Gå til innhold

elektro oppgave


Anbefalte innlegg

Driver å prøver å løse noen gamle eksamensoppgaver i Elektriske bygginst og trenger noen input fra folk her som har peiling.

 

Oppgave 1

 

Lag en skisse som viser hvordan du vil utføre jordingsanlegget i boligen?

 

 

Jeg skjønner ikke helt hvor omfattende detaljert skal besvarelsen være?

Noen her som kunne gitt meg et løsningsforslag?

bolig.pdf

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om forumet heter elektronikk er det mye diskusjon rundt sterkstrøm her også.

 

Tror det de er ute etter i oppgaven er hva og hvor du vil koble evt. jording. (Vannrør, avløp osv.) Skader sikert ikke å ta med lit om kvadrat på kablene også.

 

Et enkelt enlinjeskjema skulle vel duge. Finnes noen gode eksempler i montørhåndboka, men har den ikke forran meg nå, så klarer ikke å finne noen gode sidetall til deg.

Lenke til kommentar

Selv om forumet heter elektronikk er det mye diskusjon rundt sterkstrøm her også.

 

Tror det de er ute etter i oppgaven er hva og hvor du vil koble evt. jording. (Vannrør, avløp osv.) Skader sikert ikke å ta med lit om kvadrat på kablene også.

 

Et enkelt enlinjeskjema skulle vel duge. Finnes noen gode eksempler i montørhåndboka, men har den ikke forran meg nå, så klarer ikke å finne noen gode sidetall til deg.

 

Enlinjeskjema???

De spør jo etter en skisse for jordingsanlegget i boligen.

Det jeg så for meg er f.eks å bare stiple en linje som starter fra hovedjordskinna i elfordeleren i huset rundt boligen for å vise at det er ringjording og få med kobling til en jordspyd eller to.

Og notere at det skal være 20mm2 CU jordwire.

Man kan få med mye mer,men er usikker på detaljeringen i slike oppgaver?

Lenke til kommentar

Kravet til kvadrat er 2.5q om mekanisk beskyttet og 4q om ikke. Jeg bruker som regel 6q bare for å ligge høyere.

Har du god grunn hadde ikke jeg brukt spyd, bare få linen under tele og drenering så er det bra nok, du har 1667ohm (50V berøringsspenning 230V) før du får for lav overgangsmotstand og det skal litt til. Har du et jordspyd på 1.5m som skyves ned i steingrunn får du 1900ohm og det går ikke.

Legger du line rundt hele huset si huset er 20x15m si 80m omkrets gir mellom 120ohm(50m) og 65ohm (100m) så det er nok den beste løsningen. For den saks skyld, får du 430ohm om du legger en 10m line så spyd er ikke så bra iforhold siden det ikke er særlig tykkere enn 25q og bare 1.5m+ langt. Hadde jeg hatt et område med fare for tele ville jeg nok fått et lengre spyd og banket ned for å være sikker på å komme under telen. (Tele=høy motstand)

 

Hovedjord: Fra skap lagt 6q frem til linen og presset på C-press

Avløp: Kommer med 25q leder på tjømemuffen. Lagt 6q frem til denne og presset\krympet over

Ventilasjon: Også 6q og skrudd fast med kabelsko til kanalen, se til at kanalen har metallisk kontakt hele sin lengde

 

 

Tabell overgangsmotstand

Endret av icer
Lenke til kommentar

Kravet til kvadrat er 2.5q om mekanisk beskyttet og 4q om ikke. Jeg bruker som regel 6q bare for å ligge høyere.

Har du god grunn hadde ikke jeg brukt spyd, bare få linen under tele og drenering så er det bra nok, du har 1667ohm (50V berøringsspenning 230V) før du får for lav overgangsmotstand og det skal litt til. Har du et jordspyd på 1.5m som skyves ned i steingrunn får du 1900ohm og det går ikke.

