Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lovlig toppfart på scooter?


Anbefalte innlegg

for nye mopeder som registreres nå gjelder kjøretøyforeskriften, da spesielt paragraf 2-3 punkt 2 bokstav a:

2. Ellers gjelder følgende definisjoner:

a)Moped: Motorvogn med to hjul (motorvogn gruppe L1e) eller tre hjul (motorvogn gruppe L2e) som har en høyeste konstruksjonshastighet som ikke overstiger 45 km/t og som har motor som oppfyller vilkårene angitt i annet eller tredje avsnitt.

 

for eldre mopeder som kom før denne begrensningen er det vel 50 eller 60 de kan kjøre i lovlig alt etter når de er førstegangsregistrert i Norge.

 

 

når var det det her kom da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

45 km/t det de skal gå i, men opp til 60 km/t driter politiet i, da 60% av alle scootere og mopeder går i opptill denne farten plombert. Plomberte scootere eller mopeder går absolutt ikke fortere enn det, de som mener det får ta med en gps og se at 70 km/t blir til 55 km/t..

Lenke til kommentar

45 km/t det de skal gå i, men opp til 60 km/t driter politiet i, da 60% av alle scootere og mopeder går i opptill denne farten plombert. Plomberte scootere eller mopeder går absolutt ikke fortere enn det, de som mener det får ta med en gps og se at 70 km/t blir til 55 km/t..

 

 

Akkurat. Mange sier mopeden sin gjør 60 og 65. Men da de måler med GPS blir farta 50.. :D

Lenke til kommentar

Mopeder i Norge har IKKE lov til og gå fortere en 45km/t uansett om de gjør det originalt fra produsent, grunnen til at de kan gå i 50 kan være flere ting, men de fleste ganger så er det fordi speedometeret viser litt for mye, eller at det er dårlig plombering ifra produsenten sin side.

 

Hvis scooteren din går i si 52km/t vil nok ikke Politiet stoppe deg og gi deg bot for "trim"

 

Min scooter har skifta variator og går i 50, er det "lovlig"?

Nei, arbeid på motor som gir større effekt er IKKE lovlig i Norge.

Endret av Petter
Lenke til kommentar

de fleste scootere går oer 45 orginalt. du får ikke bot om den gjør 50

hvis den går over 45 på teknisk kontroll kan du i værstefall bli avskiltet, mer vanlig vil du få en mangellapp med dato for når du må vise mopeden på vegvesenet så de kan se at den ikke lengre går over 45.

 

vel iallefall så vidt jeg vet.

 

ellers så lurer jeg på om du eventuelt kan vise til en kilde som viser at politi og vegesenet har stående rutine på å ikke håndheve denne delen av loven.

 

og igjen, jeg snakker om teknisk kontroll.

 

det at politiet vanligvis ikke vil stoppe deg hvis du holder 50 er ikke det samme som det er lov eller nødvendigvis akseptert av alle polititjenestepersoner som holder fartskontroller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...