Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva vil det si at en bil er "daukjørt"?


Straydog

Anbefalte innlegg

Skrevet

Satt og funderte her forleden på hva det egentlig vi si at en bil er "daukjørt".

Grunnen til jeg spør er egentlig av ren skjær kuriositet, men også for å vite hva man må unngå å gjøre for at en bil blir daukjørt.

 

Ønsker derfor innspill/meninger om følgende:

 

1. Hva er din definisjon på at en bil er "daukjørt"?

 

2. Hvordan blir en bil daukjørt, - hva slags bruk medfører at den inntar en slik definisjon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Dvs at bilen har blitt kjørt med lave turtall, høyt gir. Aldri blitt dratt ut litt på gira for å få fart, eller "blåst rein" som man kaller det. Dette gjør at det samler seg mye sot i bilen (nøyaktig hvor veit jeg ikke, men regner med et sted i eksosanlegget) som igjen kan gi dårligere opplevd motorkraft. Kommer sikkert noen og skriver noe mer vitenskapelig enn det jeg har klart.

 

Får å unngå dette, bør bilen dras ut på gira en gang i blant. For de fleste er ikke dette noe problem, da man som regel gjør dette for å akselerere inn på motorvei.

Endret av BaronSlask
Skrevet

Det at du kaller daukjørt for kjerringkjørt stemmer vel ikke helt. De fleste "kjerringer" vet vel ikke at det eksisterer mer enn 3 gir på bilen, og bruker heller ikke disse.

Skrevet

Det BaronSlaks snakker om er det som kalles daukjørt. Kjerringkjørt, er noe helt annet enn det både han og bluechamp snakker om..

 

Kjerringkjørt går ut på at damene aldri fjerner foten helt fra clutchen, dermed blir den relativt fort slit ut. Det er dette det refereres til i annonser der det står at bilder er kjerringkjørt (sliten clutch).

Skrevet

Dvs at bilen har blitt kjørt med lave turtall, høyt gir. Aldri blitt dratt ut litt på gira for å få fart, eller "blåst rein" som man kaller det. Dette gjør at det samler seg mye sot i bilen (nøyaktig hvor veit jeg ikke, men regner med et sted i eksosanlegget) som igjen kan gi dårligere opplevd motorkraft. Kommer sikkert noen og skriver noe mer vitenskapelig enn det jeg har klart.

 

Får å unngå dette, bør bilen dras ut på gira en gang i blant. For de fleste er ikke dette noe problem, da man som regel gjør dette for å akselerere inn på motorvei.

 

Vil slik kjøring gi varig skade på motoren? Vil det ikke rettes opp i når man drar den godt opp i turtall et par ganger?

Slik jeg tolker deg, så skal man unngå å kjøre økonomisk på høye gir og lave turtall, men isteden kjøre på lave gir og høye turtall?

Skrevet (endret)

Det med varig skade er jeg ikke sikker på, har hørt om biler som må en tur innom verkstedet ved igjensoting. Jeg sier ikke at du skal kjøre uøkonomisk. Kjør økonomisk når du vil, men dra på noen ganger for å få brukt motoren på litt høyere turtall også. De som daukjører biler er ofte damer eller miljøfrelste, som vil ha minst bråk/utslipp til enhver tid. Antageligvis vil du kjøre bilen litt på langturer, litt på kortturer, litt "freseturer" og da bør blir ikke bilen daukjørt.

Endret av BaronSlask
Gjest Slettet+3165
Skrevet

Dvs at bilen har blitt kjørt med lave turtall, høyt gir. Aldri blitt dratt ut litt på gira for å få fart, eller "blåst rein" som man kaller det. Dette gjør at det samler seg mye sot i bilen (nøyaktig hvor veit jeg ikke, men regner med et sted i eksosanlegget) som igjen kan gi dårligere opplevd motorkraft. Kommer sikkert noen og skriver noe mer vitenskapelig enn det jeg har klart.

 

Får å unngå dette, bør bilen dras ut på gira en gang i blant. For de fleste er ikke dette noe problem, da man som regel gjør dette for å akselerere inn på motorvei.

 

Vil slik kjøring gi varig skade på motoren? Vil det ikke rettes opp i når man drar den godt opp i turtall et par ganger?

