Gå til innhold

hva er poenget med pakkesporingen ?


Anbefalte innlegg

mange ganger har jeg lurt på hva det store poenget med pakke sporingen er ?

 

at man kan følge med når pakken din kommer sier alle , men det er liksom bare et lettvint svar.

 

 

- man bestiller en pakke og venter til (nett)butikken sender den med posten

- man får tilsendt noen papirer pr epost som man kan skrive ut hvis man vil.

- man får også tilsendt et sporingsnummer som egentlig bare har nytte dagen etter når pakken er er registrer hos posten.

da er den lever inn i Sandefjord eller andre steder .

- dagen etter den registrert og videresendt fra Oslo

og

man

vente

2-3 dager (Nord-Norge) før det skjer noe mere.

 

- da er pakken plutselig registret på en omlastingsterminal. da vet man at man har pakken på døra dagen etter ( mens man er på arbeid ).

 

hva skjer i disse 2-3 dagene. ?

det burde ha vært en form for oppdatering disse dagene .

 

nå vet jeg ikke i hvilken grad man kan skrive ut sporing-statusen og bruke det som hentelapp slik at man slipper å reise hjem før man henter pakken.

 

siden der man henter dem bare er interessert i sporingsnumret så skulle man tro at det går greit.

 

noen bruker jo også disse sms-ene (som jeg ikke har prøv ) ,men det går å bruke begge.

 

 

for dere som er vant med landpostbud så må man også vente til postbudet er ferdig med runden sin før man kan hente pakken når man ikke er hjemme.

 

 

til opplysning så finnes heller i disse henteautomatene her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det enkle er ofte det beste, ja det er for å spore pakken.

 

De 2-3 dagene det "ikke skjer noen ting", er de dagene pakken din blir fraktet opp med tog/fly/lastebil. Så kommer pakken din til en omlastningsterminal, hvor all post til landsdelen kommer innom for sortering og videresending til ymse lokale postkontor. Når pakken ankommer et nytt sted, registreres denne og blir kasta i rett sekk eller hva de nå putter alt oppi, og det vises i pakkesporingen.

 

Du kan følge med på hvor pakken din er (fordi posten velger å vise deg sine opplysninger om forsendelsen, snille posten) og posten vet hvor den er, evt rett plass eller om de har rotet bort det nye grytesettet fra netthandelen.

 

Men jeg er ikke postmann, så dette er en vill gjetning =)

Lenke til kommentar

Pakkene er ikke innom Trondheim, mellom Oslo og Nordland (i allefall Fauske) går pakkene som regel på godstog gjennom Sverige. Ville bare tatt lenger tid og kostet mer penger å ta dem ut av containeren og oppdatert sporingen underveis, for så laste dem på nytt på et godstog.

 

Og du trenger bare sporingsnummeret og ID for å hente en pakke.

Lenke til kommentar

Ville bare tatt lenger tid og kostet mer penger å ta dem ut av containeren og oppdatert sporingen underveis, for så laste dem på nytt på et godstog.

 

Du trenger ikke ta pakkene ut av containeren for å oppdatere sporingen, det er nok å holde styr på hvilke pakker som ligger i hvilken container, og hvilket tog/bil/fly denne containeren befinner seg på/i, så kan man for den del oppdatere sporingen i sanntid via GPS. Men så var det nytteverdien av dette da, hvilken reell nytte har jeg av å vite at toget med pakken min akkurat nå befinner seg X antall kilometer nord for Oslo og beveger seg i Y km/t, når det eneste viktige for meg er å vite når den kommer fram til bestemmelsesstedet? Nå husker jeg ikke sikkert om forventet utleveringsdag oppgis på Postens pakkesporing, men jeg har en fornemmelse av det. Uansett vet jeg hvor lang tid Posten bestandig bruker: To dager fra sortering i Oslo/østlandsområdet til sortering i Tromsø, og en dag til min Post i Butikk, så det er lett å regne ut...

Lenke til kommentar

det som er poenget mit og det som er litt dumt er at man selv må sjekke hver dag hvor pakken er.

jeg har ikke funnet noen ordning som gir mang epost eller sms en dag før pakken kommer.

i beste fall får man en melding samme dagen som pakken kan hentes

 

jeg ønsker å vite det dagen før slik man kan ha noen hjemme som kan ta imot pakken.

da får man også tid til å ta ut penger til oppkravet

slik det er nå så må sjekke det selv hver dag.

 

nå ser jeg ikke hele poenget med pakkesporingen da man bare får vite når den passerer Oslo ( som alle pakkene må innom) .

og nest oppdatering kommer dagen før man får pakken levert

 

 

posten oppgir forvente leveringsdag som ofte er en dag senere en det jeg mottar pakken på.

