Ja, det glemte jeg, de importerer jo selv, så sånn sett er det ikke utenkelig at Sigma er ganske rimelig i Norge. I dette tilfellet er prisene hhv 3000 og 6000 i Norge, mot $369 og $765 på B&H, så det er noenlunde samme forholdet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...