Gå til innhold

Kan jeg heve kjøpet?


Anbefalte innlegg

Forrige mandag kjøpte jeg SE Vivaz pro hos Elkjøp express, altså for en uke siden. Idag begynte den å kødde. Plutselig funka ikke meldingene som de skulle, jeg prøvde å skru mobilen av og på og da gikk det ikke an å skru den på før jeg hadde demontert hele mobilen.

I morgen skal jeg tilbake til selgeren, men kan jeg heve kjøpet? Har abonnement, men jeg har da mine rettigheter uansett? Angrerett gjelder og en mobil skal ikke kødde seg til etter en uke når den har blitt behandla som gull (ikke falt i gulvet eller fått slag eller noen ting!)

Jeg kommer IKKE til å godta reparasjon!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En annen ting som er viktig å få med seg her er om du demonterte hele telfonen, om jeg forstår deg rett har du skrudd den fra hverandre? I så tilfelle har du FLAKS om de reparerer telefonen for deg... Du mister automatisk garanti og reklamasjonsrett om du begynner å tukle med den selv.

 

Edit: Forsåvidt har butikken i sin fulle rett muligheten til å sende inn telefonen til reparasjon, og dette er noe du bare MÅ godta... DOA er en tilleggstjeneste som butikkene har igjennom produsentene, og som han over meg sa så har du ikke angrerett på kjøp over disk... Dessuten så om du har kjøpt mobilen med et abb, så har du heller ikke 30 dagers returett. Dette står spesifisert på både Elkjøp og Lefdal sine nettsider.

Endret av Demonican
Lenke til kommentar

Som sagt så har du ikke krav på å heve kjøpet, du har bare krav på å få reparert telefonen. Men som Flodec sier så har SE DOA tid på 7 dager, så hvis det er en opplagt feil på telefonen som er lett å konstantere i butikk, så vil nok sannssynligvis selger gi deg en ny salgspakke. Dette såfremt at du gjør det IDAG! Venter du til i mårra vil garantert selger kreve å få den sendt på verksted.

Lenke til kommentar

Jeg kommer IKKE til å godta reparasjon!

Så lenge du ikke fikk levert mobiltelefonen i dag, så er DOA perioden utløpt om du leverer den i morgen. Da har du ingen rettigheter å slå i bordet med angående å få ny telefon. Du må godta at telefonen sendes til verkstedet for reparasjon om selger krever dette.

 

Selv om telefonen hadde vært innenfor DOA-perioden, så har forhandler rett til å sende din telefon til verksted for å få konstatert at det ikke er en selvforskyldt skade, før de utleverer ny telefon til deg.

 

Ikke slå i bordet med ting du ikke kan kreve, eller med lover som ikke eksisterer. Da blir du bare tatt mer useriøst, og det vil bli vanskeligere for deg å få gjennomslag for dine ønsker. Legg saken frem på en saklig og høflig måte, uten å referere til lover som ikke finnes, så er det større sjanse for at det blir en lykkelig slutt på det hele i løpet av kort tid.

 

Jeg kan garantere deg en ting... opptrer du på en frekk, påstående eller smakløs måte, er det ingen kundebehandlere som ønsker å gi deg ekstra service.

Lenke til kommentar

Skal bare rette på feilinformasjon fra Demonican:

Det er på ingen måte noen automatikk i at du mister garanti- eller reklamasjonsrett om du peller fra hverandre et produkt!

Greit nok, garantier har som regel en klausul som gjør at garantien ikke dekker skader når produktet er brukt utenfor sitt bruksområde, men for å miste reklamasjonsretten MÅ selger bevise/sannsynliggjøre at modifiseringen er skyld i feilen som oppstår.

 

Denne feiloppfatningen sparte Microsoft for masse penger når 360'ene døde som fluer av RROD uansett om de var modifisert eller ikke. Selv har jeg modifisert 2 360'er som har dødd, begge er refundert fra selger etter at jeg ba om bevis på at modifiseringen er skyld i RROD. (MS nekter selvfølgelig å reparere, men det er ikke mitt problem...)

Lenke til kommentar

Skal bare rette på feilinformasjon fra Demonican:

Det er på ingen måte noen automatikk i at du mister garanti- eller reklamasjonsrett om du peller fra hverandre et produkt!