 

ordningen gjør at man ofte må hente pakken selv på postkontoret en dag senere en det burde være.

 

det blir jo litt irriterende hvis man forventer at man har en pakke på fredag eller lørdag og så må man vente helt til mandag for å få tak i den

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

mange ganger har jeg lurt på hva det store poenget med pakke sporingen er ?

 

at man kan følge med når pakken din kommer sier alle , men det er liksom bare et lettvint svar.

 

 

- man bestiller en pakke og venter til (nett)butikken sender den med posten

- man får tilsendt noen papirer pr epost som man kan skrive ut hvis man vil.

- man får også tilsendt et sporingsnummer som egentlig bare har nytte dagen etter når pakken er er registrer hos posten.

da er den lever inn i Sandefjord eller andre steder .

- dagen etter den registrert og videresendt fra Oslo

og

man

vente

2-3 dager (Nord-Norge) før det skjer noe mere.

 

- da er pakken plutselig registret på en omlastingsterminal. da vet man at man har pakken på døra dagen etter ( mens man er på arbeid ).

 

hva skjer i disse 2-3 dagene. ?

det burde ha vært en form for oppdatering disse dagene .

 

nå vet jeg ikke i hvilken grad man kan skrive ut sporing-statusen og bruke det som hentelapp slik at man slipper å reise hjem før man henter pakken.

 

siden der man henter dem bare er interessert i sporingsnumret så skulle man tro at det går greit.

 

noen bruker jo også disse sms-ene (som jeg ikke har prøv ) ,men det går å bruke begge.

 

 

for dere som er vant med landpostbud så må man også vente til postbudet er ferdig med runden sin før man kan hente pakken når man ikke er hjemme.

 

 

til opplysning så finnes heller i disse henteautomatene her.

 

I hovedsak er det postens interne tjeneste vi får et lite glimt av, er VELDIG greit når pakken sendes feil og du kan finne ut at posten har sent den til Kristiansund og ikke Kristiansand. Hvis du vil ha detaljer ringer du dem på telefonsporetjenesten deres der har de tilgang på info om hver gang pakkens strekkode blir scannet, og hvilken bil som har pakken din, og kan sikkert ringen bilen å høre hvor den er nå. Men jeg tror om et par års tid vil denne tjenesten bli mer detaljert, med gps sporing slik noen amerikanske pakketransportører bruker, med kartplotting slik at man til enhver tid vet hvor pakken er. Men posten bruker ikke gps på bilene sine foreløpig, og skulle hver gang en pakke scannes legges ut på nettet ville det blitt uoversiktlig, da den scannes når den hentes hos komplett (i ditt eksempel her), på terminalen, sikkert 20 ganger på terminalen, scannes med utgående bil, osv, osv, osv... lite oversiktlig og irrelevant informasjon, tjenesten funker somregel, men trenger en oppfriskning og modernisering. Men er som sagt en babyutgave av postens interne sporing som og har kommentarfelt, (pakken spratt opp for eks), som er info konsumeren ikke burde få;)

 

-frank

Lenke til kommentar

det som er poenget mit og det som er litt dumt er at man selv må sjekke hver dag hvor pakken er.

jeg har ikke funnet noen ordning som gir mang epost eller sms en dag før pakken kommer.

i beste fall får man en melding samme dagen som pakken kan hentes

 

jeg ønsker å vite det dagen før slik man kan ha noen hjemme som kan ta imot pakken.

da får man også tid til å ta ut penger til oppkravet

slik det er nå så må sjekke det selv hver dag.

 

nå ser jeg ikke hele poenget med pakkesporingen da man bare får vite når den passerer Oslo ( som alle pakkene må innom) .

og nest oppdatering kommer dagen før man får pakken levert

 

 

posten oppgir forvente leveringsdag som ofte er en dag senere en det jeg mottar pakken på.

 

ordningen gjør at man ofte må hente pakken selv på postkontoret en dag senere en det burde være.

 

det blir jo litt irriterende hvis man forventer at man har en pakke på fredag eller lørdag og så må man vente helt til mandag for å få tak i den

???

 

jeg får epost OG sms hver gang min PIB har mottatt pakken fra komplett.no, men hentelappen kommer i posten dagen etter, og forventet leveringstid er bare en pekepinne, slik at hvis pakken er forsinket så vet du det.

Lenke til kommentar

Når jeg bestiller noe fra komplett gjennom poste er det eneste jeg får av meldinger .

 

fra komplett : angrefrist skjema og faktura/ pakkeseddel og varsel at pakken er sendt fra komplett.no

 

jeg må også velge mellom( enten eller ) SMS eller Epost - her er jeg usikker på om det her med pakkesporingen å gjøre

 

 

 

 

 

 

de virker som om forumet eksploderte i stad . jeg måtte skrive alt på nytt

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...