Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får ikke installert windows


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du har ikke en boot meny funksjon du kan bruke a?

Noe sånt som f10 eller f12 ved oppstart for å kunne velge boot enhet for kun den oppstarten?

 

Det er jo nettopp det jeg sier at jeg gjør!

Nei, det er nok ikke det ...

 

Du kan bestemme boot-rekkefølgen i BIOS - utfra din beskrivelse er det dette du har gjort.

 

Men du kan også kalle opp en egen boot-meny når maskinen starter opp: Der du ellers ville taste Del eller F2 (e.l.) for å komme inn i BIOS, der taster du F10 eller F12 (e.l.) for å komme inn i Boot-menyen. Jeg har selv vært borte i uforklarlige tilfeller der det ikke spilte noen rolle hva jeg gjorde med boot-rekkefølgen i BIOS - maskinen ville ikke boote fra CD før jeg valgte 'CD' fra boot-menyen ...

 

Det er verdt et forsøk.

(Det står ofte skrevet nederst på starup-bildet; 'Press F10 for Boot menu' e.l.)

Lenke til kommentar

Tydeligvis har jeg skrevet utrolig uforklarlig, men jeg mener det virkelig når jeg sier at cd'en ikke vil kjøre uansett hva jeg prøver.

OK, da vet vi det.

 

1) Det kan være en feil på CD'en som gjør at den ikke kjennes igjen som en bootbar CD.

Har du mulighet for å få testet denne CD'en på en annen PC?

 

2) Det kan være en feil på CD-stasjonen som gjør at det ikke funker.

 

Har du mulighet til å få laget en annen bootbar CD (f.eks. Parted Magic) for å se om du klarer å få bootet med den? Det kan i det minste være til hjelp for å finne ut hvor feilen ligger.

Lenke til kommentar

Ting du kan sjekke:

 

- Fjern alle andre enheter fra boot listen utenom CDrom'en. Ja, det skal selvfølgleig være nok at den er på toppen av listen, men jeg har flere ganger vært borti slike bugs der det faktisk er nødvendig å ha den alene på listen for at maskinen skal kunne boote fra CD under visse omstendigheter.

 

- Sjekk at CDen er bootbar (hvis den ikke er original).

 

- En annen mulighet er å installere windows fra USB.

http://www.teknofil.no/wip4/slik-installerer-du-windows-7-fra-usb/d.epl?id=41632

(eller se mange andre guider på google)

 

Det er alt jeg kommer på i farten, men da har du noe å begynne med ihvertfall :)

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...