Gå til innhold

Hvor stor huslån kan en 19 aring få?


MrSnow

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke har fast jobb, og ikke har egenkapital, får du nok ikke lån. Hvor mye lån den enkelte får avhenger ikke av alder, men av inntekt, formue, betalingsanmerkninger, pant osv... Mitt råd er å ta en prat med en lånerådgiver i banken din, det er gratis:-)

Lenke til kommentar

Er lærling i ett år til, skal ha fast jobb neste sommer. Vil flytte ut innen våren ihvertfall, men hvor mye får jeg i lån hvis jeg vil kjøpe leilighet?

Din egenkapital ganget med 10, eller maksimalt din inntekt ganget med 3. (Med forbehold om rike foreldre)

 

Sannsynligvis ganske lite siden du er lærling.

Lenke til kommentar

Er lærling i ett år til, skal ha fast jobb neste sommer. Vil flytte ut innen våren ihvertfall, men hvor mye får jeg i lån hvis jeg vil kjøpe leilighet?

Din egenkapital ganget med 10, eller maksimalt din inntekt ganget med 3. (Med forbehold om rike foreldre)

 

Sannsynligvis ganske lite siden du er lærling.

 

Vel, du får ikke låne fire mill om du har 400.000 i egenkapital. Du får også låne mer enn 900.000 om du tjener 300.000.

Jeg har en grunnlønn på 320.000, og fikk låne 1,5 mill uten problem. Som sagt er det mange faktorer som spiller inn, finnes ingen fast kalkyle. Ta en prat med banken som sagt, ingen her kan si hvor mye DU kan låne.

Lenke til kommentar

Er lærling i ett år til, skal ha fast jobb neste sommer. Vil flytte ut innen våren ihvertfall, men hvor mye får jeg i lån hvis jeg vil kjøpe leilighet?

Din egenkapital ganget med 10, eller maksimalt din inntekt ganget med 3. (Med forbehold om rike foreldre)

 

Sannsynligvis ganske lite siden du er lærling.

 

Vel, du får ikke låne fire mill om du har 400.000 i egenkapital. Du får også låne mer enn 900.000 om du tjener 300.000.

Jeg har en grunnlønn på 320.000, og fikk låne 1,5 mill uten problem.

Jøss, etter de nye reglene kom?

Kan forstå om det skjedde før de nye reglene kom, siden det da ble lånt ut i hytt og gevær. :)

 

Etter de nye reglene er de punktene jeg nevnte blitt veldig nøye følgt, eller finanstilsynets mål er at de skal bli det om ikke annet.

Lenke til kommentar

Vel, du får ikke låne fire mill om du har 400.000 i egenkapital. Du får også låne mer enn 900.000 om du tjener 300.000.

Jeg har en grunnlønn på 320.000, og fikk låne 1,5 mill uten problem. Som sagt er det mange faktorer som spiller inn, finnes ingen fast kalkyle. Ta en prat med banken som sagt, ingen her kan si hvor mye DU kan låne.

 

Nå finner jeg ikke min korrespodanse med banken, men den generelle regelen er egen inntekt x 3 (3.5 hvis du er heldig) og maks 90% (noen har førstegangslån hvor 100% kan lånes med foreldre som kausjonist) av kjøpesum. Hvordan de stiller seg med egenkapital vet jeg ikke.

 

Bankene har strenge regler og kalkyler som regnet ut hvor mye lån du kan få. Disse følgese nøye og er som regel LANGT fra virkeligheten, selv ved fremvisning av budsjett og utgifter er banken lite bøyelig på dette.

 

TS: Hvor mye du tjener, om du har bil, andre lån/gjeld), arbeids situasjon, egenkapital (BSU) og flere ting avgjør om du får lån og hvor stort dette blir.

 

Hvis du kan, ville jeg gått sammen med en kompis (selvsagt en du er 100% på at klarer både det økonomiske og sosiale ansvaret (vaske/rydde, respekt for privatliv osv..) eller bare vente noen år til inntekten og egenkapitalen er bedre =)

Lenke til kommentar

Hvor mye du kan låne kommer av hvor stor risiko banken tar for å låne ut til deg. Om du har en realkausjonist vil du kunne få større lån.

Det banken bruker din inntekt til er å se om du har betalingsevne. Det er ingen fast grense på 3 eller 3,5 ganger inntekt. Jo mer man tjener, jo mer vil man, sannsynligvis, kunne få låne. Det er lettere å gi et lån på 1,6 mill til en med inntekt på 400.000 enn 1,2 mill til en med inntekt på 300.000. Nå er renta lav, og derfor er det ekstra risiko med tanke på at lånerenta kan øke (dette vil minske lånetakers betalingsevne).

 

Om du har en inntekt på 350.000 er det svært stor forskjell fra om du har en inntekt på 300.000 kroner, dette på grunnav den tidligere nevnte risikoen. Har du under 300.000 kroner i inntekt vil du ha vanskeligheter med å få et godt boliglån.

 

Jeg jobber i en mindre Sparebank, og her går man gjennom et budsjett med kunden for å kartlegge kundens betalingsevne før man gir lån.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei!

 

Hvor mye lån du kan få avgjøres som andre nevner her av:

- Likviditet, hvor mye tjener du

- Sikkerhet\egenkapital. Etter de nye retningslinjene kom fra finanstilsynet i mars skal boliglån normalt ikke gå utover 90%, dvs 10% egenkapital eller sidesikkerhet i f.eks foreldres bolig (realkausjon).

 

Et alternativ er selvsagt å ha foreldre med som medsøkere, men det forutsetter at de ikke har for høy belåningsgrad selv, og at du ser at du vil være i stand til å overta dette lånet innen rimelig tid slik at du ikke låser opp foreldre i evig tid.

 

Mvh.

Bjørn Tobiassen

Efinans.no

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...