Gå til innhold

Vis oss din hjemmelagde CPU/GPU kjøler!


Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Med det samme man er inne på det, så har jeg et lite prosjekt på gang.

Har en Thermaltake Sonic tower som ikke brukes til noe fornuftig...

Tror bildet taler for seg selv.

Blir trolig at jeg bruker matolje elns som veske, ettersom vann fører til korrisjon på kjøleren (laget av kobber og alu)

Så må jeg jo også få vesken til å rotere elns, slik at man ikke får lokal oppvarming... Vifter dør jo fort under den motstanden de møter i vann/matolje. Eventuelt en vannkjølings pumpe hvor input slange og output slange ligger i vesken slik at dette roterer?

 

Dette ble et rotete innlegg... brainstorming fra min side ^^

 

Ser for meg å kunne bygge mange maskiner oppi samme veskebeholder :love:

 

*Bildet laget kjapt i paint for å demonstrere*

post-151641-0-30178000-1294531584_thumb.png

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 måneder senere...

Da har det ikke vært serlig mye aktivitet her siden februar. Så da skal jeg prøve og få startet opp litt igjen her.

 

Jeg startet med et Sapphire Radeon x600 Pro-4 som jeg har drevet og iritert meg over pga høye temperaturer og ekstremt mye støy (Bruker dette i HTPCen min). Dette er bare fordi jeg bruker stock kjøleren som har en vifte på snaue 30mm.

 

Jeg hadde heldigvis et Radeon 9250 kort med en passende kjøleribbe (55mm hull) som passet imellom kondensatorene og annet som lå i veien.

 

Et problem når man bruker passiv kjøling er selvfølgelig at varmen bygger seg lett opp. Så derfor fjernet jeg bakplaten i kabinettet under skjermkortet slik at viftene skulle få blåst den varme luften rett ut.

 

Et problem med dette skjermkortet er at det ikke har noen varmesensor. Slik at jeg vet alldri helt temperaturen. Jeg har derfor prøvd alternative metoder som lasertermometer og en ekstern temperatursensor.

 

I allefall var/er temperaturene på rundt (Dette er hva jeg antar temperaturene ligger på):

 

50-55*c idle | omkring 80*c under load med stockkjøler

40*c idle | 60*c under load uten overklokking

45*c idle | 70*c under load med overklokking

 

450MHz core | 250MHz memory (Stock)

540MHz core | 276MHz memory (OC)

 

Sapphire Radeon x600 pro-4:

 

106601.jpg

 

Radeon 9250

 

43.jpg

 

 

Resultatet:

 

IMAG0157.jpg

IMAG0158.jpg

IMAG0159.jpg

IMAG0160.jpg

IMAG0161.jpg

 

 

Til de som lurer på hva lags kjøleribber jeg bruker på minnechipene på kortet så er disse kjøpt på ebay. De i er i kobber og kostet meg nesten ingen ting. (Rundt 20kr for en pakke med frakt.)

Endret av Wilyes
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Asus gtx 280 oc

fabrikk klokket jævel. utsiden på kortet ble så varm at jeg ikke kunne ta i det. og det bråkte som f***!

 

bestilte en Thermalright HR-03 GTX hos netshop. som jeg fikk levert med brukket vifte:( dette var en fredag og jeg hadde allerede tatt fra hverandre stock kjøleren når jeg oppdaget det.

gpu.jpg

Løsningen ble å binde sammen 3 80mm vifter med en ledning, gummi mot kjøleribben for mindre vibrasjon. to potter på baksiden av kabinettet for å justere hastighet.

festet viftene bak på kabinettet med to strips så vekten av viftene ikke belaster hovedkortet eller gpu pcb.

bak.jpg

viftene som brukes er noen GAMLE noname vifter jeg tok fra en kasse jeg fant i en container så de bråker litt mer enn de trenger, men ikke på langt nær så gale som originalen. :)

Idletemp med stock kjøler var 60-70 grader og 90-100 grader under gaming.

nå idler den ca på kroppstemperatur og går aldri over 60 grader. WIN!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...