Slik jeg tolker deg, så skal man unngå å kjøre økonomisk på høye gir og lave turtall, men isteden kjøre på lave gir og høye turtall?

Ikke varig skade, men en bil som er "daukjørt" en god stund og blir for eksempel kjøpt av en fartsglad ungdom, som hiver bilen rett ut på motorveien i 3-giret etter kjøpet, da er det en langt større sjans for at noe går galt, enn hva det ville vært vist bilen var helt daukjørt fra før. Mest pga. motoren har mye dritt liggende og rett og slett ikke takler slike påkjenninger.

Tror du tolket han ganske feil. Foreslår du leser denne settningen en gang til: Får å unngå dette, bør bilen dras ut på gira en gang i blant.

Gjest Slettet+3165
Skrevet

Turteller er for pyser.

1. Hold gassen inne til du treffer turtallssperren.

2. Gir.

3.????

4. Fortjeneste.

 

Mitt motto!

Hmm, 14 år ? Sier vel sitt

Skrevet

Når jeg kjører min bil (Honda Civic 1.4 90hk), ligger jeg som regel mellom 2-3000 omdreininger når jeg "cruiser". Når jeg skal ut på motorveien, drar jeg motoren opp mot 5-6000 for å få akselerert og for å få "blåst bilen rein" som sagt. Mener at rødstripa på min bil er på 7000 eller 8000. Jeg har bensinbil. Har man Dieselbil, er det helt andre verdier som gjelder. Trådstarter, tenker du på å kjøpe en brukt bil som er beskrevet som daukjørt?

Skrevet

La si man kjøper en bil som er ordentlig daukjørt. Hva er beste måte å få litt liv i denne motoren igjen? Dra på litt og blåse ut litt dritt innimellom? Kan vel ikke være særlig gunstig å dra på for hardt i starten heller.

Gjest Slettet+3165
Skrevet

La si man kjøper en bil som er ordentlig daukjørt. Hva er beste måte å få litt liv i denne motoren igjen? Dra på litt og blåse ut litt dritt innimellom? Kan vel ikke være særlig gunstig å dra på for hardt i starten heller.

Vil tro og kjøre roligt de første ukene med økende aggresivitet til du når ditt eget nivå er det beste. En fyll utblåsning med en gang er vel det jeg frykter som kan være det som kan ødelegge en daukjørt bil.

Skrevet

Problemet som nevnt over er vel partikkelfilteret som blir tett ved å kjøre på lavt gir over for lang periode. Etter hva jeg leste på Dinside (vet, klype salt osv..) var at bilen bare måtte over 80km/t for å få renset dette.

 

For å få renset opp, ville jeg kjørt ved normalt turtall til motoren var varm også fått den godt oppi registeret.

 

Ved normal kjøring, vil bilen naturlig komme seg over 4000RPM jevnlig, så burde ikke være noe problem.

Skrevet

Et eksempel på en daukjørt bil etter min definisjon en likbil.

 

Til gjengjeld vil en likbil trolig ha et høyere service nivå (går ut i fra at de vil være sikker på at bilen ikke stopper på vei til begravelsen..)

Skrevet

Når jeg kjører min bil (Honda Civic 1.4 90hk), ligger jeg som regel mellom 2-3000 omdreininger når jeg "cruiser". Når jeg skal ut på motorveien, drar jeg motoren opp mot 5-6000 for å få akselerert og for å få "blåst bilen rein" som sagt. Mener at rødstripa på min bil er på 7000 eller 8000. Jeg har bensinbil.

 

Samma her. Drar den forholdvis ofte opp mot 6.5k,

men man bør huske på å vente til bilen er varm da. :p

(Btw, det røde begynner på 6.5, går opp til 8k)

Skrevet

Et eksempel på en daukjørt bil etter min definisjon en likbil.

 

Til gjengjeld vil en likbil trolig ha et høyere service nivå (går ut i fra at de vil være sikker på at bilen ikke stopper på vei til begravelsen..)

Vel, så lenge de ikke kjører uten like så :)

Skrevet

Samma her. Drar den forholdvis ofte opp mot 6.5k,

men man bør huske på å vente til bilen er varm da. :p

(Btw, det røde begynner på 6.5, går opp til 8k)

 

Honda V-tec på 7k :love:

 

(beklager offtopic)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...