Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lovlig toppfart på scooter?


Anbefalte innlegg

Grunnen til at jeg lager et nytt emne her, er at jeg rett og slett er helt forvirra når det gjelder toppfart til scooter/moped.

 

I mopedboka som jeg har fått, står det at toppfart er 45 km/t på HORISONTAL vei, altså flat vei(står ingenting mer så det betyr vel at det er lov til å kjøre så fort man kan i opp- og nedoverbakker?), og ene kjørelæreren til ei venninne av meg sa at vi kan kjøre så fort scooteren/mopeden går så lenge vi følger fartsgrensa.

Dermed blir jeg helt forvirra, får jo registrert den uansett hvor fort den går over 45 km/t, så lenge det er uten trim.

 

Noen andre som har synspunkt/svar på det her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Greia med å være spydig?

 

meg du mente?

 

og finner flere som ikke er trimma, alt er orginalt som fortsatt går i 60 som er registrert!

nesten ltit idiotisk at de godkjenner de når de veit scooteran går fortsere enn 45.

 

men litt tilbake til temaet; siden det ikke står noe om maksfart i opp og nedoverbakker så er det lov å kjøre helt opp i fartsgrensa?

Lenke til kommentar

for nye mopeder som registreres nå gjelder kjøretøyforeskriften, da spesielt paragraf 2-3 punkt 2 bokstav a:

2. Ellers gjelder følgende definisjoner:

a)Moped: Motorvogn med to hjul (motorvogn gruppe L1e) eller tre hjul (motorvogn gruppe L2e) som har en høyeste konstruksjonshastighet som ikke overstiger 45 km/t og som har motor som oppfyller vilkårene angitt i annet eller tredje avsnitt.

 

for eldre mopeder som kom før denne begrensningen er det vel 50 eller 60 de kan kjøre i lovlig alt etter når de er førstegangsregistrert i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...