Gå til innhold

Hva kjennetegner er god nettbutikk?


Anbefalte innlegg

Enkelt og greit; hva er viktigst for at en nettbutikk skal være bra?

 

Jeg handler mye på nett, men har aldri reflektert over hva det egentlig er som gjør at jeg liker eller ikke liker en butikk, bortsett fra et par stykker som hadde utrolig liten skrift på menyknappene.

 

Kom gjerne med eksempler på bra og dårlig med begrunnelse!

 

Komplett er et eksemplel på en nettbutikk som burde være godt kjent her. Må kalles en stor nettbutikk. Men er den bra? Kunne den vært bedre? Er det noen grunn til kopiere eller ikke kopiere kjente nettbutikker ved etablering av en ny?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkelt og greit; hva er viktigst for at en nettbutikk skal være bra?

 

Jeg handler mye på nett, men har aldri reflektert over hva det egentlig er som gjør at jeg liker eller ikke liker en butikk, bortsett fra et par stykker som hadde utrolig liten skrift på menyknappene.

 

Kom gjerne med eksempler på bra og dårlig med begrunnelse!

 

Komplett er et eksemplel på en nettbutikk som burde være godt kjent her. Må kalles en stor nettbutikk. Men er den bra? Kunne den vært bedre? Er det noen grunn til kopiere eller ikke kopiere kjente nettbutikker ved etablering av en ny?

Enkle måter å browse i databaser er viktig.

Du henviser til komplett, de har jo et veldig fint system på hvordan de deler opp for deg å browse. TV->Pris 3000-5000->31.99"-41,99"-> etc.

Enkle sorteringsfunksjoner. Ikke noe trykk her for å velge sortering, men trykker du på PRIS øverst i prisramma så sorterer den etter pris.

 

Ellers... Store bilder er bare et lite klikk unna, linker til produktanmeldelser samt hjemmesiden til produsenten direkte på produktet.

 

Spørs jo litt hva du skal selge før man kommer med konkrete krav, men det er ting jeg setter pris på hos komplett.

Lenke til kommentar

elegant design

enkel å browse som nicoloco forklarer

greie handlelister (redigere, lagre, vise til andre, samle opp en del)

rask og effektiv levering selv med helldager (prioritert med andre ord)

god kundeservice (ikke vanskelige med returer, rask og gode personer å snakke med i tlf)

tilbuder/kampanjer

Greie priser for bra kvalitet

 

Det er vel dette som er hovedmålet i en bra nettbutikk..

Lenke til kommentar

Nettbutikken spørsmålet gjelder selger klær og utstyr til barn/foreldre(link i signaturen), så ikke helt det samme produktspekteret som Komplett akkurat. Grunnen til at jeg dro frem Komplett er at den er kjent og mye brukt, mens det på klesfronten ikke egentlig finnes store nettbutikker som hittil kan ansees som spesielt vellykket på design/grensesnitt.

Men det nicoloco skriver om browsing og sorteringsfunksjoner er likevel absolutt adekvat og overførbart, og slike ting jeg lurer på om folk er opptatt av og faktisk bruker.

 

Det man er ute etter når nettbutikken skal re-etableres i nytt design, er å lage noe som gir folk lyst til handle og til å surfe rundt i butikken og se på varene.

 

Både inntrykket man skaper med farger og fargekombinasjoner, og opplevelsen nettsiden gir med teksttype, tekststørrelse, bilder og menystruktur, er også ting jeg lurer på om det er noen som har reflektert rundt.

Lenke til kommentar

du har mye rett i det du sier der og raske leveranser og kvalitets produkter og god og enkel service er også noen ting som går igjen uansett ossen type butikk

 

la oss si jeg kjøper klær hos deg på nettbutikken så må jeg ha garanti for at det ikke er giftige stoffer i de klærne, jeg vil ha kjente merker og billig produkter å velge mellom. en grei side å browse i, gode tilbud og priser.

hvis jeg hadde fått et problem å måtte returnere eller ringe inn å klage så vil jeg bli mødt med "ja men det kan vi ordne, det er bare å gjøre slik og slik" istedenfor å bli møtt med "nei det har vi aldri hørt om før vi har sikkert system og dette er noe du har rota til"

det finnes selvfølgelig folk som prøver seg på å få nytt på garanti når de har ødelagt det selv i sinne eller med vilje elelr noe sånt og det er her dere må være smarte, selv om dere får slike folk så må dere ikke begynne å bedømme alle innringere som kommer. fortsatt være greie med å ha å gjøre og slike ting (dette er da god service)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...