Gå til innhold

Kabling av nettverkskontakt


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Skal legge opp en nettverkskontakt her, så jeg trenger litt hjelp. Se bildet av nettverkskontakten. Dette er en ELKO kontakt kjøpt for noen år siden. Stemmer nummerene under kontaktene? Ser at rekkefølgen er 54123678. Er det bare å bruke vanlig T568A/T568B (Ikke krysset) i kontakten på samme måte som i andre enden av kabelen? I andre enden skal jeg ha en RJ-45 plugg som jeg skal plugge i routeren.

 

Er første gangen jeg skal legge opp en kontakt så håper noen kan oppklare litt.

post-80536-1281198044,0513_thumb.jpg

Endret av rolvs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å overholde kravene til cat5-overføring, skal du ikke ha mer enn 45mm avmantlet kabel, og ikke mer enn 13mm uten at revolveringen i parene beholdes. Det vil si at du må kjøre kappen på kabelen helt ned til festepunktet, og la parene være revolvert så langt som overhodet mulig. Bildet la7dfa.com la opp er av standarden T568B, den standarden alle telekomunikasjonsmontører forholder seg til, bortsett fra ved kryssing av kabel. Lykke til :)

 

EDIT: Regner med du har et kroneverktøy for å feste kabelen, hvis ikke ville jeg prøvd å få lånt et en eller annen plass

lsa___kroneverktoey_-2032170422_0.jpg

Endret av JacEr
Lenke til kommentar

For å overholde kravene til cat5-overføring, skal du ikke ha mer enn 45mm avmantlet kabel, og ikke mer enn 13mm uten at revolveringen i parene beholdes. Det vil si at du må kjøre kappen på kabelen helt ned til festepunktet, og la parene være revolvert så langt som overhodet mulig. Bildet la7dfa.com la opp er av standarden T568B, den standarden alle telekomunikasjonsmontører forholder seg til, bortsett fra ved kryssing av kabel. Lykke til :)

 

EDIT: Regner med du har et kroneverktøy for å feste kabelen, hvis ikke ville jeg prøvd å få lånt et en eller annen plass

lsa___kroneverktoey_-2032170422_0.jpg

 

Jepp, krone verktøy har jeg så det er ikke noe problem. Da tror jeg jeg skal ha kontroll på det meste.

 

 

Hva er egentlig grunnen til at vi har både T568A og T568B? Blir det ikke akkuratt det samme bortsett fra at noen par er byttet om? Er det noen situasjoner du skal bruke den ene eller den andre?

Lenke til kommentar

T568A/T568B er krysset kabel. Du må bruke T568A/T568A eller B/B om kabel går til router.

 

Ja, det skjønner jeg.. :tease:

 

Men hvorfor har vi både A og B når vi kunne klart oss med bare A?

 

B er en oppdatert standard. Er vel også kommet en C...

Akkurat som at vi får nye CAT versjoner som gjør kablene bedre mot forstyrrelser og gir høyere hastigheter.

Lenke til kommentar

Det er TIA som har laget disse standarene. I USA brukes T568A, mens her i europa er det T568B som brukes. Dette henger sammen med at A er bakoverkompatibel med USOC som var vanligeret i USA, mens B er kompatibel med AT&T 258A som vi sikkert har importert til europa på et eller annet tidspunkt.

 

Men i praksis med ny kabling har det ingenting å si om du bruker A eller B. Men som sagt er det B som er standar i europa. Gjør det lit enklere vist man må koble om en kabel at alle er koblet på lik måte.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har jeg montert kontakten og lagt opp kabelen og det fungerer fint. Får ut 96 mbit over 100 mbit nettverk og det er vel godkjent?

 

Legger ut bilde så kan dere se om det er godkjent eller om det er noe som bør gjøres bedre om det skal være perfekt.

 

Beklager dårlig bilde, er tatt med et halv dårlig mobilkamera.

post-80536-1282148462,8037_thumb.jpg

Endret av rolvs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...