Gå til innhold

hvordan eksponere både himmel og natur riktig?


Anbefalte innlegg

jeg lurer på; når jeg tar bilder av f.eks en person ute, så måler kameraet lys på hele bildet eller bare deler av det. Jeg har prøvd det, men likevel, jeg får bare enten bra eksponert og troverdig realistisk himmel, og 'svart' person, eller normaleksponert person og utbrent himmel. Hva kan jeg gjøre for å få begge deler riktig eksponert?

 

 

edit: til dette bruker jeg D90:

Endret av diskutant
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg lurer på; når jeg tar bilder av f.eks en person ute, så måler kameraet lys på hele bildet eller bare deler av det. Jeg har prøvd det, men likevel, jeg får bare enten bra eksponert og troverdig realistisk himmel, og 'svart' person, eller normaleksponert person og utbrent himmel. Hva kan jeg gjøre for å få begge deler riktig eksponert?

Med tanke på at en typisk utendørsscene på høylys dag kan ha et dynamisk omfang på 15-20 trinn, mens veldig få kamerasensorer har noe særlig mer enn 13 trinn dynamisk omfang, så må du nok pent velge en av delene.

 

Eventuelt ta flere eksponeringer og prøv å bruke HDR-teknikker. Eller kjøp deg et egnet gradert gråfilter.

Lenke til kommentar

er ikke flere ekspo. vanskelig uten stativ og 100% stillestående motiv?

Stativ er kjekt. Stillestående motiv behøver ikke å være så nødvendig, det går godt an å bruke en eksponering av hovedpersonen, og så ta bilde av bakgrunnen når han har gått.

 

Og så har du kameraer som har innebygde funksjoner for å sette sammen flere eksponeringer (både til panoramaer og HDR-bilder). De krever som oftest bare at du holder kameraet noenlunde stødig så de kan sy sammen eksponeringene i ettertid.

 

og hvilke HDR-teknikker? hvordan gjør jeg det?

http://www.akam.no/artikler/hdr_-_velsignelse_eller_forbannelse/74010

Lenke til kommentar

Innfyllingsblits er for så vidt et godt poeng som jeg burde ha husket. Men spørs veldig på motivet. Hvis det bare er personen som er mørk (typisk motlys på en ellers åpen flate som en strand eller slette), så fungerer innfyllingsblits veldig bra. Hvis hele bakgrunnen har stort dynamisk omfang så hjelper det lite. Du trenger en rimelig heftig blits for å lyse opp en hel granskog så den matcher himmelen... :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg lurer på; når jeg tar bilder av f.eks en person ute, så måler kameraet lys på hele bildet eller bare deler av det. Jeg har prøvd det, men likevel, jeg får bare enten bra eksponert og troverdig realistisk himmel, og 'svart' person, eller normaleksponert person og utbrent himmel. Hva kan jeg gjøre for å få begge deler riktig eksponert?

 

Eksponer for en bra himmel og fyr av blitsen for å belyse personen.

Lenke til kommentar

Eksponer for en bra himmel og fyr av blitsen for å belyse personen.

 

Ikke dumt..

 

Men i noen tilfeller hjelper det lite..

som sutekh skrev, så skal det godt gjøres å lyse opp en hel granskog :)

 

også av og til vanskelig å og fikse i etterbehandling, selv med NEF (RAW). Er ikke så flink til det enda.. Tips til PS-behandling?

Lenke til kommentar

Om du ikke er happy med hvordan lyset faller på skogen, så har du ikke så mange andre alternativer (ut over å sette sammen flere eksponeringer) enn å vente til lyset blir riktig, gitt.

 

Om du ser på fantastisk flotte forografier, så ligger ofte mesteparten av arbeidet i å vente på at lyset blir riktig. Det er det som f.eks skiller fantastiske landskapsbilder fra "middle of the road".

Lenke til kommentar

Om du ikke er happy med hvordan lyset faller på skogen, så har du ikke så mange andre alternativer (ut over å sette sammen flere eksponeringer) enn å vente til lyset blir riktig, gitt.

 

Om du ser på fantastisk flotte forografier, så ligger ofte mesteparten av arbeidet i å vente på at lyset blir riktig. Det er det som f.eks skiller fantastiske landskapsbilder fra "middle of the road".

 

 

ja.. :dontgetit:

Lenke til kommentar

 

Eventuelt ta flere eksponeringer og prøv å bruke HDR-teknikker. Eller kjøp deg et egnet gradert gråfilter.

 

Støtter forslaget om gradert gråfilter. Fikk endelig Lee filtere på plass i forrige uke. Det er selfølgelig litt hassel, men du verden hvor det hjelper. Lee systemet gjør at du lett justerer innslaget av gråfilter, både hvor i bildet og hvor mye.

 

ellers er jo HDR en mulighet, testet det litt i helga, men det krever en nennsom hånd dersom det skal bli bra. Vedlig lett å overdrive.

Lenke til kommentar

Hvordan eksponere både himmel og natur riktig?

 

Du kan eksponere for naturen og så himmelen, 2 bilder. Sett de sammen i lag i PS og bruk masker på det ene bildet.

 

HDR er nevnt, ikke alltid like bra å bruke det på natur.

 

GND filter er nevnt. Koster litt for skikkelig kvalitet.

 

 

jeg lurer på; når jeg tar bilder av f.eks en person ute, så måler kameraet lys på hele bildet eller bare deler av det. Jeg har prøvd det, men likevel, jeg får bare enten bra eksponert og troverdig realistisk himmel, og 'svart' person, eller normaleksponert person og utbrent himmel. Hva kan jeg gjøre for å få begge deler riktig eksponert?

 

Eksponer for himmelen og bruk blits for å få riktig eksponering av personene.

Lenke til kommentar

Gradert gråfilter vil ikke gjøre jobben, de færreste er formet som en person... Blits, 180 vinkelvending eller dobbeleksponering...

 

Life's a bitch...

 

Godt poeng

Nå er det riktignok et bra tips på DTownTV for hvordan man kan "manipulere" fram bedre resultat med gradert ND ved å bevege filtret.

Har ikke prøvd dette og vil tro det er vanskelig å få gjevne resultater, men noe kan kanskje bli bra.

Lenke til kommentar

ja, men ikke ved 'mitt bruk'

 

vanskelig å forklare, men den innebygde er ikke god nok.

en av grunnene er at man ikke kan tilte den, den lager av og til skygge pga objektivet, det finnes ikke diffuser til den osv.

pluss at man ikke kan flytte den der man vil i forhold til kameraet.

 

 

 

edit: fjernet en quote som var overflødig =)

Endret av diskutant
Lenke til kommentar

..Ved "ditt bruk som innfyllingslys"? Generelt er den for veik og har manglene du nevner, men her var temaet som innfyllingslys.

 

 

ja, jeg syns den er for dårlig som innfyling også..

 

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

beklager at jeg vet så mye mindre enn deg, det virker som du i det siste har prøvd å trykke det veldig godt inn på meg...
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...