Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

hvilke "båter" inngår i "vannscooter regelen" ? (TRENGER EKSAKTE REGLER?)


DJ-Timoty

Anbefalte innlegg

kan noen di eksakte reglene for hva som kategoriserer vannscootere?

hva skal til for at et kjøretøy går inn under den regelen?

 

noen steder står det at alt som kan minne om vannscooter går under regelen, til og med små luftputebåter... ?!?! :cry:

 

jeg har en sunrider vannscooter, MED PÅHENGSMOTOR!! går denne under regelen?! jeg har alltid fått høre at dem ikke gjør det, men begynner å bli litt i tvil ..

 

 

har hørt at det som er ulovlig er kjøretøy under 4 meter med vannjet drift og speed på styret ... min er under 4 meter jah , men har påhengs og standard båtspeed..

 

hva er EGENTLIG reglene?? (skrive ut - laminere - ha i "hanskerommet" på scooteren)

 

 

Sunrider`n min :

38248_1343472392004_1387060014_30780064_5767736_n.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er vel paragraf 40 i Småbåtloven vel?

 

§ 40. Bruk av vannscootere og liknende mindre fartøyer

 

Denne bestemmelsen gjelder vannscooter og liknende motordrevne mindre fartøy som er konstruert for å føre personer, og som etter alminnelig språkbruk ikke kan betegnes som båter.

 

Sjøfartsdirektoratet avgjør i tvilstilfeller om fartøy av en viss type omfattes av første ledd.

 

Bruk av fartøy som nevnt i første ledd er ikke tillatt.

 

Kommunen kan ved forskrift gjøre helt eller delvis unntak fra forbudet for nærmere avgrensede områder, der bruken ikke medfører fare for ferdselen eller allmennheten eller ulempe i form av støy eller andre forstyrrelser, og heller ikke medfører fare for nevneverdig skade på dyre- og/eller plantelivet.

 

Uten hinder av forbudet etter første ledd er bruk av fartøy som nevnt i § 38 tillatt i forbindelse med:

a) politi-, rednings- og ambulansetjeneste, samt oppsyns- og tilsynstjeneste etablert med hjemmel i lov,

b) Forsvarets øvelser, forflytninger og transporter, og

c) marinarkeologiske og andre vitenskapelige undersøkelser.

 

Kongen kan ved forskrift gjøre unntak fra forbudet etter første1 ledd for bruk av fartøy som nevnt i [ § 38 ]2 til andre transportformål.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...