Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lagd en chat i php. Den fungerer veldig bra bortsett fra at den ikke oppdaterer seg automatisk når en ny post er postet.

Har prøvd Javascript(grunnet det måtte jeg ha selve chatten i iframe for å ikke oppdatere hele sida), men da hopper iframet opp til toppen og det er ikke noe jeg ønsker.

Svar mottas med takk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du skal poste spørsmålet i php-gruppa? Det hjelper sikkert om du tar med litt informasjon også, så folk slipper å gjette ut i løse lufta. Tar du med relevante deler av koden din blir det sikkert bingo med en gang, lykke til!

• Liker 1
Skrevet

Dette er alt jeg har for øyeblikket.

<?php
include("mysql.php"); // Inkluderer fila med vert, brukernavn, passord og database.
mysql_connect("$host", "$username", "$password") or die(mysql_error()); // Kobler til MySQL serveren.
mysql_select_db("$db") or die(mysql_error()); // Velger MySQL database.
$sql="SELECT * FROM chat"; // Velger alle rader fra tabellen chat.
$result=mysql_query($sql); // Kjører spørringa mot databasen.
while($rows=mysql_fetch_array($result)){
?>
<p align="top"><? echo $rows['posted']; ?>: <? echo $fm; ?> // Skriver ut oppføringene
<?php
}
mysql_close();
?>

Skrevet

Legg chat vinduet i en div som du gir en id, så gjør du (jQuery):

$({ setInterval(1000, 'loadChatlog()'); });

function loadChatlog {
   $('#chatlog').load("chatlog.php");
}

Da går vil div'en lastes på nytt en gang i sekundet uten full post av siden. Bør vel kanskje også sette no-cache i http headeren.

Skrevet

Legg chat vinduet i en div som du gir en id, så gjør du (jQuery):

$({ setInterval(1000, 'loadChatlog()'); });

function loadChatlog {
   $('#chatlog').load("chatlog.php");
}

Da går vil div'en lastes på nytt en gang i sekundet uten full post av siden. Bør vel kanskje også sette no-cache i http headeren.

Ja det ser bra ut, men hvordan bruker jeg det?

Skrevet

Du har to nettsider. Ett html- eller php-dokument som utgjør selve nettsiden, og en php som kun skriver ut innholdet som skal være i chat'en. I stedet for en include på hovedsiden har du en referanse til jQuery, en <div id="chatlog" /> og linjene med javascript jeg ga deg.

Tenk på $('#chatlog').load(..); som en include på klientsiden, den laster bare ned html fra en url og setter det inn i dokumentet for deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...