Gå til innhold

Skal kjøpeSony Alpha NEX-5 18-55mm. Synspunkter?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Går for 18-55 linsa i kitt. Vet om menyene, men tror jeg kan leve med dem. Liker størrelsen, bildekvaliteten, gode bilder i dårlig lys full hd video osv. Må bare vite om det er noe jeg har missa? kunne og tenkt meg en Panasonic Lumix Compact, den med GPS.. Men tror jeg er klar for noe mer avansert.

 

Oldstone

Lenke til kommentar

Takker! Håper og på oppgradering og er så optimistisk at jeg tror at mail til Sony kan påvirke den oppgraderinga ;-) Så får vi se om Lefdal virkelig er leveringsdyktige.. Og selv om jeg har tenkt gjennom dette må du ikke være redd for å klemme ivei! Bare gøy om noen har sterke meninger.. ;-)

 

OLDSTONE

Lenke til kommentar

Det virker som om du har tenkt igjennom sakene. Så da er det bare å kjøpe ;)

 

Og jeg tror at det vil komme fimware oppgraderinger som vil lette betjeningen etter hvert.

 

Noe av problemet med betjeningen på Nex 5 er at det er så få knapper så selv om de rydder litt i menyene vil det alltid bli mye menybruk for å komme til litt mer avanserte funksjoner. Men en del kan utvilsomt gjøres.

 

Menysystemet er imidlertid først et problem når man skal gjøre mange justeringer. De som bare ønsker forbedret bildekvalitet i forhold til kompaktkameraer og vesentlig vil kjøre full auto vil ikke bli plaget av menyene.

 

Et negativt punkt med Nex 5 er at det ikke er noen innebygd blits. Sony har gjort som Olympus med E-P1 og offret alt for å få ned størrelsen. Det følger med en liten blits, ikke stort større enn popupblitsen til GF1 og den monteres ikke i blitssko (som mangler), men i en sær kontakt med luke over, ganske kronglete.

 

Men jeg må si jeg er imponert over hva Sony har fått til til tross for noen negative punkter. Kameraet er utrolig lite til å ha en så stor sensor, og konstruksjonen av både kamera og standardzoom virker veldig bra.

 

Med en standardzoom montert blir imidlertid NEX5 en god del større og man kan nesten (men bare nesten) like gjerne kjøpe en Olympus E-Pl1 med Olympus sitt sammenleggbare objektiv som er mindre enn Sony-objektivet.

 

Edit: Skal se om jeg får lagt opp et sammenligningsbilde av NEX5 og noen konkurrenter.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Nå har jeg egentlig ingen sterke meninger i denne sammenhengen :)

 

Jeg selv har valgt Panasonic GF1 med 20mm f/1.7 objektivet. Det er flere grunner til det valget, men mest fordi jeg har Olympus fra før (kan da bruke objektiver via en adapter), 20mm-en er en perle, og jeg liker designet på den.

 

Andre alternativer som bør vurderes, er Olympus E-PL1 og Panasonic G2.

Lenke til kommentar

Tester i den virkelige verden viser at ett par knapper øker brukervennlighet på ett kamera, og som Tom allerede har skrevet så er kit-objektivet soft.

 

Stevehuffphoto.com har testet dette og sammenlignet med bla Leica X1, Olympus Pen m.m. hvis du vil ha mer informasjon om alternativer og hvordan dette Sony kameraet stiller mot konkurrentene.

 

Var innom Sony senter i Skien forrige onsdag, men de hadde dessverre ikke fått de inn ennå.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte NEX-5 til fruen den dagen det kom, og må si at det er helt strålende! Jeg gidder nesten aldri bruke min D80 lenger, jeg bare låner hennes kamera... Ikke så populært alltid...

 

Jeg må si at skepsisen til menysystemet som alle har er totalt latterlig. Menysystemet er enkelt og bra, og kona elsker det! Det eneste nyttige som du må inn i en meny for å skifte er ISO (men det må jeg også på D80 om jeg er er i auto-ISO og vil skru det av!). I tillegg kunne den artige HDR-funksjonen godt vært en egen "Shooting Mode" og ikke inni en meny. Jeg tror at all surmulingen om menyen kommer fra gamle, tverre fotoelitister som vil at menyer skal være som på en Nikon D1 og ALDRI ENDRE SEG!

