Gå til innhold

Sikker lagring for backup


Anbefalte innlegg

Hei, hei!

Jeg er på utkikk etter en ekstern harddisk. Har tenkt til å kopiere hele min interne harddisk over på den eksterne så jeg om alt går galt har en komplett kopi av harddisken i tillegg til gjevenlig backup av dokumenter, bilder osv som jeg har på en annen harddisk. Spørsmålet er da hvilken ekstern harddisk jeg burde velge til å ha denne kopien på. Hva størrelse anngår er rundt 250-300 nok. Jeg har tenkt til å oppbevare harddisken i en bankboks, så relativt liten størrelse er viktig (2.5 tommer?). Det kanskje viktigste er at harddisken er sikker. Den trenger ikke å kunne stå imot brann eller ha super kryptering, for jeg satser på at den ligger trygt i banken. Det viktigste er at det ikke er noen fare for at den blir ødelagt under lang tids lagring. Jeg vet ikke om dette er noe stort problem for eksterne dikser som ikke er i bruk, så derfor spør jeg her: Er det noen typer harddisker som er "tryggere" med tanke på lagring og som oppfyller kravene over?

Jeg er villig til å betale ekstra om det er en dyrere type som er klart bedre, men ikke mange tusen.

På forhånd takk :)

Endret av gulnisse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer ann på hvor mye du stoler på ukjente folk på nettet.

Nei, vil nok ha det fysisk. Er vell ganske gammeldags, men det er en grunn til at det heter "Sikkert som banken". Er fortsatt en stund før "Sikkert som nettet" blir like etablert tipper jeg. Så mitt opprinnelige spørsmål står fortsatt :)

Lenke til kommentar

Problemet med ein harddisk som blir stuet vekk er datakorrupsjon. Det skjer sjølv om disken ikkje er i bruk. Lagrer du den i banken så er det ikkje sikkert den fungerer etter 3 år.

 

Skal du verkeleg ha det sikkert og ha det sjølv så bør du lagre dataen din på to ZFS stasjoner der den eine streamer endringer til den andre. ZFS overvåker systemet ditt for datakorrupsjon og fikser dette(anna alternativ er BTRFS).

 

Sjølvsagt så må dei to vere lokalisert på forskjellige lokasjoner.

Lenke til kommentar

Ja, greit, jeg ser poenget ditt. Men selv om lagring på nettet er bra på mange måter blir det fort dyrt å skulle lagre 250gb, for ikke å snakke om at det ville vært tilnærmet umulig å laste opp slike mengder data med en slik kapasitet jeg har på opp-linja her. Vi snakker fort tusenvis av timer.

Så, igjen, spørsmålet er fortsatt om det finnes noen eksterne harddisker som er tryggere enn andre?

Lenke til kommentar

Det er egentlig ikke noe poeng å kjøpe en eksterndisk for å legge den i en bankboks. Det er like greit å kjøpe en vanlig disk og et USB adapter. Så beholder du USB adapteret hjemme.

 

Da kan spørsmålet forenkles til om det er noen disk som er tryggere enn andre? Ikke det jeg vet.

 

 

Lenke til kommentar

Mozy Home koster 104 dollar for 2 år, det er ca 350 kr per år. Det er ikkje dyrt, med tanke på sikkerheiten ein får. Og det er uendeleg lagringsplass.

 

Du greier å laste opp 5,4 GB med data per dag med ein halv mbit linje opp. 250GB vil då ta deg ca 2 måneder. Men for all del. Om du verkeleg vil ta risikoen med å lagre på disk og la den stå i banken i fleire år, så får du bare gjere det. Du har blitt advart.

 

Dei harddiskane som er tryggast er som regel dei med minst mogleg lagringsplass.

Lenke til kommentar

Det er egentlig ikke noe poeng å kjøpe en eksterndisk for å legge den i en bankboks. Det er like greit å kjøpe en vanlig disk og et USB adapter. Så beholder du USB adapteret hjemme.

 

Da kan spørsmålet forenkles til om det er noen disk som er tryggere enn andre? Ikke det jeg vet.

 

Ser ikke helt fordelen med en slik løsning. Og for meg virker det logisk at eksterne harddisker er laget for å tåle mer siden de er laget for å kunne flytte rundt på, men dette er det bare min logikk som sier meg, så antakelig er det feil. :)

 

Mozy Home koster 104 dollar for 2 år, det er ca 350 kr per år. Det er ikkje dyrt, med tanke på sikkerheiten ein får. Og det er uendeleg lagringsplass.

 

Du greier å laste opp 5,4 GB med data per dag med ein halv mbit linje opp. 250GB vil då ta deg ca 2 måneder. Men for all del. Om du verkeleg vil ta risikoen med å lagre på disk og la den stå i banken i fleire år, så får du bare gjere det. Du har blitt advart.

 

Dei harddiskane som er tryggast er som regel dei med minst mogleg lagringsplass.

 

Nei, enig at den prisen ikke var avskrekkende, men på en god dag har jeg 0.2mbit, så da nærmer vi 4/5 måneder, og det begynner å bli litt for lenge, desverre. Men takk for svar :)

Endret av gulnisse
Lenke til kommentar

Beklageligvis er det samme diskene som er i stasjonære og bærbare maskiner som står i eksterne diskkabinetter med kontroller.

Eneste måten å være sikkeret er å ha flere kurver å ha eggene i.

Det vil si flere disker og helst på forskjellige steder, harddiskene kan holde i 3 timer til 3 år, du vet aldri.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...