Gå til innhold

CS problemer og spørsmål


Anbefalte innlegg

Er en god del knapper som kan være litt rare, men skal du f.eks ha et spørsmålstegn, trykker du shift og - (bindestrek) knappen. Er nesten bare og prøve seg fram så finner du fort ut hva som er hva...

 

Og om du skriver max_fps 100 i consolen, eller så var det fps_max 100.. husker ikke helt nå, en av delene hvertfall, så skal du kunne få maks fps som er mulig i cs, som da er 100..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
slå av vertical sync på skjermkortet da får du mer fps.

Jeg har hørt folk som har ATI Radeon fortelle om en "bølge" som går over skjermen når man spiller cs.

 

Jeg hadde et Connect3D Radeon9500 Pro for litt siden, og jeg merket også denne bølgen, men den forsvant da jeg slo på vsync. Så mitt råd er å ha vsync på.

 

Edit: It's me sier han har Radeon 9500

Lenke til kommentar

Jeg brukte Catalyst 3.4 driverne.

 

Jeg la ikke merke til "bølgen" mens jeg spilte, men derimot hvis jeg sto i ro og kikket litt etter så jeg den med en gang.

 

Hmm.. Har kameraten din med 9700 Pro vsync av? Hvis det er tilfellet så er det kanskje ikke alle som opplever "bølgen". Det var forresten bare i cs jeg merket den selv.

 

Etter det jeg husker var "bølgen" en ca 1 cm. høy strek som strakte seg horisontalt over hele skjermen og sakte bevegde seg vertikalt nedover. Når den nådde bunnen av skjermen begynte den fra toppen igjen. Og der hvor "bølgen" passerte ble grafikken litt uklar / bølgete (vet ikke hvordan jeg kan beskrive det bedre).

Lenke til kommentar

Har også såvidt lagt merke til den uten å bry meg. Slo nå vsync på så jeg får se hva som skjer.

 

At maskinen klikker ved å gå inn på servere er fortsatt et stort problem. Klikket feks nettopp 3 ganger på rad. :evil:

 

Ytelsen er nå god i CS, men er jo kjipt når man ikke kommer inn på noen servere.

 

Noen som vet råd?

 

Hva er forskjellen på å bruke OpenGL og Direct3D?

 

btw, er det noen måter å få satt på 1280*1024? Kan velge nesten alt mulig fra 400*300 til 1600*1200, men seff ikke 1280*1024 som jeg foretrekker. Er det mulig å få satt den på det? Hvis det ikke går, bør jeg velge 1600*1200 eller 1280*960 (bruker sistnevnte nå).

Lenke til kommentar
Er en god del knapper som kan være litt rare, men skal du f.eks ha et spørsmålstegn, trykker du shift og - (bindestrek) knappen. Er nesten bare og prøve seg fram så finner du fort ut hva som er hva...

 

Og om du skriver max_fps 100 i consolen, eller så var det fps_max 100.. husker ikke helt nå, en av delene hvertfall, så skal du kunne få maks fps som er mulig i cs, som da er 100..

 

knappene er ikke rare, det er bare engelsk tastoppsett.

Lenke til kommentar

Bølgene som noen av dere snakker om kommer antagelig av at skjermkortet oppdaterer bildet mens skjermen tegner det.

Står v-sync på så oppdaterer skjermkortet kun bildet mellom hver gang skjermen har tegnet det (søk på google hvis du ikke forstår hva jeg mener, vanskelig å forklare nå som jeg er trøtt).

 

Skru på v-sync og tripple buffer, så skal du ha god ytelse sammtidig som du slipper de bølgene. Jeg husker ikke hva kommandoene for det er i cs. Nytt søk på nettet etter "cs commands" eller liknende skal skaffe den informasjonen.

Lenke til kommentar

Når VSync er PÅ, betyr det at skjermkortet ikke sender nytt bilde til skjermen før skjermen har vist det forrige. Hvor fort dette skjer, kommer an på hvilke innstillinger angående refresh rate skjermen din har. VSync begrenser altså fps.

 

Når VSync er AV, venter ikke skjermkortet med å sende nytt signal til skjermen har tegnet ferdig bildet. Skjermen tar det bildet som skjermkortet leverer akkurat idet skjermen er ferdig med å tegne opp det forrige bildet, og tegner opp det nye.

 

Hvis du har en høy refresh rate på skjermen din (85 Hz +), gjør det egentlig ikke så mye om du har på VSync (synes jeg iallefall). Det sørger for et 'smooth playback' av spill og film, og at du ikke får striper over skjermen.

 

Eventuelt: sett fps_max til 100, skru på VSync, og sett refresh raten til skjermen til 100 Hz. Da skal du i teorien også slippe stripene, hvis pcen din er rask nok vel å merke..

 

Edit: Pokker, pc-killer1317 slo meg der gitt.. :)

Lenke til kommentar

Du kan forresten tweake CS litt med en gang :)

 

cl_updaterate ligge vel på 20 som standard. prøv å stil denne så høyt at du får null choke (skriv net_graph 3 for å se choke, ms og loss) og null ms. loss kan en vel gjora fint lite med :|

 

cl_cmdrate bør ligga på d samma som updaterate

 

Still på begge før du gjør en vurdereing. forresten så varriere det fra server til server hva som er best innstilninger.

Lenke til kommentar
btw, er det noen måter å få satt på 1280*1024? Kan velge nesten alt mulig fra 400*300 til 1600*1200, men seff ikke 1280*1024 som jeg foretrekker. Er det mulig å få satt den på det? Hvis det ikke går, bør jeg velge 1600*1200 eller 1280*960 (bruker sistnevnte nå).

 

Kjør 640*480 da er det lettest og treffe hue :wink:

Lenke til kommentar
Er en god del knapper som kan være litt rare, men skal du f.eks ha et spørsmålstegn, trykker du shift og - (bindestrek) knappen. Er nesten bare og prøve seg fram så finner du fort ut hva som er hva...

 

Og om du skriver max_fps 100 i consolen, eller så var det fps_max 100.. husker ikke helt nå, en av delene hvertfall, så skal du kunne få maks fps som er mulig i cs, som da er 100..

 

knappene er ikke rare, det er bare engelsk tastoppsett.

 

I så fall, hvor pokker er " knappen?

 

Det som er kjipt med 1280x960 er at den ikke passer med hvordan jeg har stillt skjermen og jeg må stille dette manuelt i spillet.

 

Bølgene merker jeg alltid veldig godt i testen på 3Dmark01 hvor masse farger glir over skjermen. Der er det veldig lett å se for meg iallfall. Skal teste nå som jeg har satt vsync og se om jeg ser "bølgene". Hva er tripplebuffer, og hvor setter jeg det på?

Lenke til kommentar

For å tweake CS se på denne siden: http://www.techspot.com/tweaks/cstrike/print.shtml

 

Skriv også dette i consolen i CS:

 

tripplebuffer "1" - for å aktivere tripple-buffer.

 

vid_wait "1" - for å aktivere v-sync (skal ikke ha noe å si på ytelsen så lenge tripple-buffer også er aktivert).

 

fps_max "99" eller "100" - for å øke max fps-grensa.

 

Et siste tips er å laste ned Refresh Force. Eller så kjører skjermen på 60hz mens du spiller (feil i win2k/xp).

 

 

... Bølgene merker jeg alltid veldig godt i testen på 3Dmark01 hvor masse farger glir over skjermen. Der er det veldig lett å se for meg iallfall. ...

 

3DMark01 kjører med double-buffer og med v-sync av. Da kommer de bølgene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...