 

Jeg vet ikke hvilke kameraer som har disse fantastiske menyene som folk savner, men det er pokkern ikke D80 eller Canon 1000D!

 

Og jeg synes også det er nok knapper... Man har til enhver til 3 knapper pluss et rullehjul som også er fireveis piler med noen knapper der enkelte valg dukker opp (for eksempel "Exposure compensation" som finnes ved å trykke pil ned).

 

Så langt har NEX vært er artig bekjentskap! For meg er faktisk batteritiden det største minuset (men nå har vi likevel aldri gått tom for batteri, selv på en lang og hektisk feriedag).

 

EDIT: Pluss at kit-objektivet er ganske soft på 55mm/f/5.6. Det har blitt løst ved å bruke f/8.

Endret av Det Skumle Fjellet
Lenke til kommentar

Vel, må innrømme at mangel på knapp for ISO er turndown deluxe for min del. Er slettes ikke bestandig det er fordelaktig med auto-iso, og da er egen knapp et must. Til feks. konsertfoto er manuell ISO et must for min del.

 

That said, om man er vant med kompaktkamera vil nok en NEX være finfin oppgradering. Personlig venter jeg til det kommer en litt mer avansert utgave (eller noe kompakt fra Canon...).

Lenke til kommentar

Hei!

Takk for alle svar og dette var nyttig. Tør nesten ikke si at jeg kjøpte en Lumix TZ 10 isteden, trengte noe litt hendigere akkurat nå (måtte bare få rydda litt i hodet før jeg skjønte det).. Men jeg utelukker ikke at jeg kompletterer med Sonyen etterhvert ;-) Tusen takk alle sammen og alle svar skal leses nøye om igjen i kveld når jeg returnerer fra hytta,mye nyttig og vettugt her ;-)

 

MVH Oldstone

Lenke til kommentar
Jeg må si at skepsisen til menysystemet som alle har er totalt latterlig. Menysystemet er enkelt og bra, og kona elsker det!
Eh, dette kameraet er for nok ment for dem som nesten aldri går ut av Auto, en point&shoot med stor bildebrikke og utskiftbar optikk.

 

Changing the ISO, metering mode, AF area selection method or type of file being shot (which has implications for which features can be used), requires leaving the shooting mode and delving into the menu. These settings are then scattered across three sub-categories (Camera, Image Size and Brightness/Color), which you have to scroll through each time, since the menu always resets to the top item on the list. So, assuming you last used the Brightness/Color menu, it still takes a minimum of 6 button presses to change the ISO setting, 8 to change metering mode and between 10 and 20 to configure and engage the HDR mode (the higher numbers coming if you were previously shooting RAW files).

 

http://www.dpreview.com/reviews/SonyNex5Nex3/page4.asp

 

Neste side tar for seg flere handling issues: http://www.dpreview.com/reviews/sonynex5nex3/page5.asp

Lenke til kommentar

Sånn som folk maser om det å endre ISO så skulle man tro at man gjorde det

for hvert bilde man tok. Og at man tar bilder hvert 5 sekund.

 

Jeg har mitt speilreflekskamera stående på auto ISO 99% av tiden.

Auto ISO på NEX går fra 200 til 1600, så man klarer seg ofte med det.

Personlig synes jeg den burde fungert opp til 3200 hvertfall, NEX har

god bildekvalitet ved høy ISO.

 

På Youtube er det noen videoer hvor folk viser hvordan man endrer ISO manuelt.

Tar noen få sekunder når man vet hvordan det skal gjøres.

Så tror for folk flest er ikke dette noe problem.

 

Men er endel småsaker på NEX som jeg ikke er helt fornøyd med.

Så jeg venter også for å se om Sony, Canon eller Nikon kommer med noe

litt mere "avansert" av denne type kamera.

Dessuten må Sony kommer med flere små gode fastobjektiver for E-mount som den

nye koblingen heter før jeg gidd kjøpe et E-mount kamera.

 

NEX med E-mount kobling har en registeravstand på 18mm, det er vel noe

av det korteste som finnes så man får adaptere for mange andre koblinger alt i dag.

