Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skolesystemet har hallveis ødelagt min framtid.


Anbefalte innlegg

Før sommeren valgte jeg som programfag til VG3 Matematikk R2, Samfunnsfaglig engelsk og Samfunnsøkonomi 2. Plutselig etter sommeren når jeg i går fikk timeplanen min var jeg blitt plassert i Fysikk 2 og matematikk var borte. Jeg fattet ingenting og snakkte deretter med kontaktlæreren min, hun sendte meg til en annen person som har ansvaret for dette. Hun sa til meg at hvis jeg nå skal bytte vekk Fysikk 2 med Matemtikk R2 så kolliderer tidspunktene med kverandre, fordi det finnes bare to Matematikk R2 klasser som har undervisning når jeg har Samfunnsøkonomi 2. DERFOR sier hun at det er IKKE MULIG å gjøre noe med dette... Enn at jeg bytter over til S-matte, noe jeg IKKE har bruk for fordi jeg allerede er ferdig med Matemtikk R1 som er det samme som Matematikk S1+S2. Jeg sa da til hun at skolen må ordne opp i dette fordi jeg er personen som er blitt rammet pga skolesystemet sin feil. Hun sa da at jeg ikke alltid kan få det som jeg vil, altså få alle fagene jeg søker og da tenkte jeg, HVORFOR er jeg den eneste som ikke har fått plass i Matematikk R2 klassen? Er det ikke en stol og en pult til kun en person som virkelig trenger dette? Er det fordi jeg er utenlandsk?

Jeg er vanvittig forbanna fordi man trenger Matematikk R2 for å bli ingeniør i de fleste utdanningene og nå pga SYSTEMFEIL så ødelegger det jo hele framtiden med å forhindre meg til å bli ingeniør. Jeg har ikke noe annet valg enn å ta faget som privatist (noe jeg må betale selv og det vil jeg absolutt ikke gjøre) eller DROPPE et av de andre fagene for å ha Matematikk R2... Og jeg trenger jo alle fagene for min framtid. FML!

Endret av deathraz0r666
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres litt ut som du har blitt dårlig behandlet, men kan jeg spørre ut av ren nysgjerrighet hva du skal med samfunnsøkonomi og engelsk hvis du vil bli ingeniør?

Samme lurer jeg på. Du trengerr R1+R2, 1FY (noen også 2FY) samt noen studier krever kjemi.

 

Jeg er ikke 100% sikker på hva jeg har lyst til å bli i min fremtid, derfor tok jeg en lang diskusjon med rådgiveren før jeg tok de fagene jeg valgte. I VG2 hadde jeg FY1, og det som kreves til å bli ingeniør er FY1 + R1 + R2, og for å sikkre at jeg kan bli det så har jeg tatt de valgene. Samfunnsøkonomi tar jeg fordi jeg er interessert i finans og økonomi og jeg er delvis tanker om å bli siviløkonomi, derfor er det greit å ha en del kunnskaper fra før av. Engelsk tar jeg fordi det er godt å ha, det er bra å være flink til å snakke/skrive engelsk i den moderne verden og jeg vet jeg kommer til å få bruk av det i min fremtid.

 

Jeg tror ikke at alle er rasister, men hvorfor er jeg den eneste? Og det SKAL være slik i prinsippet at alle skal få de fagene som de ønsker, om fagkombinasjonen ikke fungerer skal jeg ha fått beskjed da jeg søkte sammen med rådgiveren før sommer. Jeg er ikke den som lager timeplanen so hvordan skal jeg vite om fagkombinasjonene ikke passer sammen?....

Lenke til kommentar
eller DROPPE et av de andre fagene for å ha Matematikk R2... Og jeg trenger jo alle fagene for min framtid.

 

Ganske dårlig av skolen at de ikke planlegger og informerer om ulike fag som kolliderer med hverandre synes jeg da. Men uansett, dropp samfunnsøkonomi. Det er en grunn til at slike fag ikke gir noen ekstrapoeng. Av de jeg kjenner som går på økonomistudier, så har omtrent ingen hatt noe bruk for det de lærte i samfunnsøkonomi-faget på VGS, i hvert fall ikke mer enn et par måneder ut i studiet. R2 derimot tror jeg nok kan være mer nyttig, spesielt om du vurderer ingeniørstudier.

Lenke til kommentar

Da jeg gikk VG1 lurte jeg på hvilke av 2 fag jeg skulle ta; økonomistyring eller S1-matte. Jeg har tenkt på økonomi som en mulighet i framtida, og jeg trengte uansett S1+S2 for å komme inn på studiene, i tillegg var det mange som hadde tatt økonomistyring som kunne tenkt seg å studere økonomi etter videregående, men som ble skuffet fordi det var helt annerledes enn det som var på videregående i følge rådgiveren på skolen, så det er nok sant som det noen sier her, dropp samfunnsøkonomi.

 

En annen lærer jeg hadde sa at samfunnsøkonomi på videregående var helt annerledes enn det var på høyere utdanning, ettersom det er mye mer matematikk på universiteter og høyskoler enn det er i videregående.

Lenke til kommentar

Slapp helt av med det der rasist greia, jeg bryr meg ikke noe særligt heller...

 

Men nja, får se hva jeg skal gjøre, jeg vil jo helst ha alle fagene som jeg har valgt, dette er vanvittig dårligt gjort av skolen....

Man kan ikke få alt man vil ha:) Du må prioritere. Det er umulig for skolen og tilby alle fagkombinasjoner for alle elevene.

Slik ejg ahr erfart så blir like fag plasert slik at du kan ta alle uten at det kræsjer. Når jeg gikk på VGS så hadde jeg mulighet til å ta matte kjemi fysikk og bio, men feks Kjemi og engelsk kræsjet, og fysikk og samfunnsfag. Så da valgte jeg på en måte enten realfag eller jallafag.

Lenke til kommentar

Samfunnsøkonomi tar jeg fordi jeg er interessert i finans og økonomi og jeg er delvis tanker om å bli siviløkonomi, derfor er det greit å ha en del kunnskaper fra før av.

 

Litt sent svar så kanskje du har funnet ut av det nå, men dropp nå for all del samfunnsøkonomi selv om du vil bli økonom hvis det gjør at du får ta R2. Samfunnsøkonomi på vgs-nivå er knapt verdt noen ting når du studerer økonomi. Du får MYE mer bruk for R2-matten enn samfunnsøkonomien hvis du skal bli siv.øk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...