Legger du line rundt hele huset si huset er 20x15m si 80m omkrets gir mellom 120ohm(50m) og 65ohm (100m) så det er nok den beste løsningen. For den saks skyld, får du 430ohm om du legger en 10m line så spyd er ikke så bra iforhold siden det ikke er særlig tykkere enn 25q og bare 1.5m+ langt. Hadde jeg hatt et område med fare for tele ville jeg nok fått et lengre spyd og banket ned for å være sikker på å komme under telen. (Tele=høy motstand)

 

Hovedjord: Fra skap lagt 6q frem til linen og presset på C-press

Avløp: Kommer med 25q leder på tjømemuffen. Lagt 6q frem til denne og presset\krympet over

Ventilasjon: Også 6q og skrudd fast med kabelsko til kanalen, se til at kanalen har metallisk kontakt hele sin lengde

 

 

Tabell overgangsmotstand

 

Hei og takk for et utfyllende svar ;)

Har også et annet oppgave som jeg har løst som jeg håper noen gidder å ta en titt på.

Oppgaven går ut på å planlegge el-installasjon i en bolig og lage installasjonstegning.

I tillegg dimesjonere inntak og OV og lage en-linjeskjema med de nødvendige antall kurser som trengs.

Antar at det er TN-400V nett.

 

Bestemte overbelastningsvernet med følgende formel:

 

Iov=(summen av alle kursikringer x samtidighetsfaktoren)/3

 

Iov= (138A x 0,5)/3=23A

 

Nærmeste standardn sikringstørrelse er da 25A!

 

Setter virkelig pris på konstruktive tilbakemldinger.

 

Synes jeg ender opp med altfor liten hovedsikring her??

Installasjonstegning.pdf

Enlinjeskjema.pdf

Lenke til kommentar

har ikke tid til å se igjennom men såg bare på kursfortegnelsen. Drit i 10A på stikkontaktkurser, bortkastet hele greia, hva får man på 10A i disse dager? Støvsugeren vår er på hele 1800W og da er det ikke mye igjen før sikringen går... Jeg går konsekvent for 16A-hva? Blir anlegget dyrere? Å betale noen kroner\m mer for å slippe å forbanne seg over den jævla trikkern som la opp 1.5 istedenfor 2.5 og 10A istedenfor 16A gjør det vel verdt det

Lenke til kommentar

Støtter Icer. Bruk 16A på stikk. 10A kan fort gi problemer i dag.

 

I tillegg ser jeg at du har en regnefeil i utregning i hovedsikring. Du har delt på 3 i stedet for kvadratroten av 3. Noe som gir deg en hovedsikring som er rundt 40% for liten.

 

Har dimesjonert OV etter det som står i Montørhåndboka.

Dette står i Montøhåndboka helt nederst på side 111:

 

"Ved 230/400 V TN-system der alle utgående kurser er enfase,

bestemmer man nødvendig størrelse på et 3+N overbelastningsvern ved å dividere med 3 (i stedet for roten av 3)"

Endret av elektroelev
Lenke til kommentar

Enig i det meste som er sagt om 10A kontra 16A. Stikkontaktkurser bør være 16A. Du og montørhåndboka har rett i at det skal deles på 3! (Husk 400V fasespenning.) Med noen flere 16A kurser blir overbelastningsvernet kraftigere.

 

Det forundrer meg forøvtrig at det ikke er større problemer med 20A komfyrkurser? Moderne komfyrer vil fort sluke masse effekt. Lager ingen mat hjemme lenger? Flatstiftkontaktene er vel også modne for utbytting.

 

Når det gjelder installasjonen ellers har jeg lite å peke på. Personlig ser jeg et poeng i å separere kurser for lys og stikk der det er naturlig. Fordelen er bl.a. at rene lyskurser kan være 10A, noe som ser litt smekrere ut i et åpent anlegg. Dessuten oppnår en i praksis at det skjeldent blir helt mørkt i et rom om en kurssikring går.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...