Gå til innhold

Er Western en utdøende genre?


Delvis

Anbefalte innlegg

En av tidenes beste Tv-serier: High Chapparal, er endelig utgitt på DVD. (Det vil si bare first season på 7 Dvd'er).

 

På 60 og 70 tallet var Western fast inventar.

Det var western på kino flere genger i uka,

og ikke en Lørdagskveld uten Western-serie på Tv.

 

Men hvor står western i dag? Ser ut til at det har smuldret vekk av en eller annen grunn. Fins det en forklaring?

Endret av groenn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Westernsjangeren har sunget på siste vers i nesten 20 år nå, men en utgivelse her og der gjør at genren såvidt puster videre. Problemet ligger i at filmene ikke tjener penger. Selv et mesterverk som Assassination of Jesse James får ikke solgt nok billetter til å rettferdiggjore budsjettet. Det er vel strengt tatt bare remaken av 3:10 To Yuma som kan kalles en slags hit, men selv den kom seg ikke over 70 millioner dollar. Så produsentene vegrer seg, og det vi får servert er stort sett personlige kunstprosjekter av diverse regissører.

 

Spillmediet har derimot klart å konstruere et monster, som Magnusbe viser til. Red Dead er fantastisk godt lagd, har tjent en masse penger og inneholder mange artige referanser til filmverdenen. Men om det klarer å booste liv i filmsjangeren tviler jeg vel heller på.

Lenke til kommentar

Nja, så lenge det faktisk lages gode westernfilmer nå og da, er ikke sjangeren død, jeg tar heller 1 god film hvert 5 år, enn 30 elendige filmer vært år. mesteparten av westene som ble laget på 40-50tallet var elendige og selv hvor mye man prøver kan man ikke overse hvor komiske de er i dag, fordi dem var komiske når de ble laget for 70 år siden også, i hele 40-50 tallet det det ble laget dusinvis av filmer hvert år, kan du telle gode filmer laget på 20 år på en hånd.

 

60tallet var unikt, i at du fikk ektremt gode amerikanske og italienske westerns på bare 10år, 70tallet hadde noen få gode amerikanske filmer, men mesteparten av tiåret er dominert av elendige spagetii westerns som ikke ligner leones mesterverk i det hele tatt.

 

Så ble det stille på 80 og 90 tallet, ektremt få filmer ble laget, men antall gode i forhold til dårlige gikk veldig opp, i 85 kom både pale rider og silverado, i 92 fikk vi unforgiven i 93 fikk vi tombstone, de to siste filmene er like gode som det beste man fikk servert på 60tallet, men kanskje bare 2-3 filmer som var bedre.

Så på 00 tallet hadde vi open range, og appaloosa som jeg like, samt 3:10 to yuma og assassination of jesse james som jeg ikke likte.

 

Den eneste måten å få western filmer til å tjene penger, er å lage dem billige, og derav min plan om kjøttkake westens

Lenke til kommentar

Ikke lett sjanger å komme med noe i, fordi det meste er gjort og det på en utrolig bra måte. De beste Western-filmene holder også utrolig bra.

 

Clint Eastwood kverket jo også mye av den romantiske sfæren slike filmer hadde med sitt mesterverk Unforgiven. Will Smith fulgte opp senere samme tiår med skammen Wild Wild West.

 

Western vil alltid ha noe spede forsøk og forsøke å blåse liv, men det ser ut som det blir mer overnaturlige varianter fremover (Jonah Hex o.l.).

 

Mest av alt mangler vi skuespillere av den sorten vi hadde i tidligere generasjoner. Kombinert med en regissør som John Ford og skuespillere som John Wayne og Clint Eastwood var det kjempepopulært. Det var også en tid man var mye inspirert av asiatisk film (spesielt Kurosawa).

 

Fokuset er et annet i dag. Deadwood slo ikke gjennom, selv om det var topp kvalitet, ei heller de virkelig gode filmene som er kommet de siste årene.