Greit nok, garantier har som regel en klausul som gjør at garantien ikke dekker skader når produktet er brukt utenfor sitt bruksområde, men for å miste reklamasjonsretten MÅ selger bevise/sannsynliggjøre at modifiseringen er skyld i feilen som oppstår.

 

Denne feiloppfatningen sparte Microsoft for masse penger når 360'ene døde som fluer av RROD uansett om de var modifisert eller ikke. Selv har jeg modifisert 2 360'er som har dødd, begge er refundert fra selger etter at jeg ba om bevis på at modifiseringen er skyld i RROD. (MS nekter selvfølgelig å reparere, men det er ikke mitt problem...)

 

Om en forbruker har tatt for seg å åpne et produkt så må forbrukeren sansynliggjøre overfor forhandler at mangelen skyldes produksjonsfeil! Hverken produsent eller leverandør kan garantere for produktets kvalitet, når kjøper bruker produktet utenfor sitt annonserte virkeområde.

"§ 26. Forbrukerens krav ved mangler

Dersom det foreligger en mangel og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, kan forbrukeren

a) holde kjøpesummen tilbake etter § 28

b) velge mellom retting og omlevering i samsvar med §§ 29 og 30

c) kreve prisavslag etter § 31

d) kreve heving etter § 32

e) kreve erstatning etter § 33."

 

Når en forbruker bryter garantisegl og/eller tar for seg med demonteringer av produkt som man åpenbart ikke kan gjøre noe med, skal ikke forhandler eller leverandør måtte svare for dette i etterkant. Dette med tanke på at feilen i stor grad kan være påført av kjøper som et forhold på forbrukerens side. Et bøyd hovedkort i en åpnet mobiltelefon er et slikt forhold.

En stasjonær pc er blandt varer som bruker kan oppgradere eller endre. En mobiltelefon er åpenbart ikke en slik vare! Det er en arrogant og umoralsk holdning mot forhandler å forlange avhjelp for produkter man har fiklet i.

 

tilbake til TS. Oppdater mobilens firmware. Dersom dette ikke hjelper kan man spørre forhandler pent om å få en ny vare, til tross for at man ikke kan kreve dette!

Lenke til kommentar

Bryting av garantisegl får selvfølgelig bare konsekvenser for garantiretten din, det har ingenting med reklamasjonsretten din å gjøre.

 

Mener du virkelig at man ikke skal ha mulighet til å forsøke å reparere egne gjenstander før man eventuelt tar skaden til selger? Hvis man påfører gjenstanden skader i forbindelse med reparasjonsforsøk så får man selvfølgelig ta det på egen kappe, men selger kan ikke automatisk avslå reklamasjon selv om produktet er åpnet!

Lenke til kommentar

Bryting av garantisegl får selvfølgelig bare konsekvenser for garantiretten din, det har ingenting med reklamasjonsretten din å gjøre.

 

Mener du virkelig at man ikke skal ha mulighet til å forsøke å reparere egne gjenstander før man eventuelt tar skaden til selger? Hvis man påfører gjenstanden skader i forbindelse med reparasjonsforsøk så får man selvfølgelig ta det på egen kappe, men selger kan ikke automatisk avslå reklamasjon selv om produktet er åpnet!

 

Eg meiner at man ikke skal forsøke å reparere egne produkt med tanke på bevisbyrden som blir snudd i ein ev. tvist med forhandler. I tillegg til at det er langt enklere for forhandler å motstride reklamasjon på produktet. Man stiller langt sterkere om produktets garantisegl er uskadet.

 

Selger bør ikke avslå avhjelp med en gang, men informere om leverandørens standpunkt for det aktuelle problemet. Det er hovedsaklig verkstedene som tar seg av undersøkelsen og som kan avslå reklamasjon. Det finnes svært mange produkt som bruker har 0 peiling å fikse på egenhånd, i tillegg til reservedeler som kan være vanskelig og oppdrive. Man ender derfor vanligvis på at produktet blir skadet.

 

Reklamasjonsretten går ut på at den eventuelle mangelen var tilstede ved salgstidspunktet. Bevisbyrden for mangler ligger på forhandler i 6mnd etter kjøp. §18 i f.kj.loven, men forhandler må også svare for mangler etter dette. Forhandler har en lettere sak mot forbruker om produktet har vært åpnet av uautorisert personell.

 

Kan du komme med kilder for dine uttalelser ang reklamasjon der garantisegl er brutt, for eg meiner at det er feil tolkning i og med at kvaliteten på produktene blir svært forringet ved åpning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...