Men størrelsen vokser jo når man bruker et adapter så ønsker helst å bruke

objektiver med E-mount, og da helst små fastobjektiver.

 

Men sikkert artig for folk som har eldre objektiver liggende som man nå

kan få leke seg med igjen. Manuell fokus skal vist ikke være så ille da

man kan forstørre opp bildet. Har man blenderring på objektivet så får man

satt den også, hvis ikke så finnes det noen adaptere som har blenderring.

Lenke til kommentar

Hei!

Takk for alle svar og dette var nyttig. Tør nesten ikke si at jeg kjøpte en Lumix TZ 10 isteden, trengte noe litt hendigere akkurat nå (måtte bare få rydda litt i hodet før jeg skjønte det).. Men jeg utelukker ikke at jeg kompletterer med Sonyen etterhvert ;-) Tusen takk alle sammen og alle svar skal leses nøye om igjen i kveld når jeg returnerer fra hytta,mye nyttig og vettugt her ;-)

 

MVH Oldstone

Lenke til kommentar

Sånn som folk maser om det å endre ISO så skulle man tro at man gjorde det

for hvert bilde man tok. Og at man tar bilder hvert 5 sekund.

 

Jeg har mitt speilreflekskamera stående på auto ISO 99% av tiden.

Auto ISO på NEX går fra 200 til 1600, så man klarer seg ofte med det.

Personlig synes jeg den burde fungert opp til 3200 hvertfall, NEX har

god bildekvalitet ved høy ISO.

 

På Youtube er det noen videoer hvor folk viser hvordan man endrer ISO manuelt.

Tar noen få sekunder når man vet hvordan det skal gjøres.

Så tror for folk flest er ikke dette noe problem.

Neida, i de fleste tilfeller er autoiso helt greit. For min del ser jeg for meg å legge speilrefleksen hjemme og heller bruke speilløst i sosiale sammenhenger (konserter, middager, generelt uteliv) - hvor mye foto med lite lys blir tatt. Panasonic GF2 + 20mm f/1.7 hadde vært fin i så måte, men jeg vil gjerne ha noe med større sensor, og kanskje enda bedre lysstyrke (24mm f/1.4 på NEX hadde vært perfekt for min del).

 

Til den type fotografi jeg ser for meg å bruke speilløst til er det for min del helt uvurderlelig å kunne stille ISO manuelt på en enkel, rask og god måte.

 

Litt apropos: Fotograferte litt på Storåsfestivalen i går, og da 22 spilte var det ganske store kontraster mellom full guffe og nesten ikke noe lys. Saken ble ikke noe bedre av at det var motlys under store deler av konserten, og lysmåleren rett og slett ikke takla situasjonen på en god måte. I mange situasjoner var det helt håpløst å bruke automodusene, plusskompansasjonen gikk rett og slett ikke langt nok! Da ble det heller helmanuell modus, som da medførte en del skifting av ISO.

Lenke til kommentar
Eh, dette kameraet er for nok ment for dem som nesten aldri går ut av Auto, en point&shoot med stor bildebrikke og utskiftbar optikk.

 

Tull. Hva vet du om det? Har du kameraet? Kameraet egner seg ikke for en nybegynner sånn som jeg ser det. Resultatene ut av boksen var ikke bra. Først da jeg skrudde opp sharpening et par hakk og unngikk største blender på 55mm ble det tilfredsstillende. Nybegynnere som bare bruker full auto vil rett og slett ikke bli fornøyde med mindre softe bilder er foretrukket.

Endret av Det Skumle Fjellet
Lenke til kommentar
Eh, dette kameraet er for nok ment for dem som nesten aldri går ut av Auto, en point&shoot med stor bildebrikke og utskiftbar optikk.

Tull. Hva vet du om det? Har du kameraet? Kameraet egner seg ikke for en nybegynner sånn som jeg ser det.
Du får mene hva du vil, men det er helt tydelig utfra knappeoppsettet og menyutformingen at kameraet har et point&shoot preg. Du kan gjerne vise til en test av dette kameraet som sier noe annet. Jeg stoler mer på Dpreview enn en tilfeldig eier av apparatet på et internettforum.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...