 

Unntaket er som nevnt i spillbransjen. Vi får se hva tiden bringer :)

Lenke til kommentar

Folk har visst gått lei. Veldig synd. En av mine favoritt sjngre. Så The Culpepper Cattle Co. tidligere i dag, god film. Ble heldigvis laget fullt av dem mens de var populære så det skal mye til å se alt som er verdt å se. Sjangeren lever videre for meg og så kommer det iallefall et par filmer i året da, selv om de oftest taper jævlig mye penger. :no:

 

Clint Eastwood kverket jo også mye av den romantiske sfæren slike filmer hadde med sitt mesterverk Unforgiven.

 

Det skjedde lenge før Unforgiven du. "Revisjonistene" slo til på 60-tallet med filmer som The Great Silence og The Wild Bunch og på 70-tallet var "den stygge vesten" nærmest det eneste vi så.

 

Nja, så lenge det faktisk lages gode westernfilmer nå og da, er ikke sjangeren død, jeg tar heller 1 god film hvert 5 år, enn 30 elendige filmer vært år. mesteparten av westene som ble laget på 40-50tallet var elendige og selv hvor mye man prøver kan man ikke overse hvor komiske de er i dag, fordi dem var komiske når de ble laget for 70 år siden også, i hele 40-50 tallet det det ble laget dusinvis av filmer hvert år, kan du telle gode filmer laget på 20 år på en hånd.

 

Nå ser jeg ikke på så mange dårlige filmer, men du har sikert rett i at mesteparten sugde, mesteparten av all film suger, det er bare at ingen(iallefall ikke jeg) ser på sånt. Men at du kan telle gode western filmer fra 40-50-tallet på en hånd er absurd(iallefall for min smak).

Endret av Crinderman
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

..Det er vel strengt tatt bare remaken av 3:10 To Yuma som kan kalles en slags hit,.. men selv den kom seg ikke over 70 millioner dollar. Så produsentene vegrer seg, og det vi får servert er stort sett personlige kunstprosjekter av diverse regissører.

 

"3:10 To Yuma" er uten tvil en av de beste filmene jeg eier og har.Den filmen er bare så knallbra, virkelig treffende for min del. :thumbup: knallbra scener!

 

 

"Last Man Standing" med Bruce Willis :)

Endret av chris
Lenke til kommentar

Tell me more.

 

Basicly so er det mange steder i norge som ligner på USA, da spesielt Montana og Dakota, og visse steder i California.

 

Så man gjør som de gjorde i spania lage billige westerns.

 

10 millioner dollar er i dag lite, selv enkle billige filmer er i nå 20+ millioner

 

MEN 10 millioner dollar er ca. 70 millioner norske kroner eller ca. samme budjsett om de dyreste norske filmene, Max Manus som forandrer Oslo til 1940tallet kosta 50 millioner, så du kan tenke deg hva man får for 70 i norge,

 

Du kjøper en tomt som ligner på et sted i usa, bygger en westenby for en brøkdel av hva det samme ville koste i usa, si at du bruker 20 millioner på å bygge en STOR by, så har du fremdeles 50 igjen til å lage selve filmen for, du lager det ca. likt som spagetii westrene, du får en amerikansk skuespiller med på morroa, trenger ikke være en kjent du tar en relativt ukjent en men som har talent, filmen spilles inn på engelsk, du bruker europeiske skuespillere, Nordmenn, svensker, dansker, tyskere osv. de snakker engelsk, men dialogen dubbes over så ikke alle de rare aksangtene kommer frem, de færreste norske skuespillere kan snakke amerikansk, og det samme gjelder mange andre europeere.

 

Probllemet er så klart å lage et manus som ikke er helt forjævlig dårlig, og finne noen i usa som er villige til å sjangse 10 millioner dollar på et tullete prosjekt, men det viktige er at filmen trenger bare skjene inn litt over de 10 millionene på verdens basis for å gå i pluss og det er mye lettere med 10 millioner enn selv bare 20, for å ikke snakke om 30-100

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jon Favreau prøver å sparke liv i den døde hesten og har sammen med Lost-Lindelof funnet ut at hybriden western/sci-fi er rett kur for sjangeren.

 

"In Silver City, Arizona, Apache Indians and Western settlers must lay their differences aside when an alien spaceship crash lands in their city".

 

Line-up'en er glimrende: James Bond, Indy, Keith Carradine, Sam Rockwell og hu fine fra House.

er en smått fornøyelig introduksjon av ringreven Harrison Ford. Endret av KjemikerJon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...